رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد که برف سنگین روز گذشته خسارت سنگینی به بخش کشاورزی این استان وارد کرده است.
کد خبر: ۵۹۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 18 April 2018

به گزارش تابناک البرز٬ سید مجید موسوی گفت: طبق بر آورد اولیه سطح اراضی زیر کشت گندم استان 10 هزار و 184 هکتار بوده که تمام آن درگیر بارش دیروز بود و به احتمال بین
30 تا 60 درصد خسارت دیده است .


وی افزود: 4 هزارو895 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت جو در البرز داریم خسارت وارد بین 40 تا 70 در صد تخمین زده شده است.


موسوی در خصوص محصول کلزا نیز اظهار داشت: سطح سبز این محصول که در مرحله گل دهی بوده 965 هکتار است که تمام مزارع گلزای استان درگیر بارش برف شد و خسارت وارده بیش از 70 درصد برآورد می شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: محصولات سبزی و صیفی بهاره شامل کاهو، کلم، نخود فرنگی، لوبیا سبز، پیاز نشائی و ... که به تازگی در سطحی حدود 7 هزار هکتار کشت شده بود از 30 تا 100 درصد و مزارع علو فه ای استان (عمدتا یونجه ) نیز در حدود 3000 هکتار متحمل خسارت 20 تا 80 درصد شده است.


موسوی در خصوص خسارت های وارده به محصولات باغی استان نیز گفت: با توجه به بارش سنگین برف و کاهش محسوس دما به زیر صفر درجه این محصولات به شدت تحت تنش سرما زدگی قرار گرفته اما اکنون به طور دقیق نمی توان برآورد خسارت کرد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در عین حال افزود: با توجه به بارش سنگین برف و کاهش
محسوس دما ، تخمین زده می شود که باغات گردو حدود 90 تا 100 درصد ، بادام 90 تا 100 درصد ، هسته دارها 60 تا 70 درصد و دانه دار ها 50 درصد متحمل خسارت شده باشند.


وی اضافه کرد: همچنین سنگینی برف در برخی از مناطق البرز سبب شکستگی شاخه های درختان شده است.
استان البرز دارای 75 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.


بارش برف از شامگاه یکشنبه 26 فروردین ماه در البرز آغاز و تا ظهر دیروز دوشنبه 27 فروردین ادامه داشت.


ارتفاع برف در مناطق کوهستانی حدود 80 سانتی متر و در کوهپایه ها به نزدیک 20 سانتی متر رسید.


با این حال هرچند این بارش با خساراتی در البرز همراه بود اما نقش موثری در تقویت آبهای سطحی و سفره های زیر زمینی این استان داشت.


میزان بارندگی های سامانه بارشی 2 روز پیش البرز حدود 25 میلی متر اعلام شد که با احتساب بارش های دیگر سال زراعی جاری ، میزان بارندگی البرز این سال در مجموع به حدود235 میلی متر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار