گفتگوی استاد مردم شناسی دانشگاه تهران با تابناک ایلام
کد خبر: ۵۹۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 01 May 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر محمد عارف در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که ؛شما به عنوان یک استاد مردم شناس ،استان ایلام را در یک نگاه چگونه توصیف می کنید، وی اظهار کرد :ایلام سپر بلای ایران در تمام دوره ها به ویژه دوران جنگ و تندیسی پر از زخم است که با دست بردن به هر کدام از این زخماها ،خون فواره می کند .ولی به لحاظ قدمت ، ادب و معرفت، اقوام و قبایلی که دراینجا زندگی می کنند،همواره با توسل به شکیبایی ، خویشتن داری و تکیه بر تمدن وپیشینه خود در مقابل ناملایمات وسختی ها سکوت پیشه کرده اند.

وی افزود :استان ایلام از ریتم کُندی در توسعه برخوردار است ،ولی این به معنا واقعی کلمه نیست، درست از از لحاظ تکنولوژی پیشرفت نکرده اند اما تمدنشان دست نخورده باقی مانده است . در دوران مختلف آسیب های زیادی متوجه مردم استان شده است ، البته آسیب اجتماعی نه فرهنگی .بهر حال کسی که روی زمین می دود و پیش پا بخورد برای مدتی آسیب ناشی از افتادن در بدنش احساس می شود .

استاد مردم شناسی دانشگاه تهران یادآور شد : جنگ اثرات بسیار مخربی بیش از استان های دیگر کشوربر استان ایلام گذاشت ،ولی شکیبایی و خویشتن داری، ادب و کمال بالای آنها مانع از اعتراض آنان شده است،اگر اعتراضی هم داشته اند ،بیشتر درونی بوده است.

وی افزود : در حال حاضربدلیل مختلف جغرافیایی وموقعیت استان و تاثیرات ناشی از جنگ ،توسعه دراستان از یک ریتم آرام و معقول رو به جلو آما کُند برخورردار است .هر اندازه هم به سرمایه گذاری ها دراین استان افزوده شود ،این ریتم را نمیتوان زیاد تند کرد، چون استان مرزی ایلام نظیر دیگر استانها ،در سر چهار راه قرار نگرفته است .

عارف یادآور شد:ایلام استانی کهن است که هر کدام از آثار هنری وفرهنگی آن نظیر موسقی ها،لالایی ها ؛ موقعیت جغرافیایی از فرهنگی خاص وغنی برخوردار است.

دکتر محمد عارف استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوال چگونه می توان از نقش مولفه های فرهنگی در توسعه استان اسنفاده کرد گفت : در منطقه محل زندگی با شرایط موجود اقلیمی، درخت و کوه ،مردم و فرهنگ و موسیقی و ترانه و دعا و نفرین به هر حال تمامی آنها وجود دارد که ما استفاده می کنیم.ما اگر فقط به خاطر خوردن ، خوابیدن ، تولد ، ازدواج و مرگ زندگی کنیم کار مهمی انجام نداده ایم . ما باید در نگاه خود یک جهان توسعه یافته ببینیم و در ذهن خود بیاندیشیم که انها ااین مسیر راچگونه طی کرده اند.

دکتر عارف عنوان کرد :خبرنگاران ، مسئولین استان ، روسای دانشگاه ها ، اساتید دانشگاه ها، پژوهشگران، نویسنده ها و منتقدین می توانند از امکانات بسیار خوب ، اورجینال و دست نخورده فرهنگ این دیار استفاده کنند.

وی افزود : ایلام ،استانی بکر و دست نخورده است که می شود خیلی چیزها رو در آن کاشت و دنیای مردم رو تازه تر کردتا پیشرفتی رو به جلو داشته باشند .فرهنگ نیازمند هزینه آنچنانی نیست بلکه این تکنولوژی است که هزینه بر و نیازمند امکانات است .

وی تاکید کرد: شما اهالی رسانه می توانید با کارهای هنری فرهنگی، مجله، نشریات حتی با تغییر چند درخت در منطقه ،روح و روان مردم را نجات داده از طلاق کم کنید. مثلا جابجایی درختان و توزیع مطالعات انسان شناسی دو واژه است به نام "امیک و "اتیک درونی و بیرونی"، اگر این دو در عمل صورت گیرند ،بر اساس نقشه راه و یک نظریه پردازی درست می توان این کارها را به یک جای خوب رساند.

این استاد مردم شناسی ادامه داد:به نظر بنده ایلام جای موفقیت دارد ،چونکه اینجا همه آماده هستند ولی اگه به اصفهان یا تهران نگاهی داشته باشیم، ممکن است این اتفاق رخ ندهد و واکنش های تندی صورت گیرد .ولی این استان همه آرزوی روزهای بهتری دارند و کمک می کنند، این همت و تعاون و همدلی درمردم استان هایی مثل ایلام و لرستان و چهارمحال و بختیاری زیاد است.

دکتر محمد عارفی در پاسخ سوال دیگر خبرنگار ما بااین مضمون که اربعین میتواند در فرهنگ استان نقش آفرینی کند گفت :اربعین یک فرهنگ مهاجم و مهاجر است که از ایلام می گذرد ،بنابراین زائرین گنگره اربعین می توانند بر فرهنگ استان تاثیر گذار باشند تا بالعکس .برخلاف تمام یافته های مطالعاتی که می گوید فرهنگ ساکن همیشه حاکم است و انکه حرکت می کند همیشه ذوب می شود مثل قندی که توی لیوان می افتاده است اما این نظریه در اینجا فرق می کند .

وی دامه داد: نگاه مردم وسیع و همراه با تجزیه و تحلیل است و به دنبال یک نتیجه گیری و آینده نگری می گردند اگر این گونه باشد من فکر می کنم می تواند تاثیر متقابل هم داشته باشد به این معنا که بعد از یک مدت آنهایی که از استان می گذرند در فرهنگ استان حل می شوند.

عارف افزود :باید مطالعاتی درباره زمان گذر زائرین که چه وقت عبور می کنند ،شب است یا روز ، آیا خانم و آقا جدا یا با هم می گذرد ، بین راه چه چیزی می خورند ،با ماشین می روند یا پیاده ! همه اینها اگر روی کاغذ آورده شود ،می توان با مطالعه دقیق از لحاظ اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حتی تولید از این فرصت بهره برداری نمود.

وی یاد آور شد : این اتفاقا یک رخداد خوب و روبه جلویی است،عبور زائرین ایرانی که برای زیارت قبر امام حسین و امام علی از استان قدیمی ، بسیار تاریخی ،اساطیری، فرهنگی و مدنی عبور می کنند،نکته مهم اینجاست که این افراد ، میتوانند تاثیر بگذارند نه تاثیر بپذیرند. /م

مصاحبه گر : مجتبی قیطاسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار