مدیر تحقیق و تولید پالایشگاه گاز ایلام از صادرات 2 هزار و 700 تن گاز ال پی جی به کشورهای پاکستان و افغانستان در سال 96 خبر داد.
کد خبر: ۵۸۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 11 April 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛  احسان نوراللهی در اولین نشست کمیته رونق صنایع پایین دستی پتروشیمی، نفت و گاز ایلام اظهار کرد: این ماده در حوزه های مختلف دارای کاربرد است ولی مهم ترین مصارف آن خانه‌ها جهت اجاق گازها و وسایل گرمایشی ، کارخانه‌ها برای سوخت کوره‌ها و مشعل ‌ها (سوخت دوم) ، آشپزخانه‌های صنعتی و تجاری ، سیستم جرقه زن ، توربین‌های گازی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و سوخت دوم برای خودروهاست.


وی افزود: هم اکنون پنج فرآورده در این پالایشگاه تولید می شود که شامل گازهای اتان، متان، ال پی جی، میعانات گازی و گوگرد است.


مدیر تحقیق و تولید پالایشگاه گاز ایلام یادآور شد: گاز اتان در مصارف شهری مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی آن در شبکه سراسری جریان دارند، سال گذشته 2 هزار و 700 تن صادرات ال پی جی از استان به افغانستان و پاکستان صورت گرفته و 25 هزار تن نیز به عسلویه ارسال شده است.


نورالهی ادامه داد: روزانه 50 تانکر میعانات گازی از این مجموعه به بنادر جنوبی کشور حمل می شود و 250 تن گوگرد روزانه در استان تولید شده که 27 هزار تن آن به سایر استان ها فروخته شده و 6 هزار تن آن نیز در داخل استان مصرف شده است.


وی اضافه کرد: گوگرد تولیدی استان از کیفیت و درصد خلوص بالایی برخوردار است و یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای توسعه و ایجاد صنایع پایین دستی است که می تواند در مصرف آسفالت گوگردی، کود شیمیایی و اسید سولفوریک و ... مورد استفاده قرار گیرد.


مدیر تحقیق و توسعه پتروشیمی ایلام نیز در این جلسه گفت: برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه نداریم.


جواد قیصریان فرد اظهار کرد: باید اطلاع رسانی در خصوص طرح های جدید صنایع پتروشیمی صورت گیرد و به سمت ایجاد طرح هایی برویم که به راحتی در استان تامین خوراک آنها صورت می گیرد.


وی افزود: هم اکنون 60 درصد صنایع پلیمری تولیدی کشور وارد بازار عراق می شود که با توجه به ظرفیت های استان شاخه پلی استالین دومین ظرفیت تولید در استان را دارد که باید مد نظر قرار گیرد.


اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است.


میدان نفتی آذر یکی از میدان های نفتی ایران است که در شرق شهرستان مهران واقع شده که مخزن این میدان با میدان نفتی بدرای کشور عراق مشترک است ، این میدان دارای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام در جا است و میزان نفت قابل استحصال از این میدان ۴۰۰ میلیون بشکه برآورد می شود.


بهره برداری از منابع نفت و گاز، حمایت از اکتشاف، توسعه و تجهیز میادین نفتی و گازی، احداث پالایشگاه های نفت، توسعه پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تولید ثروت، اشتغال پایدار و توسعه استان را به همراه خواهد داشت./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار