آیت الله مکارم شیرازی:
یکی از مراجع تقلید گفت: دولت باید نسبت به امور دینی و فرهنگی توجهات لازم را داشته باشد، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در تمام کشور تأثیرگذار باشد؛ متأسفانه هنوز دولتمردان آنگونه که باید به قم توجه ندارند و به بهانه‌های مختلف شانه خالی می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 18 April 2018

 

به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان اینکه موقعیت قم نسبت به سایر شهرها متفاوت است، اظهار کرد: قم خاستگاه انقلاب محسوب می‌شود که از زمان ائمه اطهار(ع) مورد توجه بوده است. ایشان افزودند: بزرگان حوزه علمیه در دنیای اسلام در قم هستند و علوم اسلامی از این شهر مقدس به دنیا منتشر می‌شود، بنابراین برنامه ریزی‌ها باید متناسب با جایگاه شهر قم باشد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد در کشور اظهار کرد: همانگونه که از نام ارشاد اسلامی پیداست این نهاد باید نسبت به مسائل اسلامی و دینی سرمایه گذاری کند.

آیت الله مکارم شیرازی: دولت باید نسبت به امور دینی و فرهنگی توجهات لازم را داشته باشد، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در تمام کشور تأثیرگذار باشد؛ متأسفانه هنوز دولتمردان آنگونه که باید به قم توجه ندارند و به بهانه‌های مختلف شانه خالی می‌کنند. اگر این موارد در قم تزلزل پیدا کند در همه جا اثر می‌گذارد از این رو حوزه علمیه، مراجع، ارشاد، آموزش و پرورش و صداوسیما و سایر دستگاه‌ها وظایف مهمی دارند.

وی عنوان کرد: همه باید دست به دست هم بدهند که هویت دینی، مذهبی و اسلامی قم همچنان محفوظ باشد و بدرخشد و واقعا پیشرفت کند، وقتی می‌بینیم بیش از 100 کشور در قم طلبه دارند، در جامعة المصطفی و در حوزه علمیه قم بیش از 50 هزار نفر طلاب و فضلا و اساتید حضور دارند، نشان از جایگاه مهم این شهر دارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت بازار کتاب و نشر خاطرنشان کرد: متأسفانه وضع کتاب نسبت به سابق افت بسیار پیدا کرده است، از مهم ترین دلایل این موضوع گرانی کتاب و کاغذ است که بیش از 50 درصد به قیمت کاغذ اضافه شده است.

وی اضافه کردند: در روزنامه‌ها نوشتند که دولت برنامه‌هایی برای کاغذ دارد، باید دید که در حد شعار است یا به عمل هم می‌رسد. کتاب‌ها به ویژه کتب دینی گران شده که باید فکر اساسی کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حتی در نظام گذشته، در مباحث مربوط به کتاب خوانی اهتمام بیشتری داشتند، و برای انتقال و جابجایی کتاب اداره پست پولی نمی‌گرفت ولی امروزه پول پست کتاب گاه از قیمت خود کتاب بیشتر است که باید اداره پست برای این مسأله فکری کند و دولت نیز در مورد کاغذ فکر اساسی بنماید.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت‌های شبکه جهانی ولایت، این فعالیت‌ها را در نوع خود بی نظیر دانست و گفت: این شبکه مناطق عمده ای از دنیا را زیرپوشش و به چهار زبان برنامه دارد.

وی افزود: اگر بناست که قم مرکزی باشد که علم از آن صادر شود باید توجهات لازم صورت گیرد و برنامه ریزی دقیق شود اما توجهی به این مسائل نیست که جای تأسف زیاد دارد چون مسؤولان از اهمیت قم به ویژه از منظر سیاسی و اجتماعی غافل هستند.

این مرجع تقلید از برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در 20 اردیبهشت ماه در شهر مقدس قم خبر داد و اظهار کرد: این کنگره در حال پیگیری و اجرا است و تا کنون حدود 40 کتاب به‌وسیله پژوهشگران تولید شده که در کنگره رونمایی خواهد شد. مهم این است که دولت برای اینگونه مباحث اهمیت قائل شود چرا که این سبب تقویت سیاست کشور و نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان به قم به صورت یک شهر معمولی نگاه می‌کنند، ابراز کرد: هنوز نتوانستیم به دولتمردان توجه بدهیم که اگر فرودگاه قم زودتر ایجاد شود چهره این شهر را در بعضی جهات تغییر می‌دهد.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: قم ظرفیت زیادی دارد و اگر از این ظرفیت استفاده شود به نفع اسلام، مسلمین، شیعه، نظام و کشور و به نفع همه خواهد بود. اگر مسؤولان به قم اهمیت دهند نتایج ملی و جهانی آن را خواهند دید.

وی با اشاره به معضلات شبکه‌های اجتماعی خارجی خاطرنشان کرد: هنوز برخورد قاطعی با این فضاهای مسموم مجازی نشده، باید جانشین مناسبی برای شبکه‌های آلوده وجود داشته باشد که نیازمند دلسوزی و عزم جدی مسئولان است اما هنوز عزم جدی را برای این کار نمی‌بینیم.

استاد حوزه علمیه قم همچنین خواستار توجه ویژۀ ارشاد به محتوای کتاب‌ها و بررسی آن‌ها شد و اضافه کرد: درباره کتاب‌ها نیز باید دقت جدی شود تا در قالب آن سم مهلک به جامعه منتقل نشود بلکه کتب به عنوان نوشدارو باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار