معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش یزد:
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با اشاره به تصمیم آموزش‌وپرورش مبنی بر حذف آزمون مدارس سمپاد، گفت: آزمون‌های مدارس سمپاد دانش‌آموزان را از سنین پایین درگیر جریان فرسایشی و استرس‌زا کرده است.
کد خبر: ۵۹۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 17 April 2018

محمدحسن رادمنش با اشاره به تصمیم قطعی آموزش‌وپرورش مبنی بر حذف آزمون مدارس سمپاد، گفت: حذف آزمون‌ها در مقطع ابتدایی شادابی و نشاط را به کودکان ما بازمی‌گرداند؛ لذا باید دردانش آموزان قدرت آفرینندگی، حل مسئله، تفکر انتقادی و پویا احیا شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در مقطع ابتدایی، ارزشیابی کیفی توصیفی داریم و هدف آن درواقع حذف استرس و رقابت و جایگزین کردن مشارکت است، این آزمون‌های تستی در تضاد آشکار با این ارزشیابی است؛ چنانچه در حقیقت فشار و استرسی را که دانش آموزان ما فقط در سال آخر تحصیلشان برای کنکور و ورود به دانشگاه داشتند را ما به دوران ابتدایی کشاندیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد بابیان اینکه آسیبی که به دلیل عدم قبولی بر روح و جسم دانش آموزان وارد می‌شود واقعاً غیرقابل‌جبران است؛ چراکه دانش‌آموز دوره ابتدایی هنوز در این سن قدرت تشخیص و جبران را ندارد، اظهار داشت: با اجرای این طرح، هزینه سرسام‌آور اولیا برای فرزندان خود از قبیل تهیه انواع بسته‌های آموزشی غیراستاندارد و حضور در کلاس‌های غیرضروری به‌شدت پایین خواهد آمد.

رادمنش با اشاره به مزیت‌های حذف مدارس سمپاد، تصریح کرد: با توجه به اثرات نامطلوب برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بر دانش آموزان دوره ابتدایی که آن‌ها را از سنین پایین درگیر یک جریان فرسایشی و استرس‌زا برای آمادگی در این آزمون‌ها می‌کرد، بر این مهم تصمیم گرفته شد تا آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از پایه هفتم حذف شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه یکی از فواید حذف آزمون از دوره ابتدایی با توجه به حساسیت و اهمیت آن برگرداندن نشاط و شادابی به دانش آموزان است، اضافه کرد: حذف آزمون از دوره ابتدایی باعث می‌شود تا دانش آموزان از زیر بار فشار انتظارات بالای خانواده و غیره برای قبولی در این آزمون‌ها رها شوند.

وی در ادامه بیان داشت: اهداف مقطع ابتدایی رشد همه‌جانبه دانش آموزان در ابعاد اقتصادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی است که با اهمیتی که فقط به بعد علمی داده‌شده در سایر موارد دانش آموزان ما دچار ضعف هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با تأکید بر اینکه چیزی که دانش آموزان و اولیای آن‌ها از کتاب‌های درسی و آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی شاملشان می‌شود، چیزی جز رقابت ناسالم، ایجاد استرس و اضطراب نیست، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که درنتیجه خروجی آن‌ها تربیت انسانی تک‌بعدی است که حتی در نحوه آداب و معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران گاها دچار مشکل است.

رادمنش در ادامه تأکید کرد: متأسفانه در برخی از مدارس مدیران ملاک موفقیت را قبولی در این آزمون‌ها می‌دانند؛ درحالی‌که در مقطع ابتدایی باید قدرت خلاقیت، پرسشگری، علاقه‌مندی به مطالعه و پرورش استعدادهای دانش آموزان مدنظر باشد و هیچ‌گاه نمی‌توان با یک آزمون معیاری از تیزهوشی ارائه داد.

این مقام مسئول بابیان اینکه تصمیم حذف آزمون مدارس سمپاد، نشانگر جهت‌گیری درست آموزش‌وپرورش در راستای رسیدن به نقش واقعی و ایجاد نشاط و شادابی است، عنوان کرد: این مهم در راستای مأموریت آموزش‌وپرورش صورت گرفته است؛ همچنین باید توجه داشت که با این اقدام می‌توان خلاقیت و انگیزه که دو عنصر حیاتی و اصلی آموزش‌وپرورش است را احیا کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید قدرت آفرینندگی، حل مسئله، تفکر انتقادی و سازنده در دانش آموزان احیا شود، ابراز داشت: طبیعی است که با این اقدام نه‌تنها باز آزمون‌های گوناگون و ایجاد رقابت کاذب حاصل نمی‌شود؛ بلکه لطمه جبران‌ناپذیر به این قشر را نیز جبران می‌سازد؛ چنانچه با حذف چنین رقابت‌های کاذب در بین دانش آموزان به‌ویژه در مقطع ابتدایی می‌توانیم این زنجیرها را از پای دانش آموزان بازکرده و شرایط را برای ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی به کسب دانش، فن و هنر فراهم آوریم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد در پایان یادآور شد: به گفته بسیاری از بزرگان، پیشکسوتان و کارشناسان آموزش‌وپرورش این تصمیم به‌مثابه انقلابی بزرگ به‌منظور ایجاد اصلاحات در آموزش‌وپرورش است؛ لذا ضروری است موضوع به‌دقت و با جدیت تا تحقق کامل پیگیری شود؛ چنانچه انتظار ما این است که مردم، نخبگان، اهل‌فن و اهل رسانه و مطبوعات به یاری ما بیایند و بااطلاع رسانی دقیق و کارشناسانه و توجیه و تبیین موضوع زمینه اجرای هرچه بهتر را فراهم بیاورند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار