تصویب بودجه ۵۹۴ میلیارد تومانی استان در سال جاری؛
نخستین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی در سال جاری در حالی چهارشنبه شب با حضور استاندار تشکیل شد که مهندس صالحی در این جلسه پس از تصویب کلیات اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه استان در سال ۹۷، ایجاد بیش از ۱۱ هزار شغل خالص طی سال ۹۶ خبر داد و گفت: این استان در پایان سال ۹۶ با دارابودن نرخ بیکاری ۹ و ۷دهم درصد، رتبه چهارم استان های با کمترین نرخ بیکاری را کسب کرد.
کد خبر: ۵۹۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 26 April 2018
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در این نشست با تاکید بر این که هزینه کرد اعتبارات ابلاغ شده نباید خارج از برنامه و تخصیصات در نظر گرفته شده باشد، اظهار داشت: 112 میلیارد تومان اعتبار برای حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت در نظر گرفته شده است و برای هزینه کرد دیگر اعتبارات ابتدا باید اعتبارات ابلاغ شده به استان بیاید و سپس تخصیص یابد تا دولت بدهکار نشود.
وی افزود: اعتبارات مورد نیاز برای انجام کارهای فرهنگی مانند برپایی تئاتر رضوی در نظر گرفته شود و یادآور می شوم یکی از دستورکارهای استان در سال جاری برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزا حسن موسوی بجنوردی است و در نظر داریم این اقدام به یک سیاست تبدیل شود و سالانه شاهد برزگداشت یکی از مفاخر استان باشیم.
وی سال 97 را سال نشاط، شادابی و طراوت دانست و تصریح کرد: مردم ولی نعمتان ما هستند و وظیفه یکایک ما مسئولان ایجاد فضای امید در بخش های مختلف است.
صالحی موضوع برجام را یکی از موضوعات مورد توجه مردم در سال جاری قلمداد کرد و گفت: فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام مثبت بوده و ما شاهد کاهش نرخ تورم و بیکاری و نیز، بهسازی و نوسازی صنعت هسته ای هستیم و بنا به اظهارات رئیس جمهوری، گزینه های مختلفی برای ادامه برجام باحضور و یا بدون حضور آمریکا و یا سیاست بدون برجام روی میز داریم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی پیروی از منویات رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از کالای ایرانی را خاطرنشان کرد و گفت: گشایش و بهبود روابط بانکی ایران با بانک های جهان یکی از راهکارهای مهم برای حمایت از تولیدات داخلی است  که در دوران پسابرجام تعقیب می شود.
صالحی افزود: اقتصاد مقاومتی هم اقتصادی درونگرا و برونزاست و این بدان معناست که تولیدات ما با افزایش کیفیت و کاهش قیمت قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد و تاکید دارم حضور تولیدکنندگان در عرصه های اقتصاد و تولید وابسته به حمایت و تشویق مردم است بنابراین از مردم کشور و استان می خواهیم با خرید تولیدات داخلی ادامه این حضور را فراهم سازند.
صالحی خطاب به تمامی مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد: بنابر دستورعمل ابلاغ شده از سوی دولت تمامی دستگاه های اجرایی موظف به خرید تولیدات داخلی هستیم و تنها در مواردی که جنس مشابه ایرانی وجود نداشته و خرید آن کالا ضروری باشد، اجازه خرید اجناس خارجی صادر شده است.
صالحی همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز را هم یکی دیگر از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی دانست و افزود: قاچاق کالا ارزبری و تضعیف تولید را به همراه خواهد داشت و همچنین تاکید دارم برای اجرای سیاست های ارزی اعلام شده از سوی دولت که مورد تایید قوه قضاییه و مجلس هم می باشد، باید هم صدا باشیم تا این سیاست ها به منصه حضور برسد.
وی مطرح کرد: حمایت از اشتغال از سیاست های اصلی دولت و استان است که با توجه به ضرورت سازگاری با کم آبی، توسعه کشت گلخانه ای و ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی از برنامه هاست.
صالحی تاکید کرد: دستگاه های نظارتی نباید قدرت و جسارت را از مدیران دستگاه های اجرایی بگیرند.
وی اشاره داشت: خراسان شمالی پیش از اعلام دولت مباحث مرتبط با تدوین برنامه سازگاری با کم آبی را در دستورکار قرار داده است و همه موظف به صرفه جویی منابع آبی در حوزه های شخصی و عمومی هستیم.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان افزود: در نشست اخیر استانداران به وزیر نیرو اعلام داشتم 8 دشت از 11 دشت استان خراسان شمالی ممنوعه بحرانی است و این نشان می دهد استان باید راهکارهای جدیدی برای حفظ منابع آبی ارائه دهد که احیای قنوات، صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت و بالابردن بهره وری منابع آبی موجود از جمله این راهکارهاست.
صالحی گفت: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان هم مهندس حجتی اعلام داشت که هیچ محدودیتی برای اعتبارات آبیاری تحت فشار وجود ندارد و بنابراین این سیاست را هم تعقیب خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در بخش مدیریت چاه های استان نیز باید اهتمام لازم را داشته باشیم و از حفر چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه و مازاد از چاه های مجاز جلوگیری کنیم تا در راستای حفظ منافع ملی گام برداریم.
وی تصریح کرد: تا سال۱۴۰۰ باید ۱۰درصد از مصرف آب کشاورزی در استان بدون کاهش سطح زیرکشت یا میزان تولید کاهش یابد و بار دیگر تاکید دارم هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات بلاعوض دولتی برای طرح های نوین آبیاری نداریم.
صالحی افزود: در بخش طرح های عمرانی دو دستور کار برای استان وجود دارد که تکمیل پروژه های نامام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد یکی از این سیاست هاست و اولویت بندی این پروژه ها بر اساس اثرگذاری آن بر توسعه استان خواهد بود و از طرفی در برخی مناطق شاید استان نیازمند تعریف پروژه جدید باشد که این موضوع هم مورد توجه است.
صالحی همچنین بر بهره مندی بیشتر از اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی هم تاکید ویژه داشت و خاطرنشان کرد: جذب تسهیلات توسط بانک های عامل استان باید فراتر از منابع قانونی تعریف شده باشد که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مستلزم ارائه طرح و پروژه است.
اتمام گازکشی به تمامی روستاهای استان، تحقق پوشش صددرصدی دیجیتال صداوسیمای خراسان شمالی تا سال آینده، پویایی در اقتصاد مسکن به عنوان اقتصاد پیشرو با تعقیب سیاست های دولت در بخش بازآفرینی شهری، بازسازی ناوگان حمل و نقل، بهره مندی از فناوری های نوین، پیگیری اجرای طرح تحول سلامت و تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات صنعتگران از دیگر سیاست های طرح شده از سوی مقام ارشد استان بود.
صالحی همچنین بر توجه به موضوعات اقتصاد هنر، اقتصاد شهری و اقتصاد سبز هم تاکید داشت و گفت: تقویت اقتصاد شهری در دستور کار استان قرار گرفته بود که شاهد آثار آن در همایش تیر ماه سال جاری خواهید بود.
وی ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی برای جذب اعتبارات و تسهیلات ابلاغی به ویژه در حوزه اشتغال روستایی و عشایری اهتمام داشته باشند و تاکید دارم برگشت اعتبارات و اسناد خزانه ای با هر بهانه ای قابل قبول نیست و بنابراین در فرصت باقی مانده اقدامات لازم را انجام دهید.
وی گفت: تا کنون 12 پروژه با اعتباری افزون بر 940 میلیون تومان در حوزه اشتغال روستایی و عشایری شروع به کار کرده است که این روند باید تسریع یابد و یادآور می شوم دریافت این تسهیلات در برخی شهرستان ها جاذبه لازم را نداشته که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با فرماندار مربوطه و بخش اقتصادی استانداری طی نشستی این موضوع را علت یابی کنند.
صالحی مطرح کرد: اقدامات خوبی در بخش اشتغال در سال 96 برای خراسان شمالی رقم خورد و بنابر اعلام رسمی کشور، خراسان شمالی با دارابودن نرخ بیکاری تک رقمی، در جدول نرخ بیکاری رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: این اعلام رتبه دو نکته قابل توجه را به دنبال دارد نخست اینکه مباحث آمارگیری به صورت طولی و عرضی است که در مباحث طولی شاخص ها سالانه با هم مقایسه می شوند و در مباحث عرضی استان ها با یکدیگر مقایسه می شوند و بنده هم باور دارم برای ایجاد اشتغال کامل قابل لمس و نیل به نشاط حمایتی باید تلاش ها بیشتر شود.
استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر فردی شک و شبهه ای نسبت به آمار اشتغال استان دارد برای دستیابی به صحت و سقم این اعداد به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند و از ایجاد ناامیدی پرهیز کند، افزود: سهم تعریف شده برای استان 8680 نفر ولی هدف گذاری استان ایجاد 10 هزار شغل بود اما 12328 شغل ایجاد شد. وی ادامه داد: با احتساب خروجی ها که اکنون بیمه بیکاری دریافت می کنند، سال گذشته درواقع 11314 شغل خالص در استان ایچاد شد یعنی 1014 نفر به دلیل تعطیلی یا رکود واحدهای تولیدی و بیکاری بیمه بیکاری دریافت می کنند.
صالحی افزود: در سال 96 میزان تحقق اشتغال نسبت به وظیفه ما 142 درصد و نسبت به هدف گذاری 123 درصد و ایجاد اشتغال خالص نسبت به وظیفه 130 درصد و نسبت به هدف 113 درصد برای استان بوده است.
وی اظهار داشت: از بین دستگاه های اجرایی استان 20 دستگاه اجرایی برای ایجاد اشتغال در سال گذشته اعلام آمادگی کردند که 11 دستگاه بیش از تعهد خود و 6 دستگاه کمتر از تعهد خود عمل کردند و 3 دستگاه هم نتوانستن شغلی ایجاد کنند.
وی با اشاره به رتبه نخست خراسان شمالی در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در سال 96 تصریح کرد: افزایش نرخ مشارکت به معنای ورود افراد جدید جویای کار است و بنابراین علاوه بر قدردانی از اقدامات بانک های عامل استان خواستار افزایش تلاش های آنان می باشیم و در این راستا باید نسبت مصارف به منابع به کوچک سازی مخرج کسر یعنی افزایش منابع کوچکتر شود.
صالحی خطاب به بانک های عامل استان تاکید کرد: بانک ها حق شکایت مستقیم از واحدهای تولیدی را به دادگستری ندارندو درصورت بروز اختلاف باید به حوزه معاونت اقتصادی استانداری جهت حل مشکل مراجعه کنند.
وی با تاکید به تعریف برند ویژه خراسان شمالی در حوزه گردشگری افزود: مطالعات و عملکردها باید به گونه ای باشد تا در گام نخست خراسان شمالی از گردشگری عبوری به گردشگری اقامتی و در ادامه به گردشگری مقصدی تبدیل شود.
در پایان صالحی بار دیگر یادآور شد: از زحمات و اقدامات تمامی کارکنان دولت به ویژه آنانی که بازنشسته و یا در آستانه بازنشستگی قرار دارند، قدردانی کرده و زمینه حضور را برای مدیران جدید فراهم می کنیم و بنابراین از زحمات مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجرین خارجی و مدیر کل مدیریت بحران استانداری قدردانی کرده و زمینه حضور مدیران جدید را فراهم می کنیم.
در ادامه این نشست هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس هم اظهار داشت: تمرکز بر جهت های توسعه ای استان بر اساس اسناد بالا دستی است و با توجه به مزیت های منطقه ای این سیاست ها باید اولویت بندی شوند.
وی افزود: هم راستا کردن اعتبارات ملی و استانی برای تکمیل و اجرای برخی پروژه های اساسی استان الزامی است.
وی ادامه داد: کاهش 90 میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی در بودجه سال 97 خراسان شمالی به طور کامل در بودجه های تلفیقی جبران شده و ردیف های جدید اعتباری تعریف شده است.
علی قربانی نماینده دیگر استان در مجلس هم بر همپوشانی پروژه های ملی و استانی تاکید کرد و گفت: برای تحقق اهداف و سیاست های دولت و استان باید از جزیره ای کار کردن پرهیز شود. 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار