ارتباط با رسانه های عمومی اعم از نوشتاری و دیداری، یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف و مأموریت های برون سازمانی واحدهای روابط عمومی در هر دستگاهی است.
کد خبر: ۵۹۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 21 April 2018

از طریق ارتباط با رسانه، زمینه انتشار و انعکاس برنامه ها، سیاست ها و اقدامات سازمان ها برای افزایش آگاهی های عمومی و روشنگری اذهان و افکار عمومی فراهم می شود.
یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاع رسانی روابط عمومی ها را از طریق رسانه ها با محدودیت روبرو می سازد عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابط عمومی ها با اصول حرفه ای ارتباط و تعامل با رسانه ها و نیز عدم بهره گیری علمی و تخصصی آنها در تهیه و تنظیم انواع قالب های فنون رسانه ای از جمله خبر، گزارش خبری و مصاحبه است.
وجود این ضعف حرفه ای و ساختاری، فرصت های اطلاع رسانی و رسانه ای بی نظیر و رایگان را از واحدهای روابط عمومی سلب می کند و این در حالیست که از طریق ارتباط و تعامل با رسانه ها و آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابط عمومی در بخش ارتباط با رسانه و اصول و فنون رسانه ای می توان از این فرصت و قابلیت بالای خبری و تحلیلی اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی نهایت استفاده و بهره برداری را بعمل آورد.
رسانه ها می توانند در تقویت ارتباطات اجتماعی روابط عمومی ها از طریق پیوند فکری و عاطفی با مخاطب، نقش مهمی داشته باشند اما گویا برخی از روابط عمومی ها این مهم را درک نکرده اند. 
شهرستان خاتم در دور افتاده ترین نقطه استان یزد واقع شده و از بسیاری جهات، در محرومیت بسر می برد، از این رو لازم است در ارتباط دو سویه روابط عمومی و رسانه ها، توسعه نیافتگی خاتم از طریق همین رسانه ها به گوش مسوولان استانی و کشوری برسد. 
متاسفانه ضعف اطلاع رسانی در شهرستان خاتم نتوانسته آنطور که شایسته بوده، مشکلات و نارسایی های این منطقه را بازتاب دهد و البته ضعف برخی روابط عمومی های شهرستان در این زمینه پر رنگ تر است. 
بخشی از روابط عمومی نهادها و دستگاههای اجرایی خاتم هنوز نتوانسته اند به نقش کلیدی خود در ارتباط دو سویه با رسانه که پل ارتباطی مردم با آنها محسوب می شود عمل کنند و ضعف اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه در این دسته از روابط عمومی ها به وضوح مشاهده می شود.
برخی ادارات این شهرستان از لحاظ فن آوری اطلاعات و ارتباطات 'به روز' نیستند و ضعف اطلاع رسانی در روابط عمومی آنها به وضوح مشاهده می شود.
شماری از آنها همکاری تقریبا خوبی با رسانه ها دارند اما گویی اطلاع رسانی در دیگر نهادها و بخصوص در بخش روابط عمومی آنها تعریف نشده و این حلقه مفقوده ای است که باید پیدا و به روز رسانی شود. 
وقتی مسوول یک روابط عمومی در مواجهه با درخواست یک خبرنگار برای دریافت عکس و خبر، طفره می رود و با گفتن این جمله که 'اگر به شما مطلب هم ندادیم ایرادی ندارد چون شما خبرنگار بی آزاری هستید و کاری به کسی ندارید!!' روبرو می شود چه باید بکند و گله خود را باید به کجا ببرد؟.
در برخی از نهادهای مهم جمعی هم که وظیفه خدمات رسانی مستقیم به مردم را بر دوش دارند و برای آنها تصمیم گیری می کنند هم ضعف اطلاع رسانی موج می زند، گوییا اصلا چیزی به نام اطلاع رسانی و روابط عمومی در این نهادها تعریف نشده است.
ختم کلام اینکه اگر بنا داریم خاتم را به سمت توسعه حرکت دهیم و اگر قرار است صدای محرومیت خاتم از دورترین نقطه استان یزد به گوش مسوولان ذیربط برسد باید طرحی نو در اندازیم و به بحث رسانه و اطلاع رسانی، اهمیت بدهیم.
لازم است روسا و مدیران دستگاههای اجرایی خاتم، روابط عمومی های خود را مجاب کنند که ارتباط خود با رسانه ها را قوی تر کنند، همچنین فرمانداری این شهرستان هم باید نهادها و دستگاههای اجرایی را ملزم کند که اهمیت دادن به موضوع اطلاع رسانی و ارتباط قوی با خبرنگاران را به بخش مهمی از عملکرد و وظیفه روابط عمومی ها تبدیل کنند.
اگر می خواهیم خاتم به سمت پیشرفت و توسعه گام بردارد شکی نیست که یکی از ابزارهای مهم آن رسانه و اطلاع رسانی است، حلقه گم شده ای که باید آن را در خاتم پر رنگ تر و برجسته تر کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار