استاندار ایلام با اشاره به اهمیت مساله ریزگردها و تاثیر مخرب آن در استان گفت : باید رسانه ها بویژه صدا و سیما بر پوشش کامل این همایش در سطح ملی اهتمام ورزند تا بتوان برای این معضل در سطح کلان کشوری چاره اندیشی کرد.
کد خبر: ۵۸۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 10 April 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی  در نشست هم اندیشی چگونگی برگزاری همایش بین المللی در استان با محوریت ریزگردها اظهار کرد: استان ایلام همواره خسارات زیادی را به علت ریزگردها در حوزه های کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، صنعت، بهداشت و ... متحمل می شود.


وی افزود: این استان علاوه بر اینکه در داخل دارای بیابان های غبارزا است، بیشترین مرز را با عراق و کانون های تشکیل ریزگردها در این کشور دارد و به همین علت همیشه متاثر از توده های گرد و غبار در خاک عراق است.


استاندار ایلام یادآور شد: طی سال های اخیر برای مهار کانون های بیابانی استان اقدام های موثری صورت گرفته و مهار آب های مرزی، طرح سامانه گرمسیری و نیز طرح احیای اراضی جنوب از آب سد کرخه به منظور تبدیل اراضی دیم به آبی از مهمترین فعالیت در این زمینه است.


سلیمانی دشتکی گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکنون 30 هزار متر مربع از کانون های بیابانی استان را نهال کاری و تثبیت اراضی کرده و امسال نیز اجرای 20 هزار هکتار نهالکاری با تامین اعتبار 400 میلیارد ریال در دستور کار خود دارد.


وی در خصوص برگزاری همایش بین المللی ریزگردها که اوایل اردیبهشت ماه در دانشگاه ایلام برگزار می شود، تاکید کرد: باید سخنرانی ها و مقالات ارائه شده صاحب نظران استانی در این همایش مبتنی بر ارائه راهکار و بررسی وضعیت موجود و همراه با یک خروجی منطقی باشد.


استاندار ایلام با اشاره به اهمیت مساله ریزگردها و تاثیر مخرب آن در استان اضافه کرد: باید رسانه ها بویژه صدا و سیما بر پوشش کامل این همایش در سطح ملی اهتمام ورزند تا بتوان برای این معضل در سطح کلان کشوری چاره اندیشی کرد.


همایش بین المللی ریزگردها پنجم تا هفتم اردیبشهت ماه سال جاری در دانشگاه ایلام با حضور اساتید برجسته ای از نقاط مختلف کشور و نیز صاحب نظرانی از کشورهای چین، استرالیا و آمریکا برگزار می شود.


حضور و توجه ویژه مسئولان ارشد کشوری به موضوع ریزگردها در استان ایلام و اختصاص اعتبار ریزگردها به این استان، همکاری کشور عراق برای رفع معضل گرد و غبار، بهره گیری از توان انجمن های زیست محیطی مردم نهاد در موضوع ریزگردها و ... از جمله مواردی بود که در این نشست هم اندیشی مطرح شد.


استان ایلام سال گذشته 68 روز (پایداری 24 ساعته گرد و غبار در استان) آلودگی ناشی از گرد و غبار را داشته است./م
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار