کد خبر: ۶۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 03 June 2018

تابناک ایلام ::قانون این حق را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است که ضمن قانونگذاری ونظارت بر عملکرد مدیران ودستگاههای اجرایی ،بخاطر کم کاری ویا سوء مدیریت ها از وزیر یا شخص ریس جمهور سوال نموده ،استیضاح کنند وحتی عدم کفایت رییس جمهور را مطرح کنند.

قانون این صلاحیت را به نمایندگان ملت داده است وهیچ شخصیت حقیقی ویا حقوقی حق ندارد نماینده مجلس را بخاطر طرح سوال ویا استیضاح وزرا ویا رییس جمهور تحت فشار قرار داده ویا وی را  مورد سرزنش ومواخذه قرار دهد.حتی قانون پارا فراتر گذاشته وبرای حفظ استقلال رای ونظر نمایندگان وبیان مطالبات وخواسته هایشان، مصونیت قضایی خاصی را برای آنان قایل شده اند.

با وجود نصوص قانونی برای باز گذاشتن دست مطالبه گری نمایندگان در قانونگذاری و یا طرح سوال از رییس جمهور و وزرای دولت و مصونیت قضایی در نظر گرفته شده ،باید دید که آیا واقعا نمایندگان در بیان دیدگاهشان مصونیت داشته وبرای طرح سوال واستیضاح تحت فشار قرار نمی گیرند ؟

رک وبدون پرده باید بگوییم با روندی که در طول سالهای اخیر در پیش گرفته شده و دست اندرکاران امر انتخابات خصوصا دستگاههای نظارتی در پیش گرفته اند ،تمام قوانین پیش گفته شده، اثرگذاری خود را از دست داده وتنها بعنوان یک ابزار ویترینی درراستای نمایش وتظاهر آزادی در پارلمان کاربرد دارند ،زیرا ظاهر امر نشان می دهد هرگاه نمایندگان خواسته اند در اجرای وظایف خود نظیر اجرای قوانین مهم و یا طرح سوال از رییس جمهور گام بردارند، با موانع جدی نظیر تهدیدو ترس از تایید صلاحیت مجدد ویا تطمیع قرار گرفته اند.

موردی که درهمین ماه جاری صفحه ای از آن در پیش دیدگان افکار عمومی ایران وحتی جهان قرار گرفت . صرفنظر ازنیات سیاسی و گروهی که درپشت طرح سوال از رییس جمهور خوابیده بود ،اما برخی از نمایندگان حرکتی برآمده از بطن وظایف واختیارات قانونی خود یعنی طرح سوال از رییس جمهور را به نمایش گذاشتند .

شاید با این حرکت امید به آزادی بیان و اجرای مُر قانون برای چند روزی در کشور احیاء شد ،اما به یکباره همه امیدها رنگ باخت و یک شبه نمایندگان سوال کننده که اتفاقا نام " سلام امینی " نماینده مستقل اما هم اصلاح طلب وهم اصولگرای ! ایلام در بین آنان خودنمایی می کردامضاء های خود را پس گرفتند .نمایندگانی که با عقب نشیی از طرح سوال از رییس جمهور به شائبه یک معامله پنهانی ویا معامله گری بر سر منافع ملت را پررنگ نمودند.

نکته جالب وقابل تامل در این اقدام ،توجیهات نه چندان موثر نماینده استان ایلام در چرایی پس گرفتن امضاء خود وعقب نشیی از طرح سوال از رییس جمهور بود. شاید اگر امینی در توجیهات خود لزوم حفظ وحدت و توجه به منافع ملی در شرایط حاد ونزدیک به بحرانی کشور را مطرح می کردند قدری قابل هضم و پذیرفتنی تر بود . اما اینکه ایشان با فرار به جلو " وکیل المله بودن " را دلیل انصراف خود اعلام کرده اند ،نشان ازضعف اطلاعات و اشراف ایشان به وظایف نمایندگی و مهمتر از همه دنبال نمودن همان سبک وسیاقهای پیشین ،یعنی اقدامات نمایشی در راستای جلب نظر موکلین باشد.

بهتر بود نماینده ایلام قبل از ارایه این پاسخ نه چندان درست ،قدری به وظایف نمایندگی و فلسفه تشکیل مجلس شورای اسلامی نگاهی گذار می انداخت ،تا یادشان بیاید که همه نمایندگان مجلس اصالتا " وکیل المله " هستند و دست تقدیر و منافع شخصی وحزبی و  شکل گیری بازار رانت ورابطه آنان رابه دامن " وکیل الدوله ها  " سوق داده است.

وکیل ملت بودن با شعار و حرکات نمایشی محقق نخواهد شد. وکیل ملت شجاعانه و بدون نگاه به منافع شخصی تنها به منافع مردمش می اندیشد و بدون ترس از آینده کاری وشغلی و واهمه از رد صلاحیت شدن ،بدبختی ،فقر ،فساد ،بیکاری و رانت خواری یقه سفیدان ودزدی پیشانی پینه بسته ها را فریاد می کشد. اتفاقا نماینده ملت نماینده ایست بدون توجه به خواست باندهای قدرت و انتقام حزبی درراستای تضعیف رییس دولت ،همه این موارد را ولو اینکه متوجه برخی از ارکان قدرت باشد از رییس جمهور ودیگر متولیان امر مطالبه می کند .

شاید تبلور این مطالبه گری ملی در سوال از  رییس جمهور نهفته باشد که شما با پشت پا زدن به آن، اوج وکیل دولت بودن ویا وجود معاملات پنهانی را در معرض دید ملت قرار دادید. سوال هایی که لازم است جناب آقای امینی بدان پاسخ دهند این است ،اولا شفاف وبی پرده بگویند موضع سیاسی ایشان در مجلس چیست ؟ (از ذکرواژه  مستقل پرهیز شود )

ثانیا فلسفه امضاء نمودن طرح سوال از رییس جمهور چه چیزی بود ؟ آیا در لحظه امضاء نمودن آن فراموش کردند که وکیل ملت هستند؟ چه چیزی باعث شد تا از سوال کردن منصرف شوند ؟ آیا معامله ای درکاربود یا فشارهایی باعث شدند؟منتظر پاسخ شفاف وصریح ایشان  می مانیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
بسمه تعالی
دنبال رانت رفتن همون وکیل قدرت شدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار