مدیرانی که قبل از تعطیلات نوروزی به خارج از کشور رفتند، درد بی‌پولی کارگران شهرداری در شب عید را نفهمیدند.
کد خبر: ۵۸۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 09 April 2018

آخرین جلسه شورای شهر کرمان به ریاست محمد فرشاد رئیس شورای شهر کرمان در تاریخ 15 اسفند سال 96 برگزار و بعد از آن خبری از حضور وی در شهر و جلسات شورای شهر نیست.

بودجه سال 97 شهرداری کرمان در حالی بسته شد که رئیس شورای شهر که سخنگوی شورا هم هست در داخل کشور حضور نداشت و روز گذشته پس از گذشت 35 روز از آخرین جلسه شورا به ریاست وی در سال 96 جلسه عمومی شورای شهر کرمان برگزار شد.

مهمترین وظیفه شورای شهر مصوبات مربوط به بودجه شهر است

ماه‌بانو معصوم‌زاده عضو شورای اسلامی شهر کرمان در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: با توجه به اینکه امسال بعد از تغییرات اعضای شورای شهر اولین سالی بود که بودجه با اعضای شورای جدید بسته می‌شد، انتظار می‌رفت که رئیس شورا حضور داشت و راهنمایی‌های لازم را می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه شورا، مصوبات مربوط به بودجه شهر است بیان کرد: فرشاد رئیس شورا سخنگوی شورا هم هست و باید اطلاع‌‌رسانی لازم را هم انجام می‌دادند و یا حداقل باید زمان رفتن طی نامه‌ای مکتوب سخنگویی شورا را به فرد دیگری واگذار می‌کردند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه ایشان اصلا به شورا اعلام نکردند که به خارج از کشور می‌روند گفت: آقای بهرامی که نائب رئیس شورا هست، جوان‌ترین فرد شورای شهر است و اطلاعات زیادی راجع به بودجه نداشت.

وی تصریح کرد: عدم حضور رئیس شورا بدون اطلاع قبلی و بدون اینکه کسی را به‌عنوان سخنگو معرفی کنند و در شرایطی که باید بودجه شهر بسته می‌شد، اصلا قابل قبول نیست و نشان از عدم تعهد یا هر چیز دیگر که اسمش را می‌شود، گذاشت، است.

معصوم‌زاده افزود: رئیس شورا بر اساس صحبت‌هایی که شده در استرالیا هستند و می‌توانستند با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم سفر خود را به عقب‌تر بیاندازند؛ اینکه چه اجباری بوده که حتما باید در این زمان سفر می‌کردند، مشخص نیست.

وی اظهار داشت: کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند، این مسئولیت در قبال رای مردم است و نسبت به رای مردم تعهد دارد و زندگی عادی خود را باید کنار بگذارد و در برنامه‌های خود شرایط عمومی شهر و مردم را در نظر بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه فرشاد رئیس شورا عضو سه کمیسیون شورا نیز هست و در این مدت در هیچ کدام از کمیسیون‌ها شرکت نکرده است گفت: بر اساس قانون 6 جلسه متوالی وقتی حضور نداشته باشد عملا مستعفی محسوب می‌شود.

وظایف رئیس شورای اسلامی شهر بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی

رئیس شورای اسلامی شهر وظایفی به عهده دارد که اهم آن به شرح زیر است:

1 مسئولیت امور اداری و مالی شورا

2 تعیین دستور جلسه، زمان ونوع جلسه و اداره جلسات (عادی یا فوق‌العاده) شورا

3 دعوت از مقامات موضوع ماده 11 قانون شوراهای اسلامی کشور و سایر اشخاص که شورا ضرورت حضور آنها در جلسات شورا یا کمیسیون‌های شورا را تشخیص دهد.

4 دعوت از اعضا و تقسیم کار بین اعضا و کمیسیون‌های شورا

5 پیگیری مصوبات شورا

6 معرفی نماینده یا نمایندگان شورا که از بین اعضای شورا انتخاب می‌شوند به مسئولان اجرایی، نهادها، و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی جهت فراهم آوردن زمینه‌های همکاری در صورت درخواست.

7 معرفی افراد مورد تایید شورا برای انجام اقدامات مورد نیاز و نظارت بر حسن اجرای بندهای 3 و 8 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور.

8 احکام مسئول و اعضای دبیرخانه شورا، که از کارکنان شهرداری خواهند بود توسط رئیس شورا صادر می‌شود.

تبصره: سارمان اداری دبیرخانه شورا به تناسب سازمان شهرداری که در تنظیم آن قبلا موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور جلب شده، از طرف شهردار و با اطلاع شورای شهر تهیه و جهت تصویب به وزارت کشور پیشنهاد می‌شود تا پس از تصویب به موقع اجرا در آید. کارکنان دبیرخانه شورا تابع آیین نامه استخدامی شهرداری‌ها خواهند بود.

9 رئیس شورا سخنگوی شوراست (مگر آنکه شورا عضو دیگری را تعیین کند) و مواضع و اطلاعات رسمی شورا توسط او (سخنگو) اعلام می‌شود.

10 اجرای مفاد ماده 33 آیین نامه مالی شهرداری‌ها شامل ایجاد تعهد، تشخیص، تسجیل، و صدور حواله در حدود اعتبار مصوب شورا در صلاحیت رئیس شورا یا اعضایی است که از طرف وی کتبا و بطور منجر اختیارات لازم به آنها تفویص می‌شود.

11 تائید بودجه شورا که توسط خزانه‌دار شورا تنظیم می‌شود و طرح جامع آن در شورا برای تصویب.

تبصره: نیازهای مالی و تدارکاتی شورا بر اساس بودجه مصوب شورا از طریق درآمدهای بودجه شهرداری تامین خواهد شد.

12 ابلاغ کتبی موارد اعتراض و ایراد اعضا که به صورت روشن به رئیس شورا تقدیم شده است به عنوان تذکر به شهردار و دریافت پاسخ کتبی یا شفاهی شهردار در خصوص تذکر ابلاغی و طرح آن در جلسه شورا .

13 کلیه مکاتبات رسمی شورا با امضای رئیس شوراست.

توصیه امام علی(ع) به زمامداران حکومت در نهج‌البلاغه

امام علی(ع) همیشه به فرمانداران خود توصیه می‌کرد که افرادی خبره و متعهد و امین به عنوان بازرس به صورت آشکار و پنهان، کار عاملان و کارمندان حکومتی را مورد بررسی قرار دهند و آنچه را که مشاهده کردند، به فرمانداران گزارش دهند، چنان که به مالک اشتر چنین امر می‌کنند؛

کارهای آنها را زیر نظر بگیر و برای آنها ماموران مخفی راستگو و باوفا بگمار، زیرا مراقبت و بازرسی پنهانی امور آنها، سبب می‌شود که آنها به امانت‌داری و مدارای با مردم وادار شوند. اعوان و انصار خویش را سخت زیر نظر بگیر. اگر یکی از آنها به خیانت دست زد و گزارش ماموران مخفی تو به اتفاق آن را تائید کرد، به همین مقدار از شهادت بسنده کن و او را زیر تازیانه کیفر بگیر و آنچه به خاطر اعمالش به دست آورده از او بگیر و او را در جایگاه ذلت قرار ده و علامت خیانت بر او بگذار و طوق بدنامی به گردنش بیفکن.

آن حضرت در نامه‌ای به منذربن جارود، فرماندار خود در اصطخر چنین نوشت:

"به من گزارش داده‌اند که کارهای حکومتی را رها کرده، به لهو و لعب و صید و شکار می‌پردازی و به تفریح و گردش می‌روی و در اموال عمومی و خداوند دست خیانت دراز کرده، و به خویشاوندانت داده‌ای، گویی که میراث پدر و مادر توست. به خدا سوگند! اگر این گزارش درست باشد، همه خویشاوندانت و خاک کفشت از تو بهتر خواهند بود و بدان که لهو و لعب مورد رضای خداوند نیست و خیانت به مسلمانان است و سپس حضرت او را مجازات کرده و از کار برکنار کردند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار