جلال میرزایی در گفتگو با تابناک مطرح کرد؛
برهمین اساس بمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح افزایش تعداد نمایندگان استان وتاثیرات آن بر روند انتخاب نمایندگان براساس فرآیندهای مورد قبول جوامع مترقی از حیث سیاسی و همچنین کاهش ملاک های متعصبانه وقوم مدارانه بر انتخاب نمایندگان به سراغ دیگر نماینده استان در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.
کد خبر: ۵۹۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷ 01 May 2018

سالهاست موضوع تغییر در نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار می گیرد و هربار به دلایلی این تغییرات که می تواند در راستای افزایش کارکرد قوه مقننه ومیزان پاسخگویی آن به موکلینشان در حوزه های انتخابیه موثر واقع شود با موانعی روبرو واز دستور کار خارج وتا دوره بعد مسکوت می ماند .البته این طرح سوای از لایحه ایست  که اخیرا در وزارت کشور تدوین و برای بررسی به دولت ارایه شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛اخیرا بحثی درفضای مجازی استان ایلام مطرح شد با این مضمون که قراراست یکنفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان افزوده شود ،موضوع اینگونه مطرح شده که گویا دونفراز نمایندگان استان یعنی آقایان امینی وکاظم زاده با حضور در وزارت کشور این موضوع را با کارشناسان مربوطه به بحث گذاشته اند.

در انتها نیز با طرح احتمالات وفرضیاتی مقوله تغییر در حوزه های انتخابیه استان را به شکلی به بحث گذاشته اند که در صورت تبدیل به واقعیت می تواند چالش های شدید قومیتی را بدنبال داشته ومقوله عبور از نگاههای نماینده گزینی براساس ملاک ومعیاری های قومی وطایفه ای را به محاق خواهد کشانید ،سوای اینکه طرح چنین فرضیاتی ،پیش درآمد طرحی فردمحورانه تنها در راستای حضور مجدد این نمایندگان به حساب خواهد آمد .

برهمین اساس بمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح افزایش تعداد نمایندگان استان وتاثیرات آن بر روند انتخاب نمایندگان براساس فرآیندهای مورد قبول جوامع مترقی از حیث سیاسی و همچنین کاهش ملاک های متعصبانه وقوم مدارانه بر انتخاب نمایندگان به سراغ دیگر نماینده استان در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.

جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب استان در خصوص طرح افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان اظهار کرد:قبل از طرح مقوله استانی شدن انتخابات ابتدا همه ما باید از ظرفیت قانونی پیش آمده در مجلس شورای اسلامی ،درراستای افزایش یک کرسی به کرسی های موجود استان  تلاش کنیم.

میرزایی ادامه داد: تاکنون تلاشهای خوبی صورت گرفته ،اما نظر کارشناسان وزارت کشور براین است که استان ایلام به لحاظ جمعیتی از شرایط لازم برای افزایش تعداد کرسی های نمایندگی برخوردار نیست.این کارشناسان با مقایسه شهر یزد با 600هز ار نفر جمعیت که تنها یک نماینده در مججلس دارند با استان 580هزار نفری ایلام با سه نماینده بر نظر خود مصرند.

عضو فراکسیون امید افزود:صرفنظر از معیار جمعیتی که کارشناسان وزارت کشور مطرح می کنند ،اما از نظر سایر مولفه ها نظیر مرزی بودن ووسعت استان ،موضوع را بعنوان یک مطالبه در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح نمودیم که قراراست هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت کشور ونمایندگانی از سایر نهادها مورد بررسی قرار گیرد.البته کاربررسی  افزایش تعداد کرسی های نمایندگی همه استانها  بجز استان ایلام  واردبیل به پایان رسیده است.

نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چند روز پیش با تقسیم کاری که شد ،آقایان امینی و کاظم زاده بمنظور بررسی این موضوع در وزارت کشور حضور یافتند وبا مدیرکل تقسیمات کشور ی این وزارتخانه نشستی در این خصوص برگزار شد . البته بنده هم در گفتگو با آقای جلالی موضوع را از قبل پیگیری نمودم . اما نظر موافق مدیرکل تقسیمات کشوری به  موافقت نظریه کارشناسی در این خصوص منوط است .ایشان قول دادند که اگر مدیران استان و نمایندگان  استان بتوانند به یک جمعبندی نهایی رسیده  وبا اتفاق نظر، این موضوع رابه وزارت خانه منعکس نمایند،بتوانندبا حصول شرایطی بانگاه مثبتی موضوع را به نتیجه برسانند.

نماینده اصلاح طلب ایلام با اعلام اهداف این تغییرات تصریح کرد: بنده نظر ونگاهم این است که هدف از این افزایش کرسی باید مشخص وروشن باشد .اگر هدف افزایش قدرت چانه زنی استان در معادلات سیاسی و اجتماعی واقتصادی به نفع منافع مردم استان باشد، باید ازپیگیری  نظریاتی که تامین کننده منافع فردی نمایندگان است صرفنظر شود.

میرزایی افزود: در این موضوع خاص ،باید تصمیمی اتخاذ شود که در آن به مسایل ایلی و طایفه ای دامن زده نشود. تصمیم گیری دراین خصوص به نحوی باشد که نمایندگان فعلی به خود بقبولانند  که ممکن است در دوره بعد ویا هردوره  دیگری  مردم استان وکالت را به شخص دیگری غیر از آنها بسپارند ،بنابراین باید  تصمیم گیری ها بخاطر منافع خودمان اتخاذ نشود.

وی ادامه داد :همکاران من باید بدانند که تصمیم گیری براساس مسایل فردی به مسایل طایفه ای منجر خواهد شد.همه ما باید تلاش کنیم از مقوله شمال وجنوب استان عبور کنیم و راه عبور از این شکاف ها وتقسیمات حرکت به سمت استانی شدن انتخابات است .اگر بتوانیم بر مقوله استانی شدن انتخابات متمرکز شویم ،قطعا موفق خواهیم شد که بحث های طایفه ای و قومی را پشت سر بگذاریم .البته این بحث به معنای حذف هویت زیبای ایلی نیست، بلکه می خواهیم کاری کنیم که این هویت ها منجر به شکاف قومی دراستان نشوند.

جلال میرزایی بیان داشت : نماینده مردم استان به معنای واقعی کلمه باید نماینده همه مردم استان باشد وبا طرح مسایل ملی بدنبال رفع  دغدغه ها ومسایل کلان استان از مجاری ملی باشیم .استانی شدن انتخابات به ترمیم شکاف های قومی وشکل گیری تقسیمات نادرست شمال وجنوب استان کمک خواهد کرد.

به گفته جلال میرزایی براساس طرحی استانی شدن انتخابات مردم استان به سمت انتخاب لیستی حرکت خواهند کرد به این معنا که همه مردم شهرستانهای  استان به چهار نفر رای خواهند داد .دراین طرح کاندیداها نمی توانند به سمت ملاک های قومی حرکت کنند زیرا در این صورت شانس خود در  دیگر مناطق را ازدست خواهند داد.بنابراین فرد کاندید مجبور است به سمت شعارها وبرنامه هایی که رنگ وبوی طایفه ای ندارند حرکت نماید.

نماینده ایلام براین باور است که با استانی شدن انتخابات ،مردم استان به سمت انتخاب نمایندگان وابسته به احزاب و جریانات سیاسی حرکت خواهند کرد . همانظوری که سخنگوی شورای نگهبان اخیرا به آن اشاره داشت ،احزاب وجریانات پاسخگوی کم کاری نمایندگان خواهند بود.

میرزایی خاطر نشان کرد: بدون شک در انتخابات استانی ،انتخابات برنامه محور خواهد شد.مردم استان دراین شیوه به تدریج با عبور از مقوله قومی وقبیله ای به سمت احزاب وتشکل ها حرکت خواهند کرد وبا رای دادن به تفکرات سیاسی ،بر انتخاب قومی خط بطلان خواهند کشید.

وی در پایان تاکید کرد:برای انکه بتوانیم نتیجه درستی بگیریم ،نظر بنده این است که به اتفاق هم این  پیشنهاد را به وزارت کشور بدهیم که آنها هم آن را به کمیسیون شوراها ارجاع دهند  که "ایلام بعنوان پایلوت انتخابات استانی یک نماینده به تعداد نمایندگان آن اضافه شود" . در اینصورت من خوشبینم که این طرح در کمیسیون و صحن مجلس رای بیاورد در غیر اینصورت کسب نتیجه سخت وتاحدودی غیر ممکن به نظر می رسد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
مخالفم ، این یعنی هر ایل و قبیله ای که در استان جمعیت بیشتری دارد و احیانا مناصب کلیدی را در دست دارد با اعمال نفوذ و ... انتخابات را به نفع خود مصادره خواهد کرد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار