بعد از قبول استعفای نجفی، اعضای شورای شهر 3 ماه فرصت دارند برای شهرداری تهران یک فرد دیگر را انتخاب و راهی بهشت کنند.
کد خبر: ۵۸۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 11 April 2018

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرانجام دومین استعفای نجفی شهردار تهران مورد پذیرش شورای شهر تهران واقع و سمیع الله حسینی مکارم به عنوان سرپرست موقت شهرداری تهران انتخاب شد.

با انتخاب حسینی مکارم به عنوان سرپرست شهرداری، اعضای شورای شهر باید به دنبال انتخاب شهردار جدید باشند.

مطابق قانون اعضای شورای شهر تهران 3 ماه فرصت دارند تا با جمع بندی و بررسی گزینه های مختلف یک نفر را جای نجفی راهی بهشت کنند.

اما برای جایگزینی نجفی، نام های متعددی مطرح شده است. نام هایی از جمله عبدالله نوری، حسینی مکارم، محمد رضا عارف، پیروز حناچی، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی.

عبدالله نوری حسین آبادی

عبدالله نوری حسین آبادی متولد 1328 در اصفهان و دارای تحصیلات حوزوی است.

نوری کار سیاسی خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صدا و سیما و وزارت امور خارجه آغاز کرد.

او در دوره های دوم و پنجم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم اصفهان و تهران را بر عهده داشت. نوری در سال های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با انتخاب امام راحل به عنوان نماینده رهبری در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت بود.

نوری در زمان اولین دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی به عنوان وزیر کشور انتخاب شد، وی همچنین در زمان دولت اصلاحات به عنوان وزیر کشور منصوب شد اما اندکی بعد با استیضاح نمایندگان مجلس از وزارت کشور برکنار و در اولین دوره انتخابات شورای شهر تهران و بعد از ورود به شورا به عنوان رئیس شورای شهر فعالیت خود را ادامه داد.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

عبد الله نوری برای شرکت در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی از شورای شهر استعفا داد اما نتوانست تایید صلاحیت ورود به مجلس را از شورای دریافت کند.

نوری از سال 79 تا 81 به دلیل انتشار مطالبی در روزنامه خرداد راهی زندان اوین شد.

سمیع الله حسینی مکارم

حسینی مکارم دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است و در کارنامه کاری خود سابقه کار در مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیر کل مدارس شبه قاره هند و مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را دارد.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

وی در طول دولتهای نهم و دهم از آموزش‌ و پرورش جدا و به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و پست بانک رفت و از آغاز دولت روحانی به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (معاون نجفی، سلطانی فر و احمدی فر) منصوب شد.

حسینی مکارم از معلمی، مدیریت مدرسه، رئیس اداره منطقه، معاون مدیرکل،مدیرکل و… را در تجربه و کارنامه خود دارد.

وی همچنین سابقه کار در سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران را دارد و با آغاز کار نجفی به عنوان شهردار تهران، حسینی مکارم به عنوان معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران انتخاب شد و در حال حاضر با پذیرفته شدن استعفای نجفی به صورت موقت به سمت سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده است.

در حال حاضر حسینی مکارم با انتخاب اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست موقت شهرداری تهران انتخاب شده است اما تعدادی از اعضای شورای شهر با انتخاب او به عنوان سرپرست شهرداری مخالف هستند.

مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با اعلام مخالف خود با انتخاب مکارم به عنوان سرپرست شهراری تهران گفت: مکارم گزینه خوبی برای سرپرستی شهرداری نیست.

پیروز حناچی

پیروز حناچی متولد 1343 ، متولد تهران و داری تحصیلات معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی است.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

در سوابق حناچی قائم مقامی دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران، مشاور رئیس دانشگاه تهران، مشاور وزیر مسکن و شهرسازی بین سال های 84 تا 88 ، معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی و عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی وجود دارد.

حناچی بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد.

محمد رضا عارف

محمد رضا عارف نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از گزینه های احتمالی مطرح شده برای شهرداری تهران بعد از نجفی است. وی متولد سال 1330 در شهر یزد و دارای تحصیلات در رشته برق در دانشگاه های تهران و استنفورد است.

اولین کار اجرایی عارف در شرکت مخابرات بود و استادی دانشگاه اصفهان و دانشگاه شریف و ریاست دانشگاه تهران از سال 76 تا سال 79، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر سوابق کاری وی است.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

عارف در دولت اول اصلاحات وزیر ارتباطات و در دولت دوم معاون اول قالیباف بود.

ویدر سال 92 کاندید انتخابات ریاست جمهوری شد اما قبل از رای گیری انصراف داد. در حال حاضر عارف مردم تهران،ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی است.

محسن هاشمی

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران از گزینه های احتمالی جانشینی نجفی است.

وی متولد سال 1340 در شهر قم و دارای تحصیلات کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از پلی تکنیک مونترال کانادا است.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

ریاست در هئیت مدیره و مدیر عاملی شرکت متروی شهر تهران، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون عمران و توسعه واحد علوم و تحقیقات از سوابق کاری هاشمی است.

وی که در حال حاضر ریاست شورای شهر تهران را برعهده دارد.

با انتخاب هاشمی برای شهرداری یک نفر از تعداد اعضای شورا کاسته می شود و طبق قانون باید نفر بیست و دوم انتخابات شورای اسلامی شهر تهران یعنی مهدی چمران وارد شورای شهر شود.

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از دیگر گزینه های احتمالی برای شهرداری تهران است.

جهانگیری متولد 1336 در سیرجان که پس از پایان تحصیلات متوسطه، در دانشگاه کرمان به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف شد. وی همچنین دارای دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم و تحقیقات است.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

وی در دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی با رای مردم جیرفت وارد مجلس شد و از سال 71 تا 76 استاندار اصفهان بود و در سال 84 به عنوان وزیر صنعت و معدن مشغول به کار بود.

از سال 92 جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور مشغول به کار است و در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد که به نفع روحانی از انتخابات انصراف داد.

در روزهای تعطیلی نوروز و با مطرح شدن استعفای نجفی اسم جهانگیری برای شهرداری تهران در رسانه ها مطرح شد که بعد از چند روز گفته شده که این خبر دروغ 13 بوده اما مشخص نیست که آیا این خبر حقیقت داشته یا دورغ 13 بوده است.

محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده متولد 1335 در شهرستان مراغه و استاندار اصفهان، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است.

گزینه های جایگزین نجفی چه کسانی هستند؟

مهرعلیزاده در دولت اصلاحات معاون سازمان تربیت بدنی بود.

مهرعلیزاده در واکنش به خبر انتخاب احتمالش برای شهرداری تهران گفته که از اصفهان خارج نمی شود.

به غیر از گزینه ها بالا که اسم آنها برای شهرداری تهران مطرح است،اسم افراد دیگری از جمله عباس احمد آخوندی ، معصومه ابتکار، علی اصغر احمدی ، سید محمد علی افشانی، حبیب الله بی طرف ، اکبر ترکان، وفا تابش، محمد پژمان، علیرضا جاوید، سیدمحمود حسینی، محمد صادق خرازی، سیدابوالفضل رضوی، محمد ستاری، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، سیدحسین مرعشی، حجت میرزایی، محسن نریمان و رضا ویسه که پیش از این برای جانشینی قالیباف مطرح شده بود، هم اکنون نیز مطرح شده است.

حال باید منتظر بود و دید در سه ماه آینده که فرصت اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تمام می شود، چه کسی از گزینه های مطرح شده انتخاب و وارد بهشت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار