موضوع مبارزه با زمین خواری هم دقیق عین همین موارد شده است ،زمین خواران ویقه سفیدان ،هزاران هکتار از املاک ملی را تصاحب کرده ویلا سازی می کنند ،اما اینجا تو همین استان ما ،کشاورزی که سالها املاکی را تصاحب بوده وبر روی آن نان خانواده اش را تامین می کرده ،با حکم دادگاه خلع ید وباید زمینش را تحوبل منابع طبیعی نماید و حتی لب به اعتراض هم نگشاید!
کد خبر: ۵۷۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 10 March 2018

تابناک ایلام::اگر همین چند ساله اخیر که برخی واحدهای صنعتی کوچک وبزرگ نظیر کارخانجات و واحدهای پتروشیمی وگاز در ایلام ایجاد شده وهمچنین تغییر نوع کسب معاش  بوسطه ماشینی شدن زندگی سالیان اخیر را از آمار زندگی مردمان این دیار کم کنیم ،می بینیم که سبقه کسب معاش از طریق کشاورزی وکشت وزرع عمری به درازای تاریخ کهن این سرزمین دارد.

مردم استان ایلام  قرنهاست که کشت وزرع و تامین حلال معاش از طریق کشاورزی را به حیات خویش گره زده اند . چه در دوران ارباب رعیتی که مردمان پشتکوه بر روی اراضی شاهانه وخوانین با تلاش و کار سخت ،قوت خود وخانواده را تامین می کردند . چه اینکه پس ازقانون اصلاحات ت اراضی ،زمین های کشارزی را تملک نمودند وچه اینکه بصورت خرده مالکی،احیاءگر  املاک موروثی آبا واجدادی خویش بوده اند ،همواره دراین بین می توان ردی از تملک بر اراضی ،احیاء یا کشت وزرع توسط ساکنین این دیار کهن را پیدا نمود.

تملک کشاورزان وکاربران کشاورزی بسیاری از ساکنین روستاهای استان بر املاک از این  دو  راه  خارج نبوده است ؛یا طبق قانون تقسیم اراضی بر اراضی تملک یافته اند ،یا بصورت موروثی وابا و اجدادی مالک اراضی شده اند . یا اسناد ثبتی ورسمی در دست دارند یا اینکه براساس آمار موجود در واحد امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی ،مالکیتشان قابل اثبات است. اما در کل فرقی ندارد ،مهم این است که طبق قانون حقوق مدنی متصرف این اراضی هستند و سالها تلاش و کار واحیاء بر این املاک ،گواه درست و خدشه ناپذیری بر مالکیت آنها محسوب می شود.

اما سالهاست خصوصا در یک دهه اخیر ،اداره منابع طبیعی استان ایلام مثل بختک به جان کشاورزان ایلامی افتاده و وبال گردن زارعان با سابقه و مالکین چندین ده یا صدساله املاک شده و علیرغم وجود  مستندات ،اسناد رسمی وسابقه چندین ساله کشت وزرع ،بدنبال خلع ید از املاک کشاورزان است .

در حالیکه در کشور ما سالهاست انواع واقسام زمین خواری و کوه خواری ودریاخواری و جنگل خواری رواج یافته وعده ای خاص با برخورداری از پشتیبانی  دستان قدرتمند و حمایت های همه جانبه قدرت های پشت پرده ،املاک طبیعی و موات و... را بالا کشیده ویک شبه ره صد ساله را پیموده اند،کسی هم یارای مقابله با آنها یا احقاق حقوق تضییع شده ملی را ندارد ،اما درست به همین  اسم مقابله با زمین خواری می خواهند اراضی کشاورزان ،املاک موروثی روستاییان را از چنگ آنها درآورده وبه نام دولت ثبت کنند!آیا بر این روش نمی توان زمین خواری قانونی ودولتی نام نهاد؟

اصلا نمی دانم چرا در این مملکت همه قوانین فقط وفقط برای قشر ضعیف بوده  و در کف جامعه اجرا می شود و قدرتمندان وثروتمندان ورانت خواران در حاشیه امن قرار دارند؟ قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی  ایجاد می شود، نام مفسدان بزرگ در جیب صاحبان قدرت ومسئوین قضاوت  باقی می ماند وخرده پاها روانه زندان می شوند. بحث پیگیری  وامهای معوق  پیش می آید ،بدهکاران هزاران میلیاردی به اصطلاح " آن ورِ آب با پول ملت حال می کنند" اما این ور، سرپرست خانواده ای بخاطر سه قسط معوق باید روانه زندان شده یا حقوق ضامنش مسدود شود!مبارزه با قاچاق مواد مخدر پیش می آید ،خرده فروش گرفتار چنگال قانون شده وسالها آب خنک نوش می کند اما قاچاق فروش عمده قبل از رسیدن مامور به محل خدمت به خانه اش بر می گردد. مغازه دار فروشنده قاچاق کالا جریمه می شود اما اسکله های غیر قانونی با کشتی کالای قاچاق وارد می کنند و دهها نمونه دیگر !!

در موضوع مبارزه با زمین خواری هم دقیقا دُمش را  به موارد بالا گره زده اند،زمین خواران ویقه سفیدان ،هزاران هکتار از املاک ملی را تصاحب کرده ،ویلا سازی می کنند ،اما اینجا تو همین استان ما ،کشاورز زجر کشیده ای که سالها املاکی را تصاحب بوده وبر روی آن نان خانواده اش را تامین می کرده ،با حکم دادگاه خلع ید وباید زمینش را تحویل منابع طبیعی نماید و حتی لب به اعتراض هم نگشاید!

حال ما نمی دانیم کجای این کارها را می توان عدالت نامید !واقعا باید چکار کرد؟ این کشاورزان دادشان را باید پیش چه کسی ببرند؟چرا مسئولین وکارشناسان منابع طبیعی که بچه همین آب وخاک هستند و در پناه عرف وعادات همین مردم بزرگ شده اند ،به خوبی به  وضعیت املاک این مردم آگاه هستند ،به گاه قضاوت ،عادلانه قضاوت نمی کنند و به اصطلاح قلمشان را کج می کنند؟ چرا مسئولین منابع طبیعی استان برای همیشه به این قائله تصاحب کشاورزان خاتمه نمی دهند ؟همین حالا وقبل از ارسال جوابیه باید به عض مبارکتان برسانیم ؛اینکه شما براساس نقشه هوایی که خودتان ترسیم کردید وملاکی برای اثبات ادعایتان قرار داده اید اصلا منطقی نیست ،منطقی آن است که اسناد در دست کشاورزان را هم ببینید ،سابقه کشت و زرع چندین ده ساله اشان را هم به یاد بیاورید تا براحتی صره را از ناصره تمییز دهید .حق وناحق را تشخیص وبرای همیشه به این همه نابسامانی در حوزه مشکلات تملک اراضی روستاییان استان پایان داده و به دست درازی بر حق مسلم آنان خاتمه دهید!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
با اجرای طرح هادی تمام زمین ها و باغات روستاهای کشور را که به صورت عرفی فاقد سند رسمی بودند و هستند را دولت به عنوان منابع طبیعی اعلام کرده است و فقط مالکیت خانه های روستائیان را در نقشه ها به رسمیت شناخته اند. شاه اراضی مالکان را به روستائیان داد و شما باغ هایشان را جزو منابع طبیعی اعلام کردید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار