اردیبهشت ماه یکی از زیباترین ماه‌های سال برای طبیعت گردی در سال به شمار می‌آید و با توجه به طبیعت بکر تمامی مناتطق ایران فرصت مناسبی برای سفر و تفریح است.
کد خبر: ۵۹۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 26 April 2018
به گزارش تابناک : اردیبهشت ماه یکی از زیباترین ماه‌های سال برای طبیعت گردی در سال به شمار می‌آید و با توجه به طبیعت بکر تمامی مناتطق ایران فرصت مناسبی برای سفر و تفریح است که برخی از مناطق تفریحی و بکر به شرح زیر است:

*دشت لار
دشت لار یا لار در کوهپایهٔ قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد. دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر کشیده شده‌است. عنوان دشت لار در سال ۵۴ به عنوان پارک ملی لار تبدیل شد.

مسیریابی

این مسیر از جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) در داخل شهر پلور منشعب میشود. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را از طریق جاده ی آسفالته ممکن می‌سازد.

اردیبشهت ماه به کجا سفر کنیم؟+ تصاویر

*آبشار آسیاب خرابه
آسیاب خرابه (خارابا دییرمان) یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است. این آبشار به علت وجود ویرانه‌های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است و ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۰ متر و. مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.
 
این منطقه چشمه‌ای دارد که آب آن از کوه کیامکی تامین می‌شود. در مظهر چشمه، درختان انجیر روییده اند، آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا، ته دره به یک رشته جویبار می‌پیوندد و به سوی شمال دره جریان می‌یابد. در سمت راست ته دره آبشار‌های فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره‌ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صد‌ها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک، از جاذبه‌های دلپذیر آن است.
 
مسیریابی
 
برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا به هادیشهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره‌ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکی است.
 
اردیبشهت ماه به کجا سفر کنیم؟+ تصاویر
 
*دشت لاله های واژگون گلستان کوه خوانسار
 
دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه در دره باریکی در دامنه گلستان‌کوه شهرستان خوانسار استان اصفهان واقع شده است. دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه، در فصل بهار مملو از گل‌های طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله‌های این منطقه از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.
 
مسیر یابی
 
از تهران بعد از سه راه سلفچگان، به سمت گلپایگان ادامه مسیر دهید تا به خوانسار برسید. با طی ۱۵ کیلومتر به روستای دره بید میرسید. از اینجا به بعد با دیدن گل‌های لاله‌ی واژگون مسیر را ادامه دهید.
 
اردیبشهت ماه به کجا سفر کنیم؟+ تصاویر
 
*دریاچه مارمیشو
 
دریاچه مارمیشو در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی واقع شده و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه است. مساحت این دریاچه ۵ هکتار است. درختان صنوبر، بلوط و گردو ازجمله پوشش گیاهی اطراف دریاچه هستند. برای رفتن به مارمیشو باید از روستا‌های پسان، بانی و هلانی در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه رد شد.

مارمیشو با دارا بودن انواع آبزیان، چون قزل‌آلا محل مناسبی برای ماهیگیری است. مارمیشو بر اثر زمین‌لرزه و سد کوه در مسیر آب‌های مرزی ایران و ترکیه بوجود آمده‌است. در سال‌های اخیر به دلیل جاری شدن سیل و پر شدن دریاچه با شن و ماسه سیلاب عمق و مساحت این دریاچه به شدت کم شده‌است. از دیگر عوامل تخریب فرسایشی دریاچه می‌توان به بی‌توجهی مسؤلین اشاره کرد. نام دریاچه از مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده‌است.
 
مسیریابی

برای دیدن مارمیشو باید ۴۵کیلومتر از غرب ارومیه فاصله بگیرید، کمی بالاتر از موانا یک دوراهی است که از کنار رودخانه بسیار زیبای نازلوچای شما را به سمت روستای مارمیشو هدایت میکند. بعداز گذشتن از زیارتگاه پیر خراسانی و پاسگاه ایست بازرسی و در ادامه یک مسیر زیبا و سنگلاخی، دریاچه ی مارمیشو ظاهر می‌شود.

اردیبشهت ماه به کجا سفر کنیم؟+ تصاویر
 
منبع: میزان 
برچسب ها: طبیعت گردی ، دشت لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار