امام جمعه جیرفت:
امام جمعه جیرفت گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت خرید تحقیری و توهین به کشاورزان است.
کد خبر: ۵۹۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷ 21 April 2018

حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به وضعیت کشاورزی در منطقه جنوب استان کرمان اظهار داشت: باید موضوع بررسی شود که چرا کشاورزی در جنوب استان در برخی از محصولات و برخی از سال‌ها منتج به تولید ثروت نمی‌شود، چرا استفاده بهینه از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و برداشت محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست، بلکه اسراف می‌شود و از بین می‌رود.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهرستان جیرفت طی سال 1384 بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در این سفر فرمودند «در جیرفت کارهای زیادی صورت گرفته است، کسانی که آمارها را درست مطالعه کنند و وضع قبل از انقلاب اسلامی را در این منطقه بدانند، می‌دانند که چقدر تلاش شده است، اما کافی نیست و دو چیز درباره جیرفت همیشه من را به فکر فرو برده است، اول اینکه استعدادهای طبیعی و کشاورزی فوق العاده و کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیر در این منطقه و دوم اینکه فقر و محرومیت زیادی که هنوز در این منطقه وجود دارد و غیرطبیعی است».

سعادت‌فر تصریح کرد: آمار پایین افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در شهرستان جیرفت نشانه عدم وجود شغل‌های پایدار در منطقه است و همچنین آمار پایین مالیات نشانه کمبود درآمد مردم است.

امام جمعه جیرفت با بیان اینکه ما امروز تولید زیادی داریم اما ثروت آفرین نیست، افزود: امروز ما در شرایط فعلی که راه آهن و صادرات هوایی نداریم و مشکلاتی در حمل و نقل و پایانه‌های صادرات در بازارهای صادراتی و تبدیلی داریم به نقد و بررسی وضعیت کشاورزی می‌پردازیم.

سعادت‌فر عنوان کرد: نخستین عامل در مسائل کشاورزی که بحران ایجاد می‌کند، تولید گران است، ما در مقوله بذر، کود و سم دارای رانت‌های جدی در سطح شهرستان و منطقه هستیم و در این حوزه توسط برخی افراد بازار سیاه ایجاد شده است تا جایی که بذر پیاز از 400 هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: هزینه بالای بیمه از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی است که خدمات بسیار ضعیفی را به کشاورزان ارائه می‌کنند.

سعادت‌فر با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی حوزه کشاورزی مانند پروانه شهرداری وجود داشته باشد که عدم وجود این برنامه از دیگر مشکلات کشاورزی در منطقه است، گفت: باید به کشاورز در زمینه کشت محصولات برنامه‌ داده شود و البته کشاورزان نیز همکاران لازم را با مسئؤلان بخش کشاورزی داشته باشند.

امام جمعه جیرفت اظهار داشت: باید به سمت تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و دانه‌های روغنی برویم.

وی تصریح کرد: مشکلات در عرضه محصولات کشاورزی از دیگر دغدغه‌های موجود در این بخش است که به حمل و نقل برمی‌گردد که نبود ریل به بلند مدت رفع می‌شود و امکان حمل بار با هواپیما هم وجود ندارد، اما کامیون‌ها به چه دلیل باید محصولات کشاورزی روی زمین مانده را به دو برابر قیمت کرایه، حمل کنند.

سعادت‌فر خاطرنشان کرد: هزینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی گران است که رفع این مشکل تدبیر و مدیریت می‌خواهد و همه این گرانی‌ها دست در جیب کشاورزان کردن است.

وی افزود: دلالان و کارخانه‌های صنایع تبدیلی که باید کمک کننده به تولید باشند، امروز معضل تولید شده‌اند و گاهی اوقات گوجه را کیلویی 200 تومان می‌خرند و منفعت عمده برای کارخانه است.

خطیب نماز جمعه جیرفت گفت: گوجه‌ای که کیلویی 400 تومان خریداری می‌شود چرا در میوه‌فروشی‌های جیرفت کیلویی یک‌هزار و 500 تومان فروخته می‌شود، برخی سرمایه‌داران زالو صفت شیره جان کشاورزان ما را می‌مکند.

سعادت‌فر بیان داشت: دولت یک‌سری مراکز مستقیم تولیدات کشاورزی جنوب استان کرمان را در کشور راه‌اندازی کند تا محصولات به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسد.

وی عنوان کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت تحقیر و توهین به کشاورزان است.

سعادت‌فر اظهار داشت: باید صنایع تبدیلی را موظف کنیم که خرید منصفانه داشته باشند و دولت حمل و نقل دولتی را به کمک کشاورزان بفرستد، خسارت این کشاورزان از خسارت زلزله کمتر نیست.

وی افزود: بازار داخلی تشنه محصولات کشاورزی است کشاورزان باید تعاونی تشکیل دهند و وضعیت کشاورزی را دلسوزانه مدیریت کنند.

سعادت‌فر عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان جنوب استان کرمان قانون بگذارند و دولت را ملزم به برنامه کشت و کشاورزان را موظف به اجرای برنامه کنند و همچنین قوه قضائیه نیز با دلالان حوزه کشاورزی برخورد قاطع داشته باشد و قوه مجریه نیز باید با برنامه‌ریزی در تولید و عرضه و فروش محصولات کشاورزی به داد کشاورزان برسد.

وی بیان داشت: چرا بیمه محصولات کشاورزی باید به عنوان یک مجری فقط شیره جان کشاورزان را بمکد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار