عضو کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی گفت: دست‌های پشت پرده‌ای در زمینه قاچاق کالا و ارز در داخل و خارج از کشور وجود دارد و اگر بخواهیم این دست‌ها را کوتاه کنیم ریشه در عملکرد خود مسؤولان دارد.
کد خبر: ۵۹۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 22 April 2018

یحیی کمالی‌پور  با اشاره به اینکه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب کارنامه موفقی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشته‌ایم، اظهار داشت: علاوه بر این روزبه‌روز هم بر حجم قاچاق افزوده می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای این کمیته شامل یکی از اعضای کمیسیون‌های صنایع، امنیت و سیاست خارجی و قضایی مجلس هستند به‌علاوه سه نماینده از دولت شامل نماینده وزارت صنایع، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که این کمیته شش نفره امورات مربوطه را در این حوزه پیگیری می‌کنند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر ماه یکبار باید گزارش اقدامات خود را به این کمیته ارئه کند تا مجلس با جمع‌بندی این گزارش بتواند در این رابطه اقدام کند.

چگونه است کوله‌بری که جنس قاچاق حمل می‌کند را به راحتی شناسایی و دستگیر می‌کنند اما کانتینر و تریلرهایی که حجم عظیمی از کالاهای قاچاق را به کشور وارد می‌کنند برخوردی با آن نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد عزم جدی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در بین مسؤولان مشاهده می‌کنید، گفت: چگونه است کوله‌بری که جنس قاچاق حمل می‌کند را به راحتی شناسایی و دستگیر می‌کنند اما کانتینر و تریلرهایی که حجم عظیمی از کالاهای قاچاق را به کشور وارد می‌کنند برخوردی با آن نمی‌شود.

 

عضو کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این‌ حجم کالای قاچاق به کجا، به کدام جریان و قدرت وابسته است که قاچاقچیان شناسایی، دستگیر و با آن‌ها برخوردی نمی‌شود؟ به‌عنوان مثال طبق قانون ورود خودروی بالای 2 هزار و 500 سی‌سی موتور به کشور ممنوع است پس چرا هم‌اکنون تعداد زیادی خودروی بالای 7 هزار سی‌سی در کشور وجود دارد این‌ خودروها از کجا وارد کشور می‌شوند و مشخص است که مافیای قدرت خودروهای قاچاق را به کشور وارد می‌کند.

کمالی‌پور اذعان داشت: عزمی جدی برای مبارزه با قاچاق کالا در بین مسؤولان وجود ندارد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند کالای خارجی را بگیرید و آتش بزنید به چه میزان این اقدام تاکنون انجام شده است در حالی که کالای قاچاق مدتی نگهداری شده سپس به مزایده گذاشته شده، فروخته و مجدداً وارد بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است با قاچاق کالا مبارزه کنیم باید مسؤولان از خود آغاز کنند و تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد انتظار نباید داشت که مردم تبعیت کنند.

عضو کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مسؤول نظام زمانی که کالای مشابه ایرانی در داخل کشور وجود دارد نه‌تنها خود بلکه بستگان و کارمندان زیر مجموعه‌اش نیز نباید کالای خارجی خریداری کنند.

وی با اظهار اطمینان از اینکه اگر اهتمام به خرید کالای ایرانی در مسؤولان وجود داشته باشد جامعه و مردم هم تبعیت می‌کنند و اصلاح می‌شوند، خاطرنشان کرد: اما اگر قرار باشد مردم را از خرید کالای خارجی نهی کنیم و خودمان را تافته‌جدابافته از مردم بدانیم تا کنون که در مبارزه با قاچاق کالا موفق نشدیم من بعد هم موفق نمی‌شویم و راه مبارزه با قاچاق کالا در ابتدا از خود مسؤولان آغاز می‌شود.

کمالی‌پور در پاسخ به این سؤال که قاچاق را تا چه حد بر روی اقتصاد کشور مؤثر می‌دانید، گفت: تجربه در دنیا نشان داده است کشورهایی که به خود متکی بودند در درازمدت در پیشرفت اقتصادی موفق شدند ممکن است در این میان نسلی سختی و عذاب بکشد اما آیندگان در رفاه خواهند بود.

وی با بیان اینکه مطمئنا دشمن درصدد نابودی و به زانو درآوردن ملت ایران از طریق فشار‌های اقتصادی است، بیان کرد: یکی از اهرم‌های فشار اقتصادی دشمن ترویج، تبلیغ و ورود کالاهای خارجی به کشور است و قطعاً قاچاق روی اقتصاد کشور تاثیرگذار و دشمن بر روی این موضوع به‌جد کار می‌کند و دارای برنامه است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر مرتب از کشور ارز خارج و در مقابل اجناس مصرفی وارد می‌شود که از ارزشی نیز برخوردار نیستند و ماندگاری نیز ندارند، ارز کشور را خارج می‌کنیم و در مقابل آن نیز به تولید، اقتصاد و حفظ سرمایه ملی کشورمان نیز تعصب نداریم.

کمالی‌پور به اینکه هر کشوری که مصرف‌گرا شده خود‌به‌خود از بین رفته و نابود شده است اشاره کرد و گفت: برای اینکه از ورود کالاهای مشابه داخلی و یا بی‌مصرف خارجی را به کشور بگیریم راهی جز این نداریم که با قاچاق به‌طور جدی مبارزه کنیم و این مبارزه هم باید از مسؤولان کشور آغاز و به پایین‌ترین لایه‌های جامعه ختم شود.

دست‌های پشت پرده‌ای در این زمینه در داخل و خارج از کشور وجود دارد و اگر بخواهیم این دست‌ها را کوتاه کنیم ریشه در عملکرد خود مسؤولان دارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا توطئه خارجی در قاچاق کالا و ارز به کشور نقش دارد، تصریح کرد: دست‌های پشت پرده‌ای در این زمینه در داخل و خارج از کشور وجود دارد و اگر بخواهیم این دست‌ها را کوتاه کنیم ریشه در عملکرد خود مسؤولان دارد زیرا همه افرادی که به‌نوعی صاحب قدرت و ثروت بادآورده در این مملکت شدند ناشی از رانت، قاچاق و ... بوده است و باید دست مسؤولان خاطی در این زمینه کوتاه شود.

کمالی‌پور در رابطه با ضمانت اجرایی مصوبات کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی و اینکه از چه اهرم‌هایی در این رابطه استفاده می‌شود، گفت: یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت است و برای این نظارت‌ مطمئنا ضمانت اجرایی هم پیش‌بینی شده است هر چند این ضمانت اجرایی قوی و کارآمد نیست اما بازدارنده است.

عضو کمیته رصد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر برای اعضای این کمیته در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تخلف وزارتخانه‌ای محرز شود مجلس، وزیر مربوطه را بازخواست و از آن وزیر طرح سؤال می‌کند و مطمئنا تصمیمات این کمیته بی‌تاثیر نخواهد بود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار