بررسی اقدامات و عملکرد منابع طبیعی درحوزه حفاظت ازعرصه های طبیعی گویای این واقعیت است که این اداره کل به دلایلی در این حوزه موفق عمل نکرده است . آتش سوزی های گسترده در عرصه های طبیعی عدم پیشگیری ومقابه با بیماری که این سالهابه جان بلوطستان های استان افتاده است وسرآمد همه ؛قلع وقمع درختان بلوط در نقاط مختلف استان توسط سودجویان ،سوزاندن درختان بلوط در کبابی های سطح استان از جمله عللیست که نابودی جنگلهای استان را رقم زده است.
کد خبر: ۶۰۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 05 May 2018

تابناک ایلام::همین دو یا سه روز پیش بود که معاون آموزش وترویج ومشارکت های مردمی سازمان جنگلها ،مراتع وآبخیزداری کشور ،معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی استان های کشور را به ایلام آورده بود تا از نزدیک  در جریان موفقیت های این اداره کل در اجرای طرح های نهالکاری و حفاظت از منابع طبیعی قرار گیرند.

یک تور علمی واداری در راستای معرفی دستاوردهای اداره کل منابع طبیعی استان ایلام تا با الگو برداری از آن ،شاهد تعمیم این موفقیت استان به سایر نقاط کشور باشیم .تاجایی که وحید جعفریان در حاشیه گردهمایی معاونین فنی اداره کل های منابع طبیعی سراسر کشور اظهار کرد : "شناسایی های الگو های موفق پایدار سرزمین یکی از سیاست های محوری سازمان جنگل ها ی کشور است در این جهت برنامه ی جامع ای برای شناسایی الگو ها ، ارزیابی ، مستند سازی و تعمیم نتایج به سایر مناطق در دستور کار قرار گرفته است .


وی افزود : اداره کل منابع طبیعی ایلام یکی از نمونه های های موفق در فعالیت های حفاظت، احیا ،توسعه و بهره برداری از عرصه های مختلف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور است .


وی تاکید کرد : ایلام یکی از استان های پیشتازدر فعالیت های مرتبت با طرح های محوری سازمان جنگل ها است اجرای طرح های گسترده نهال کاری در شهرستان های مرزی استان ایلام با حجم بالای کاشت، جای تحسین و الگو برداری برای سایر استان های کشور را دارد"

تا جایی که به نهالکاری مرتبط باشد ،شاید این عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان شایسته تقدیر وحتی الگوبرداری وتعمیم به دیگر نقاط کشور باشد ،اما یک لایه پنهان دیگری هم وجود دارد که به مقوله حفاظت از منابع طبیعی مرتبط می شود،موضوعی که اگر واقعا قراراست این لایه پنهان  بعنوان الگو به دیگر نقاط کشور صادر شود ،باید ظرف یک سال فاتحه جنگلهای کشور را بخوانیم.

بررسی اقدامات و عملکرد منابع طبیعی درحوزه حفاظت ازعرصه های طبیعی گویای این واقعیت است که این اداره کل به دلایلی در این حوزه موفق عمل نکرده است . آتش سوزی های گسترده در عرصه های طبیعی عدم پیشگیری ومقابه با بیماری که این سالهابه جان بلوطستان های استان افتاده است وسرآمد همه ؛قلع وقمع درختان بلوط در نقاط مختلف استان توسط سودجویان ،سوزاندن درختان بلوط  در کبابی های سطح استان از جمله عللیست که نابودی جنگلهای استان را رقم زده است.

درست زمانیکه قرار است عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان در حفاظت از عرصه های طبیعی به عنوان الگوی دیگر ادارات کل استان قرار گیرد،زیباترین  وبکر ترین عرصه های جنگلی استان در منطقه شاران هلیلان شهرستان چرداول عده ای سودجو با تبر به جان درختان بلوط افتاده و روز سیاهی را در تقویم منابع طبیعی ثبت وضبط کرده اند.

بیش از دهها اصله درخت بلوط قدیمی از دم تیزی  تبر افراد سودجو گذشته ،با طمانینه  وآرامش تمام آنها را دپو نموده ،اما کیلومترها دورتر در مرکز استان همایشی برای تجلیل ومعرفی حافظان عرصه های طبیعی بعنوان الگوی برتر برگزار می شود.

هرچند مدیر منابع طبیعی شهرستان چراول در گفتگو با خبرنگار ما عنوان داشت که عاملین این قلع وقمع شناسایی و به دست عدالت سپرده شده اند ،اما دوستان منابع طبیعی باید به این سوالات هم پاسخ دهند: اولا چرا این اتفاق شوم به وقوع پیوسته است ؟ پس ماموران جنگلبانی کجا بوده اند ؟ دوما این اقدام نوشدارویی بعد از مرگ سهراب تلقی نمی شود؟ آیا درختان قطع شده به حالت اول بر خواهند گشت ؟

بهتر است کارکنان منابع طبیعی به هرشکل ممکن اقدامات تامینی وحفاظتی خود را گسترش دهند ،خصوصا در عرصه های دوردست با اندکی هزینه می توان از ظرفیت خود مردم از وقوع این جنایت در حق طبیعت جلوگیری به عمل آورد .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
باسلام بعداز چهل سال نفهمیدیم فرق بین محیط زیست ومنابع طبیعی چیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار