معاون مدیرکل محیط‌زیست فارس گفت:هنوز در استان فارس سایت پسماند صنعتی نداریم و این موضوع خطراتی را ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۵۹۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 21 April 2018

*شعار روز جهانی زمین پاک

تابناک فارس به نقل از فارس: محسن جعفری نژاد صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به روز جهانی زمین پاک (22 آوریل) و شعار امسال آن که در دو سطح بین‌المللی و ملی تعریف‌شده است، اظهار داشت: «پایان آلودگی پلاستیک» و «نه گفتن به پلاستیک» دو شعاری است که به ترتیب در دنیا و کشور اعلام‌شده است تا مردم بیشتر روی استفاده از این ماده مضر برای طبیعت حساس شوند.

*مدیریت پسماند نداریم!

وی با بیان مشکلات زیرساختی موجود در استان فارس در بحث پسماندها تصریح کرد: در 102 شهر استان فارس تنها شهر شیراز دارای یک سایت زباله پیشرفته است و در شهرهای دیگر این‌گونه نیست، حتی در 100 درصد روستاها مدیریت پسماند نداریم!

*توسعه بدون ضابطه شهرها

این مقام مسؤول توسعه بی‌ضابطه شهرنشینی را یکی از عوامل ایجاد زباله دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در ایجاد شهرهای جدید نیز به زیرساخت‌ها توجهی نمی‌شود که به‌عنوان نمونه در شهر جدید صدرا هنوز سایت زباله پیش‌بینی‌نشده و فاضلاب آن نیز تکمیل نیست.

جعفری نژاد افزود: روزانه حدود 3 هزار تن زباله در استان فارس تولید می‌شود که 2 هزار و 100 تن آن شهری است و تنها هزار و 100 تن آن در سایت شیراز مدیریت می‌شود و برای مابقی مدیریت درستی وجود ندارد.

وی با اشاره به خطرات تجمیع زباله بدون مدیریت پسماند، اظهار داشت: آلودگی خاک، منابع زیرزمینی و آب نتیجه عدم دفع بهداشتی زباله است که خطر آن به‌خوبی احساس می‌شود.

*هر فرد روزانه 650 گرم زباله تولید می‌کند

معاون مدیرکل محیط‌زیست فارس همچنین گفت: میانگین تولید روزانه فردی زباله شهری 650 و روستایی 550 گرم است، یعنی حداقل هر فرد در روز از 3 کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند که متأسفانه ناشی از فرهنگ مصرف‌گرایی افراطی است.

*500 سال تجزیه پلاستیک طول می‌کشد!

جعفری نژاد افزود: تجزیه پلاستیک در طبیعت 500 سال طول می‌کشد و معلوم نیست با این حجم بالای تولید پلاستیک چه بلایی بر سر محیط‌زیست می‌آوریم.

این مقام مسؤول با اشاره به راهکارهای مدیریت زباله‌های پلاستیکی خاطرنشان کرد: بازیافت صحیح، بستن مالیات بر تولید اجناس پلاستیکی، بالا بردن قیمت تمام‌شده و... ازجمله راهکارها در این راستا است.

*فارس سایت دفع زباله صنعتی ندارد

وی در ادامه به بحث زباله‌های صنعتی و پزشکی در فارس اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز در استان فارس سایت پسماند صنعتی نداریم و این موضوع خطراتی را ایجاد می‌کند.

جعفری نژاد اضافه کرد: از 39 بیمارستان استان فارس 35 بیمارستان به دستگاه اتو کلاف (بی خطرکننده زباله) مجهز هستند که تمامی بیمارستان‌ها باید تا پایان امسال به این دستگاه مجهز شوند.

*تولید 5 هزار تن زباله بیمارستانی در استان فارس

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در سال 5 هزار تن زباله عفونی در استان فارس تولید که 4 هزار تن آن با دستگاه بی خطرسازی می‌شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار