در حالیکه کمتر ازیکسال از زمان مدیریت آقای سلیمانی دشتکی استاندار در استان می گذرد ،هرچند اقدامات بسیار خوبی از ایشان در حوزه های مختلف شاهدیم و قلت زمان امکان قضاوت کاملی در خصوص نتیجه وخروجی اقدامات وعمکلرد ایشان را به ما نمی دهد،اما خبر حذف ملاقات عمومی از برنامه کاری ،نه تنها با شعارهای ایشان مغایرت دارد ،بلکه با اهداف وآرمانهای نظام از منظر مردمی بودن وارتباط مسئولین با مردم در تضاد وتباین است.
کد خبر: ۶۱۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 27 May 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی::یکی از موضوعاتی که از سالها و بلکه دهه ها پیش همواره مورد عنایت مسئولین کشور بوده وهست ،تکریم ارباب رجوع و تعیین زمان خاصی در ایام هفته برای بررسی مسایل ومشکلات مردم تحت عنوان ملاقات عمومی است .

مدیران دستگاههای اجرایی به خوبی براین امر واقفند که بخش اعظمی از مشکلات مردم در گیرودار بروکراسی های اداری ویا بی اهمیتی کارکنان ومدیران بخش ها گرفتار شده وبه همین دلیل کارها ودرخواست های مردمی روند کندی را طی نموده ویا به سر منزل مقصود نمی رسد.این را هم می دانندکه ساختار بیمار بسیاری از دستگاههای اجرایی به گونه ایست  که حل  پاره ای از مشکلات ودرخواستهای مردم ،بدون مراجعه حضوری از طریق مطرح نمودن آن با مدیران ارشد ویا انتقال گلایه ها یا شکایاتشان میسور نمی باشد.

اینکه بر سر درب ادارات منشور تکریم ارباب رجوع را قاب نموده وکمترین وقعی به این منشور نهاده نشود ویا اینکه میز خدمت در ورودی ادارات تعبیه نموده ،اما کماکان بخش اعظمی از مراجعین و مردم برای دیدار با مدیر ارشد دستگاه برای رتق وفتق امور خود معطل بمانند، موضوعیست که با شعار تکریم ارباب رجوع در تضاد وتباین بوده وهرگز دردی از دردهای مردم را دوا نمی کند.

برهمین اساس همانطور که از قبلتر مرسوم بوده است ،دستگاههای اجرایی استان وحتی دستگاهها وسازمانها دررده بالاتر ،یک روز از ایام هفته را بعنوان روز ملاقات عمومی برای دیدار مردم با مدیر دستگاه تعیین کرده اند. بدون شک به هر اندازه مدیران درب های اتاقهای مدیریت را به روی مردم گشوده وبه دردها ودرخواست های آنان بصورت چهره به چهره گوش فرادهند ،ولو اینکه دردی از دردهای آنان دوا نشود ،به همان اندازه در نمایش مردمی بودن حاکمیت وجلب رضایتمندی مردم از حاکمان موثر واقع می شود.

بنابراین باید سرآمد والگوی همه این کارها ،نمایش مردمی بودن نظام ،رفع مشکلات ودغدغه های مردم ،استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در استان باشد .استانداری باید تبیین کننده وتعمیم دهنده مشی مردمداری بودن ،دغدغه مند بودن و نمایش دهنده بُعد مردمی نظام از طریق ارتباط مستمر وموثر با مردم باشد.

استاندار نماینده عالی دولت و عالی ترین مقام اجرایی وسیاسی هر استان ،بعنوان نماد رییس دولت در استان باید به مسایل ومشکلات مردم واقف باشد . استاندار بعنوان نماینده اجرایی دولت باید به گلایه ها و شکایت مردم از مسئولین ومدیران دستگاههای اجرایی استان گوش فرا داده وبرای رفع آنها برنامه داشته باشدوبا نظارت صحیح بر دستگاههای اجرایی وتدوین برنامه ای جامع در مسیر رفع مشکلات ونارسایی ها مردم گام بردارد.

در حالیکه کمتر ازیکسال از آغاز مدیریت آقای سلیمانی دشتکی بر مسند  استانداری ایلام می گذرد ،هرچند در طول این مدت کوتاه با وجود انتقادات وارده بر برخی شیوه های مدیریتی،اقدامات بسیار خوبی از ایشان در حوزه های مختلف شاهدیم و قلت زمان امکان قضاوت کاملی در خصوص نتیجه وخروجی اقدامات وعمکلرد ایشان را به ما نمی دهد،اما خبر حذف" ملاقات عمومی" از برنامه کاری ،نه تنها با شعارهای ایشان مغایرت دارد ،بلکه با اهداف وآرمانهای نظام از منظر مردمی بودن وارتباط مسئولین با مردم در تضاد وتباین است.

جناب آقای استاندار باید بدانند که حذف برنامه "ملاقات عمومی" بعنوان نماد ارتباط مردم با استاندار ایلام اصلا به صلاح نبوده وبرخورد مردم با درب بسته مدیریت ارشد استان ،سیگنالهای منفی ونگران کننده ای را متصاعد خواهد کرد. اینکه استاندار برای ارتباط با مردم در یچه "سامد" وارتباط تلفنی را برگزیده اند ،ممکن است بیانگر دغدغه ایشان برای ارتباط با مردم ورفع مشکلات آنان باشد، اما این دریچه ارتباطی از قبل در کنار ملاقات عمومی بعنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط واعلام تنگناها وضعف ها وبیان درخواستهای مردمی برقرار بوده و ملاقات عمومی وحضور چهره به چهره با مردم وگوش فرا دادن به مشکلات آنان حاوی نکات ارزشمند و نتایج موثری است  که نباید  اثرات آن در راستای گره گشایی از مشکلات مردم وجلب رضایتمندی آنان از حاکمان نادیده انگاشته می شود.

چنانچه جناب آقای استاندار احساس می کنند ملاقات عمومی وقت ایشان در رسیدن به سایر امور را تضییع می کند ،بهتر است این مقوله را مدنظر داشته باشندکه  همه وقت استانداری وسایر دستگاههای اجرایی صرفا برای رفع مشکلات ودغدغه های مردم است .برای رفع این دغدغه واحساس، مطلوبتر این است ضمن حفظ دریجه ارتباطی "سامد" ،ترتیبی اتخاذ شود تا برنامه ملاقات عمومی به روال قبلی و در زمانی  غیر اداری اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار