بحث فیلتر شدن تلگرام این روزها بسیار داغ شده است. تصمیمی که برای مدت کوتاهی در اعتراضات دی ماه اجرایی شد و قرار است این روزها با تصمیم نهایی مسئولان برای همیشه اجرایی شود.
کد خبر: ۵۸۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 05 April 2018

به گزارش تابناک : طی روزهای گذشته،علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بحث تلگرام مبحث گره خورده با امنیت کشور است و تنها مختص ایران نیست، اظهار کرد: این تصمیمی است که در بالاترن سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.

وی تصریح کرد: این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است؛ با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران‌های سال گذشته در کشور داشت و اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده‌ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم مانند سروش و ظرفیت‌های دیگر و این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی بدهد و فکر می‌کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد.

http://www.alef.ir/news/3970112100.html

این اظهارات همراه با مخالفت برخی از نمایندگان روبرو شد که مخالف فیلترینگ تلگرام هستند.

محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته بود: با توجه به سخنانی که مطرح کرده‌اند، مخالف فیلترینگ تلگرام باشند اما به هرصورت ایشان جایگاه و مسئولیت مهم و بالایی دارند و با توجه به مسئولیتی که دارند باید پاسخگو باشند.اخبار ضد و نقیضی در این زمینه مطرح شده است. از سوی دیگر لحن سخنان آقای بروجردی به‌گونه‌ای است که تصمیم گیری در این باره از سوی رهبری اتخاذ شده است؛ که البته بعید است که رهبری در چنین امور اجرایی ریزی همچون فیلترینگ مداخله کرده باشند.


‎همچنین جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در جلسه رئیس جمهور با جمعی از مدیران ارشد کشوری حضور داشت، توضیحات بیشتری درباره سخنان رئیس جمهور درباره فیلتر تلگرام ارائه داد و اظهار کرد: آقای رئیس جمهور گفت که ما نباید با این نوع کارها در جامعه التهاب ایجاد کنیم. اگر مشکلی هست باید آن را با تدبیر حل کرد و باید در سال جدید امید ایجاد کنیم و نباید مواردی مطرح کنیم که باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه شود.

وی افزود: رئیس جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع رسانی است که 95 درصد محتوای آن مفید و شاید 5 درصد آن مشکل ساز باشد؛ از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام 200 هزار فرصت شغلی از بین می رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از دیگر نمایندگان مخالف با فیلترینگ تلگرام است که در این خثوث گفته است: اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد.

بعد از چند روز از این ماجراها واکنش های رسمی به فیلترینگ شروع شد.

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان نیز طی سخنرانی خود در روزهای اخیر در مورد فیلترشدن تلگرام اظهار داشت: داشتن پیام رسان های ایرانی،  توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی ها نباید باشد ، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان ها انجام شود. روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و  تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن ، تامین خواهد شد.

  http://www.alef.ir/news/3970114107.html

 از سوی دیگر ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به انحصار پیام‌رسان تلگرام در ایران تاکید کرد:‌ خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهور است و همین امروز هم در جلسه‌ای که پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.

فیروزآبادی درباره برنامه‌های سال 97 شورای عالی فضای مجازی گفت: بیشترین تمرکز ما ساماندهی فضای مجازی بر اساس سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، مدیریت و امنیت فضای مجازی و اقتصاد این فضا است.

وی با اشاره به اقدام شرکت‌های بزرگ همچون آمازون و اوبر در ورود به اقتصادهای کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن منافع آن کشورها تاکید کرد: این شرکت‌ها تا به حال با موانعی برای جابه‌جایی پول مواجه بودند اما تلگرام جدیداً مبادرت به ایجاد ارز رمزگذاری شده‌ای کرده که با سرعت جابه‌جا می‌شوند تا فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده کنند.

http://www.alef.ir/news/3970114113.html


همچنین سید نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  امروز خبر داد که نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت درباره تلگرام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته آینده برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد،‌ در سطح بالای تصمیم گیری درباره شبکه های اجتماعی خارج کردن انحصار از تلگرام در دستور کار جدی قرار گرفته است، لذا شبکه های اجتماعی هم باید این فرصت را غنیمت شمرده و اعتماد مردم را جلب کنند تا در کارکردهای خاصی همچون حوزه اقتصادی و تولید و اشتغال شرایط جدید جایگزین را ایجاد کنند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این اعتماد هنوز وجود ندارد.

 

 

 

منبع : الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار