شاید خبر کوتاه ،ساده وعادی جلوه نماید"پتروشیمی ایلام تعطیل شد " به همین سادگی ! ،اما در پس این کوتاهی و سادگی تلی از چراها ،علت ها واهمیت ها خوابیده است که نه کسی به چراهایش پاسخ می دهد ،نه اهمیتش برای کسی در درجه نخست قرار دارد دارد ونه علت واقعی آن ،متولیان را در مسیر حل مشکلات بزرگترین مجمتع صنعتی استان قرار می دهد.
کد خبر: ۵۹۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 28 April 2018

تابناک ایلام::شاید خبر کوتاه ،ساده وعادی جلوه نماید"پتروشیمی ایلام تعطیل شد " به همین سادگی ! ،اما در پس این کوتاهی و سادگی تلی از چراها ،علت ها واهمیت ها خوابیده است که نه کسی به چراهایش پاسخ می دهد ،نه اهمیتش برای کسی در درجه نخست قرار دارد دارد ونه علت واقعی آن ،متولیان را در مسیر حل مشکلات بزرگترین مجمتع صنعتی استان قرار می دهد.

در حالیکه سالهاست موضوع استخدامهای بی ضابطه در این مجمتع و مطالبه مردم محلی مبنی بر بکارگیری بیکارانشان در آن رفته رفته به گره کوری تبدیل شده است ،کسی پیدا نشد که راه حل منطقی و عقلایی برای برون رفت ازین مشکل بیابد. همان شبی که در دیماه سال گذشته عده ای ناشناس بر روی خودرو حامل کارکنان غیرایلامی پروژه توسعه مجتمع پتروشیمی  آتش گشوده ومهندس پروژه را مجروح نمودند ،اما بجای بررسی موشکافانه ،بُعد خصوصی ماجرا در دستور کارقرار گرفت ،باید در چنین روزی مسئولین منفعل استان ،منفعل تر از همیشه تعطیلی این مجمتع صنعتی بزرگ را به نظاره بنشینند.

البته این کل ماجرا نیست ودر پس آن چراها و علل بسیاری خوابیده است که کاهش خوراک پتروشیمی ،سوء مدیریت مدیران استان و پتروشیمی در حل این مشکل و نهایتا گرانی ارز و فریادی های مدیرعامل مبنی بر زیان ده شدن پتروشیمی ایلام و اینکه منفعت تعطیل شدن آن از فعال بودنش بیشتر است ،موضوعاتی است که باید در کنار اعتراضات پنج روزه مردم منطقه در دستور بررسی قرار گیرد.

اینکه چرا پس از پنج روز ازدحام مردم وممانعت از تردد کارکنان پتروشیمی ،هیچ کاری از سوی مسئولین استان خصوصا استاندار ومعاون اقتصادی ایشان در حل وفصل این مساله صورت نپذیرفت مساله دیگریست که باید بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد ،مساله ای که رفت ورفت تا به گره ای  کور تبدیل و اینک باز کردن آن را به دندان محول نمایند.

حال که این ماجرای متاثر بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان می رود تا به مانع دست اول رشد وتوسعه استان مبدل شود ،بهتر است با مدیریت صحیح ،رفتارهای منطقی و علمی و استفاده از ظرفیت بزرگان و ذی نفوذان استان گامی هرچند دیرهنگام در رفع آن برداشته شود . موضوعی که در گفتگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید شده است.

نماینده ایلام : نگاههای محلی به مقوله صنعت آسیب زاست /بزرگان ومتنفذین ورود کنند

نماینده مردم ایلام با ابراز تاسف از روندی که منجر به تعطیلی پتروشیمی ایلام شد گفت:متاسفانه هفته گذشته طرح توسعه پتروشیمی ایلام تعطیل شد ،امروز هم بدلیل مشکلات روی داده وعدم حضور نیروها ،تعطیلی مجتمع اعلام شد. باید بررسی شود که چه چه عاملی باعث این وضعیت شده وچه باید کرد؟!در طول دو سه ماه اخیر ،مدیرعامل پتروشیمی ایلام بارها از کاهش سهمیه خوراک پتروشیمی از سوی هلدینگ باختر لب به اعتراض گشوده و از زیانده شدن این مجمتع سخن به میان آورده است.

جلال میرزایی اظهار کرد:در این رستا چندین جلسه با وزیر نفت وآقای مهندس نوروز زاده مدیرعامل پتروشیمی کشور برگزار شد و مشکل خوراک پتروشیمی ایلام دراین جلسات بررسی شد،اما کماکان روند کاهش خوراک تخصیصی به پتروشیمی متوقف نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:مساله ای دیگری که فشار را بر مدیرعامل پتروشیمی ایلام تشدید نموده است ورود بازرسی به قرار دادهای 10 یا 15 سال پیش این مجتمع است که هیچگونه ارتباطی با مدیریت جدید ندارند ،موضوعی که دلسردی مدیرعامل را در پی داشته و وی را در مسیر استعفا قرار داده است .

میرزایی افزود: البته موضوع بازرسی ها شامل همه پتروشیمی های کشور شده که بدلیل عدم تخصص آنها در حوزه کاری ،مشکلاتی را در روند فعالیت مجتمع های پتروشیمی ایجاد کرده است. این موضوع اخیرا در جلسه سران قوا مطرح شد تا راهی برای حل آن در نظر گرفته شود.چرا در  قراردادی که 15 سال پیش ودر دوره مدیریت شخص  دیگری منعقد شده ،مدیرعامل فعلی باید پاسخگو باشد موضوعیست که به مشکلات اخیر دامن زده است.

جلال میرزایی با اشاره به مطالبات مردم محلی منطقه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود بر سرراه فعالیت پتروشیمی ایلام به مطالبات مردم محلی بر می گردد ،مردم استان باید این واقعیت را بپذیرند که قرار نیست با احداث یک مجتمع صنعتی در یک محل یا یک شهرستان مشکل اشتغال بصورت صد درصدی حل شود.

وی ادامه داد: به هرحال در سالهای گذشته براساس یک فرآیند استخدامی ،افرادی با شرکت در آزمون وبراساس تخصص به استخدام این مجتمع درآمده اند.در حال حاضر استخراج آمارها بر اساس بومی وغیر بومی کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد ،اما حق مردم این منطقه در خصوص بکارگیری بیکارانشان در صنایع پایین دستی باید به رسمیت شناخته شود.

جلال میرزایی تصریح کرد:اما راهکار حل این مشکل تجمع و سد کردن راه پتروشیمی نیست ،این اقدام اصلا در شان مردم بزرگوار وفهیم نیست ،بلکه با ارایه راهکاری علمی ومنطقی باید راه رابرای اشتغال جوانان بیکار منطقه از طرق دیگر فراهم آورد.

وی افزود: در فاز یک پتروشیمی ایلام 350 نیرو نیاز بود که بمنظور رفع مشکل اشتغال 700نیروی بکارگیری شده که با احتساب 300 نیروی قرار دادی در حال حاضر بیش از 1000نفر دراین فاز به کار اشتغال دارند. شما تصور کنید فازی که با 350 نفر می تواند چرخ آن بچرخد ،بیش از هزار نفر نیرو در آن به کار اشتغال دارد.که از این رقم حدود 60درصد بومی هستند.

میرزایی یاد آور شد:بنابراین ریز شدن بر این موضوع به رفع مشکل بیکاری استان کمکی نمی کند. تشدید مطالبات قومی منجر به این خواهد شد که سایر مجتمع های صنعتی موجود در مناطق دیگر استان همین رویه را درپیش گرفته وراه را بر اشتغال نیروهای توانمند و مستعد استان ببندند.

نماینده استان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شنیده شده که در مدت تحصن مردم بومی منطقه در اطراف پتروشیمی ،هم نیروی انتظامی وهم استاندار ایلام منفعل بوده اند .آنها می توانستند با ورود منطقی به قضیه ورایزنی با بزرگان منطقه واستفاده از ظرفیت آنان، از تعطیل شدن این مجتمع به بهانه اعتراضات مردمی ممانعت به عمل آورند.

جلال میرزایی گفت:مسئولین ومردم استان بایدبه این نگاه تمرکز کنند که نباید به خاطر مسایل قومی ومحلی مانع کار شوند.با این روش راه ورود سرمایه گذار به طرح های نفت وگاز وصنعت استان سد خواهد شد.یقینا هیچ سرمایه گذاری حوصله ورود به تنش ها ومسایل طایفه ای ومحلی را ندارد ودود ترویج این رفتارها فقط به چشم مردم استان خواهد رفت.

 وی از برزگان و متنفذین محلی خواست که با داریت وبزرگی به موضوع ورود کرده تابا عبور از این مساله راه بر توسعه واشتغال جوانان استان هموار شود.

میرزایی افزود: علیرغم انتقادات صحیحی که مردم منطقه به روند استخدامها دارند ،از بزرگان ومتنفذین انتظار می رود همانگونه که از بدو تاسیس این مجتمع مسولین را در اجرایی شدن آن یاری رسانیده وبخاطر منافع استان کوتاه آمده اند ،در این مرحله هم کمک کنند تا با روند فعالیت ها در مسیر عادی خود قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری بیکاران منطقه در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایلام گفت:همه ما در روند اشتغال جوانان منطقه کمک می کنیم که با کمک شرکت ایرانیان زمینه اشتغال فرزندان بومی منطقه را فراهم آوریم .البته مردم فهیم منطقه باید به این نکته توجه کنند که کارهای پروژه ای عمر مشخصی دارند و با تعطیلی و یا اتمام پروژه ،کارنیروهای شاغل نیز خاتمه می یابد.

نماینده ایلام مجددا تاکید کرد: همه ما باید برای توسعه استان دل بسوزانیم.استانداری ،نیروی انتظامی ،منیران استان ،نمایندگان وشوراها باید به صورت جدی به این مقوله ورود کنند ،درغیر این صورت تداوم این روند بر روند توسعه استان اثرگذرای منفی خواهد داشت .کما اینکه با تداوم آن مدیران ارشد به فکرانتقال مجتمع به مکان دیگری روی خواهند آورد.البته ما هم در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دنبال یافتن راهی برای برون رفت از این مشکل هستیم وحضور هیات مدیره پتروشیمی در کمیسیون در دستور کارفوری قرار دارد.

میرزایی گفت: از همه متنفذین،رسانه ها ،فعالین سیاسی واجتماعی انتظار می رود به حل این مشکل و فرهنگسازی در این زمینه کمک کنند.معتقدم که آینده صنعتی شدن استان با نگاههای محلی وطایفه ای به خطر خواهد افتاد.اگر این نگاهها به سایر شهرستانها هم سرایت کند ،فرصت اشتغال نیروهای مستعد وخلاق دیگر مناطق اردست خواهدرفت.

نماینده ایلام در پایان یادآور شد: شرکتهای پایین دستی هم باید به حساسیت های منطقه اهتمام ورزند و در روند بکارگیری و جذب نیروهای غیر متخصص ،حساسیت های محلی ومنطقه ای را لحاظ نمایند .قطعا در صورتی که این مشکل بزودی تمام نشود روند فعال شدن پروژه های نفت وگاز استان که چشم امید استان به آنها دوخته شده اختلال ایجاد خواهد شد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار