حاشیه‌هایی از نشست بررسی استیضاح ربیعی؛
صبح امروز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی با یک رأی ناپلئونی و تنها با اختلاف یک رأی، توانست دوباره موفق به کسب رأی اعتماد مجلس و ابقا در کسوت وزارت رفاه شود./ نشست بررسی استیضاح ربیعی با حاشیه‌هایی همراه بود که از جمله می‌توان به مشاجره‌های لفظی دو نماینده مجلس ـ که یکی از آنها موافق و دیگری مخالف استیضاح ربیعی بود ـ اشاره کرد.
کد خبر: ۵۷۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 13 March 2018

صبح امروز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی با یک رأی ناپلئونی و تنها با اختلاف یک رأی، توانست دوباره موفق به کسب رأی اعتماد مجلس و ابقا در کسوت وزارت رفاه شود.

به گزارش «تابناک»؛ نشست بررسی استیضاح ربیعی با حاشیه‌هایی همراه بود که از جمله می‌توان به مشاجره‌های لفظی دو نماینده مجلس ـ که یکی از آنها موافق و دیگری مخالف استیضاح ربیعی بود ـ اشاره کرد.

اما شاید مهم ترین حاشیه جلسه صبح، در زمان اعلام آرای نمایندگان بود؛ در حالی که اعلام شد، حدود بیست دقیقه شمارش آرا به طول انجامید و نمایندگان چند بار اقدام به بازشماری آرا کردند، نهایتا ۱۲۶نماینده به استیضاح وزیر و برکناری او رأی دادند و ۱۲۴ نماینده نیز با استیضاح مخالفت کردند اما در این میان، ۲ رأی ممتنع به کمک وزیر آمد و باعث شد ربیعی در کسوت وزیر رفاه باقی بماند.

آنچه در جلسه استیضاح علی ربیعی مشهود بود، تحت الشعاع قرار گرفتن سابقه امنیتی او در وزارت اطلاعات بود. در همین رابطه فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی در اظهاراتی به نام مستعار امنیتی ربیعی (عباد) اشاره کرد و گفت، وی در حالی در ستاد میرحسین موسوی حضور داشته که بعد از سرزنش اصولگرایان گفته، نفوذی نظام در این ستاد بودم. البته غلامرضا تاجگردون یکی دیگر از موافقان استیضاح وی سوابق امنیتی وی را افتخار آمیز دانست و موارد دیگری را به عنوان مخالفت خود اعلام کرد.

در جریان بررسی استیضاح ربیعی، شمار بسیاری از نمایندگان اطراف صندلی‌های نمایندگان دولت تجمع کرده بودند که این امر تذکر چندین باره رئیس مجلس را به دنبال داشت. نکته قابل توجه دیگر در جریان این استیضاح، غیبت رئیس مجلس در میانه جلسه بود. او حدود ساعت ۱۰:۳۰ سکان صحن علنی را به دست مسعود پزشکیان سپرد و از جلسه علنی خارج شد.

در جریان نطق محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که به عنوان موافق استیضاح وزیر کار در حال صبحت در تریبون مجلس بود، طی سخنانی گفت: اگر آقای ربیعی فرزند جوادیه است، باید دید امروز کجا زندگی می‌کند، اگر او فقر را در آغوش گرفته است، باید بگوید که چرا اکنون در شمال شهر زندگی می‌کند و یا فرزندانش در کجا و چگونه زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در میان این سخنان عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر که مخالف استیضاح ربیعی بود، مقابل تریبون پورابراهیمی قرار گرفت و با بالا بردن صدای خود فریاد زد که شما چه کار به فرزندان او دارید، اجازه ندارید در مورد همه چیز اظهارنظر کنید.

 
 

در این میان، پورابراهیمی خطاب به خدری گفت: شما که حرف خود را زده‌اید، اجازه بدهید من هم حرفم را بزنم.

این مشاجره لفظی به همین جا ختم نشد و در حالی که نمایندگان سعی داشتند، خدری را آرام کرده و به جایگاهش هدایت کنند، این نماینده مجلس همچنان در حال اعتراض و فریاد نسبت به موارد ذکر شده بود.

در همین میان، پورابراهیمی که می‌خواست به ادامه سخنانش بپردازد، خطاب به پزشکیان که ریاست مجلس را بر عهده داشت، خواست که فایل مورد نظر را برای ارائه توضیحاتش اجرا کنند که پزشکیان گفت، متأسفانه گویا فایل شما دچار مشکل است که اجرا نمی‌شود. پس از آن پورابراهیمی به حالت اعتراض گفت: بنده فایل خود را به درستی آماده کرده بودم، چرا عوامل اتاق فرمان کمک نمی‌کنند آن اجرا شود. حال که من فایلی برای توضیح ندارم، چگونه توضیح دهم و به مطالب موجود در فایل اشاره کنم؟

گعده های 2 و 3 نفره نمایندگان هنگام سخنان موافقان و مخالفان استیضاح به حدی بود که به نظر می رسید، وکلای ملت از پیش رأی منفی یا مثبت خود را به استیضاح معین کرده و نطق های پشت تریبون تأثیری در نظر آن ها نخواهد گذاشت.

هرچند دستور امروز استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود، چند نماینده از فرصت حضور معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور در مجلس استفاده و با آن ها رایزنی کردند.

اعلام مخالفت رسمی فراکسیون امید با استیضاح وزیر کار در حالی بود که قوی ترین سخنان را در موافقت با این استیضاح، تاج گردون و عثمانی دو نماینده شاخص اصلاح طلب و عضو برجسته فراکسیون امید مجلس پشت تریبون ایراد کردند.

همچنین در جریان استیضاح، نگهبان سلامی، دیگر موافق استیضاح نیز طی نطق خود در موافقت با استیضاح عنوان داشت: آقای ربیعی هر زمان که جلسه استیضاح شما برگزار می‌شود، قرآنی از جیب خود درمی آورد و با حالت بغض از ارزش‌های اسلامی سوءاستفاده می‌کند و برای خود بلیت بازگشت را تهیه می‌کند، اما امروز در مجلس توسط بلیت هواپیمایی آسمان سقوط خواهد کرد.

پیش از آغاز رأی گیری برای استیضاح، پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشت از نمایندگان دولت خواست تا جلسه مجلس را ترک کنند؛ بنابراین، واعظی، امیری، آذری جهرمی، زنگنه و سیف از جلسه مجلس خارج شدند. اسحاق جهانگیری نیز پیش از پایان بررسی استیضاح جلسه مجلس را ترک کرده بود.

جلسه رأی اعتماد علی ربیعی به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد و تعداد زیادی خبرنگار، عکاس و تصویر بردار این جلسه را پوشش دادند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس که روز گذشته به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستان بستری شده بود نیز در جلسه امروز حضور پیدا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار