بایسته است فرماندار جدید از همین ابتدای کار خود، وضعیت موجود مهران و نیز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت خود در راستای چشم انداز توسعه همه جانبه مهران را دریک کنفرانس خبری اعلام فرماید.
کد خبر: ۵۷۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴ 12 March 2018

تابناک ایلام خداداد ابراهیمی*:: پس از کش و قوس های فراوان بالاخره برای مدیریت کلان "نظام" اداری وسیاسی معروف ترین و حساس ترین شهرستان مرزی ایران وگرانیگاه توسعه ایلام " نظام ملکشاهی" معاون سیاسی امنیتی فرمانداری اسلامشهر به عنوان فرماندارجدید مهران منصوب شد.
ضمن تبریک این انتصاب ذکر چند نکته باید مطمح نظر فرماندار جدید باشد:

۱) نخست اینکه بایسته است فرماندار جدید از همین ابتدای کار خود، وضعیت موجود مهران و نیز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت خود در راستای چشم انداز توسعه همه جانبه مهران را دریک کنفرانس خبری اعلام فرماید.
تا در آینده بر اساس همین نقشه ی راه و شرایط به وجود آمده ،عملکرد وی مستند و منصفانه قضاوت شود

٢) انتصاب مدیران مهرانی تبار جوان و تحصیلکرده برای تصدی مدیریت ادارات دولتی و شرکت ها ی مستقر در مهران، از مطالبات مغفول مردم مهران است که فرماندار جدید نباید از این مهم، غفلت نماید. این ستم سهوی است که بازنشسته ها، سیاسیون و معزولین جاهای دیگر، سکان مدیریت ها را در مهران به دست گیرند اما تحصیلکردگان مهرانی در زاویه باشند.

٣) امروزه مهران بیشتر از هر زمانی به آرامش اجتماعی و کمتر به آرایش سیاسی نیازمند است هرچند که فعالان سیاسی و مرجع های مردمی تلاش کردند تا معاون شایسته ی فعلی به سمت فرماندار نائل آید اما اراده سیاسی مسئولان بر نَمَطی دیگر رقم خورد که البته " الخیرُ فی ما وقع"
لذا ادامه ی بحث های تکراری درباره ی عدم انتصاب گزینه های مهرانی ، در سمت فرماندار ، بی فایده و اتلاف وقت است و حق آن است که چشم اندازها و افق های روشن مهران فردا دریک تعامل مثبت به همت منتقدان و حامیان دولت ترسیم شود

۴) بهره گیری از تجربیات و مشاوره فعالان خوشنام فرهنگی و سیاسی مهران، چراغ روشنی خواهد بود فراروی فرماندار جدید. در واقع این فرماندار جدید است که به یاری نخبگان مهرانی سخت نیازمنداست.نادیده گرفتن آنان، غفلت از منابع انسانی شاخص این منطقه تلقی می شود. البته پیش قدم شدن نخبگان مهران در کمک به فرماندار جدید ، به تمهید تعامل مثبت وتسریع در توسعه همه جانبه مهران منجر خواهد شد.

۵) توجه به منافع عموم مردم مهران، توجه ویژه به طبقه آسیب پذیر جامعه مرزنشین ، نگاه ویژه به روستانشینان محروم و مهجور و بررسی راه های اشتغال جوانان مهرانی ، باید مرکز ثقل جلسات هم اندیشی و مشاوره ای فرماندارجدید با نخبگان مهران باشد.

۶) استاندار ، فرماندار جدید و به ویژه دکتر سلام امینی که بیشترین سبد رأی را در مهران داشته است، همت کنند و برای چندتن از بانوان، جوانان و مدیران میانی مهرانی ، فرصت ارتقای مدیریت در داخل و یا خارج از استان را فراهم کنند و در این راستا مجدانه رایزنی کنند چرا که مردم پاکدست و نجیب مهران مُحق و شایسته انتصاب در تمام رده های مدیریتی هستند.

٧) تجربه نشان داده است که معدودی از گردن کلفت های سیاسی و اقتصادی چپ وراست به ظرفیت ها وثروت های پیدا و پنهان مهران همواره چشم طمع دوخته اند که معمولا پس از انتصاب هر فرماندار جدید بی درنگ سر وکله ی واسطه ها و دلالان آنان پیدا خواهد شد.نگرانی ها حاکی از آن است که مبادا مهران به حیاط خلوت رانتخواران و افرادی از این دست تبدیل شود!

٨) یکی دیگر از دغدغه های نخبگان مهران ، دامن زدن به طایفه گزینی است امروزه اینگونه قضاوت می شود که طایفه گراها همواره مترصد واگذاری امتیازات خاص و مدیریت های مختلف به افراد طایفه خود هستند تا همه چیز را به انحصار خود در آورند.این نوع تفکر عمده ترین آسیب فراروی مدیریت های استان ماست زیرا انسان های شایسته که برخاسته از طوایف کم جمعیت اند و یا پشتوانه ی مناسب ندارند، به حاشیه رانده می شوند.
لذا نفی ایل پرستی و طایفه سالاری و تلاش در راستای حذف این نوع تفکر و برقراری عدالت اجتماعی از الزامات مدیریت توسعه محور است که در نهایت حاشیه پردازی ها وفرصت سوزی ها را کمرنگ خواهد ساخت.بنابراین ضرورت دارد که با اتخاذ سیاستی عدالت محور همبستگی قومی در مهران افرونتر از گذشته تحکیم یابد.

٩) نعمت های سرشار نفت و گاز ازیک سو و ظرفیت های استثنایی دروازه عتبات عالیات ، گمرگ مهران ، پایانه مرزی و گردشگری مذهبی از سوی دیگر، فرصت های طلایی مهران هستند که باید به مدد مدیریتی کارآمد و توسعه محور، مردم مهران و استان ایلام از آن ها منتفع شوند

در خاتمه یادآور می شود که مسئولان موفق و بی حاشیه ، باهدف ممانعت از آسیب های احتمالی توسعه متوازن ،همواره کُنش ها و واکنش های سیاسی و اجتماعی منتقدان و حامیان دولت را با هم، هوشمندانه، رصد و نظارت می کنند همانگونه که به حکم عقل ، حتی در خیابان های یکطرفه باید چپ وراست خود را آگاهانه بپایند!

*مدیرمسئول روزنامه مهران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار