عصر روز گذشته به یکباره سطح فضای مجازی استان که اتفاقا این روزها مترصد انتشار خبری از استانداری ایلام نشسته اند تا هرکدام برای انتشار سریع آن گوی سبقت را از رقبای خود بربایند! متنی با محوریت ستاد بحران استانداری واز سوی روابط عمومی به سرعت در سطح فضای مجازی استان منتشر شد .
کد خبر: ۵۸۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 11 April 2018

تابناک ایلام::اسمش ستاد بحران ویامدیریت بحران استانداری  است . وظیفه دارد قبل از وقوع هر بحرانی اعم از سیل ،آتش سوزی ، زلزله،صاعقه وهر حادثه با ریشه طبیعی ویا عامل انسانی، در درجه اول اطلاع رسانی کند ودر گام های بعدی، با تدبیر و مدیریت صحیح از افزایش دامنه بحران جلوگیری به عمل آورد.

مدیریت ستاد بحران استان ایلام نیز در همین راستا فعال است ،هنگامه آتش سوزی جنگل ها ،برف ،سیل و زلزله های پیاپی وهمراه همیشگی ما ایلامیها یعنی ریزگردهای عربی ،محور خبرهای استان بود .مهمترین دستاورد آن در طول سالهای اخیر، اعلام تعطیلی مدارس و تاخیر ادارات به جز دستگاههای خدمات رسان بود!حتما هم این خبر به گوشتان آشناست!

از حق وانصاف نگذریم در دوره مدیریت مهندس کرمی اوج تعالی این ستاد بود ،هرچند کار شاقی بجز همان تعطیلی ها وتاخیر ها از دستشان بر نیامد ،اما اطلاع رسانی به موقع ،شفاف ،دقیق وحضودر بطن اتفاقات و حوادث، و کنترل اوضاع و مدیریت بحران از برجسته ترین اقداماتی بود که مدیریت پیشین توانست نمره قبولی از آن اخذ نماید.

به هرحال چرخ زمانه چرخید تا مدیریت بحران سابق ارتقاء گرفت ومعاون استاندارشد ،فرماندار شهرستان ایوان که از قضا با حاشیه ها و حرف وحدیث هایی مواجهه بود نتوانست در دل استاندار جدید جای گیرد ودر آنی رُل فرمانداری را از دستانش خارج تا بر مسند مدیریت حساسترین جای استانداری، یعنی مدیریت بحران تکیه زند!

هرچند در آغاز کار مدیریت جدید بحران ،بخت با احسان اکبری همراه بود و درفصلی که گذشت خشکسالی فرصت تست و ازمایش توان مدیریت جایگاه جدید را  وی گرفت .اما اولین نهیب احتمالی طبیعت که اتفاقا با شاهکار سازمان هواشناسی نیز  همراه بود ،مدیریت جدید بحران استان را به اشتباه انداخت ،تا در اولین دشت کاری خود مرتکب گاف بزرگی شود.

بله عصر روز گذشته به یکباره در فضای مجازی استان که اتفاقا این روزها مترصد انتشار خبری از استانداری ایلام نشسته اند تا هرکدام برای انتشار سریع آن گوی سبقت را از رقبای خود بربایند! متنی با محوریت ستاد بحران استانداری واز سوی روابط عمومی به سرعتی بیشتر از خودِ طوفان  منتشر شد.

متن منتشره حاوی این پیام بود که ساعتی بعد طوفانی شدید با سرعت 70کیلومتر در ساعت، شمال  استان را می نوردد.دستگاههای عضو ستاد تمهیدات لازم را اندیشیده ،هم استانی های عزیز هم از تردد در سطح شهر خودداری واز حضور در ارتفاعات امتناع ورزند.

اصل ماجرا وروح کار بسیار عالی بود . اطلاع رسانی به موقع و سریع عالی صورت رفت ،مردم ودستگاهها آماده شدند . اما یک ساعت گذشت ، دوساعت گذشت نصف روز گذشت... و گذشت وگذشت، اما از طوفان وباد خبری نشد ،از قضا استان ایلام آرامترین روز خود راسپری کرد.

تازه تراینکه کار به جایی رسید تا رسانه ملی هم از موضوع خبردار و دستپاچه موضوع را از احسان اکبری جویا شوند . دستپاچگی از این منظر می گویم که در این گفتگوی تلویزیونی عکس مدیر قبلی ستاد بحران را بر روی صفحه تلویزیون درج کرده بودند. خلاصه بگویم این خبر همه را از مدیریت بحران گرفته تا مردم وفضای مجازی ورسانه ملی را بحرانی نمود به جز طبیعت!

هر چند اطلاع رسانی قبل از وقوع حوادث امری پسندیده ومناسب ودرسطح انجام وظیفه برای کاهش دامنه خسارات امری عادی ومطلوب محسوب می شود. از موضوع روز گذشته ولو اینکه طوفانی هم در نگرفت ،زیانی متوجه کسی نشد ،اما این اشتباه بزرگ از سوی ستاد بحران که منشاء آن هم قطعا اداره کل هواشناسی استان است ،گاف بزرگیست که در کارنامه این ستاد ثبت وضبط وازهمین ابتدا یک نمره منفی در مقابل نام این مدیریت قرار خواهد گرفت.

ستاد بحران واداره کل هواشناسی باید مراقب باشند برای فرار از تبعات زهردار ناشی از حوادث طبیعی با اطلاعات نادرست واشتباه ،اولاآرامش را از مردم نگرفته چرا که به قولی گفتنی " در بلا بودن به از بیم بلاست " دوما اینکه با بروز چنین اشتباهات محاسباتی در مواجهه با حوادث وبلایای احتمالی، بلایی بر سر مردم نیاورند که بر سر " چوپان دروغگو " آمد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار