گزارشی از جلسه کارگروه رفع موانع تولید،
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم ، شهرک صنعتی قنوات این استان را به لحاظ ظرفیت های بالا قابل توجه دانست و گفت: فقدان بازار فروش مانع اصلی توسعه شهرک است.
کد خبر: ۶۱۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵ 03 June 2018

به گزارش تابناک قم، مهرداد غضنفری امرایی در نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در شهرک یاد شده اظهار داشت: این شهرک صنعتی تخصصی بیش از 12 درصد نیروی کار و اشتغال استان را پوشش می دهد.

وی افزود: برغم مزیت های خوشه کسب و کار مبلمان به عنوان یکی از 5 خوشه کسب و کار رایج در استان، تاکنون به نحو مطلوب از آن استفاده نشده، چرا که در بازدید به عمل آمده با وجود شکیل بودن کار و اینکه بسیار از کشورهای خارجی همین محصول را با برند اختصاصی خودشان و قیمت های چندین برابری در بازار داخلی ما به فروش می رسانند مشکلاتی را در زمینه بازار فروش مشاهده کردیم.

قم درحال حاضر علاوه برمبلمان دارای خوشه های کسب و کار کفش و دمپایی، فرش، سوهان و سنگ است و در چشم انداز این استان تا 12 خوشه پیش بینی شده که امسال خوشه های پوشاک و انگشتر نیز به لطف حمایت های انجام شده در حال اضافه شدن است.

معاون استاندار قم با تاکید بر مکلف بودن شرکت شهرک های صنعتی به ساماندهی اصناف و تشکل های فعال در حوزه چوب و مبلمان و هدایت آنها به درون این شهرک، گفت: تشکیل یک خوشه صنعتی واقعی باید به یک برند اختصاصی منجر شود.

غضنفری با اشاره به مشکلات موجود درارتباط با دستگاه های خدمات رسان دربخش های برق، گاز و آب افزود: راهکارهای خوبی برای به حداقل رسیدن این مشکلات ارایه، و دستگاه های اجرایی نیز اعلام آمادگی کرده اند.

وی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات به این واحدها از طریق مسیرهای قانونی، بسته های حمایتی تهیه و فراهم شده است، اذعان داشت: مدیران واحدهای تولیدی از شیوه پیگیری جهت بهره مندی از این بسته ها آگاهی لازم را ندارند و بعضا در بدنه ادارات نیز راهنمایی های کامل صورت نگرفته از این رو مقرر شد مدیران دستگاه های اجرایی در راستای آگاهی دادن و اطلاع رسانی در خصوص بسته های حمایتی اقدام نموده و نحوه استفاده از آنها را به طور کامل مشخص، و از منابع استانی نیز در حوزه اشتغال استفاده شود.

غضنفری با اشاره به اعتراض برخی از واحدهای شهرک قنوات به کسر و یا برداشت غیر قانونی از تسهیلات مصوب شده برای آنها افزود: این اقدام بانک ها مغایر با قانون است، از این رو دفتر اقتصادی استانداری موظف به حل و فصل موضوع از طریق بحث و گفت و گو با بانک ها و مدیران واحدهاست.

وی یادآور شد: طبق دستورالعمل های ابلاغی سال های اخیر، قانون گذار این مجوز را صادر کرده که برای رونق تولید مسیر دستیابی واحدها به تسهیلات از طرق مختلف مانند بخشودگی جرایم بازپرداخت های معوق تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه شهرک صنعتی قنوات در کیلومتر 15 جاده قم - قنوات و پنج آزاد راه قم - گرمسار واقع شده گفت: مساحت این شهرک 140 هکتار است که تا 300 هکتار قابل توسعه است.

امیر هوشنگ طیبی نژاد با اشاره به انعقاد 163 قرارداد واگذاری زمین در این شهرک، افزود: از این تعداد 10 قرارداد در قالب واحد صنعتی است که جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت دارند و بقیه نیز در قالب تفاهم نامه صنفی میان اتحادیه درودگرها، سازمان صنعت و شرکت شهرک هاست که با گرفتن مجوز ازسازمان صنعت به قیمت صنعتی مستقر می شوند‌.

وی تعداد زمین های واگذاری شده این شهرک را 22 هکتار و واحدهای به بهره برداری رسیده را نیز 68 واحد دانست و گفت: برای این شهرک خدمات زیربنایی مناسبی از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و راه دسترسی مناسب از مسیر آزاد راه قم - گرمسار طراحی و در دستور کار قرار گرفته است.

وی آب مورد نیاز این شهرک را بر اساس برنامه ریزی انجام شده 28 لیتر بر ثانیه دانست و گفت: هم اکنون 15 لیتر آن تامین شده که10 لیتر از طریق آب و فاضلاب شهری و 5 لیتر نیز از پساب است، که برای دستیابی به آب پایدار رفع کسری 13 لیتری آن ضروری است.

این مسئول میزان گاز مورد نیاز شهرک قنوات را 14 هزار متر مکعب خواند و افزود: 10 هزار متر مکعب آن تامین شده است.

وی برق مورد نیاز این شهر را 35 مگاوات و میزان تامین شده در زمان فعلی آن را نیز30 مگاوات عنوان کرد، و افزود: مساحت فضای سبز شهرک نیز14 هکتار و مطابق 10 درصد استاندارد مورد نیاز است که در صورت تامین پساب این مقدار را افزایش خواهیم داد.

طیبی نژاد گفت: برای تامین زیرساخت های شهرک قنوات 300 هزار میلیون ریال معادل 30 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز قم نیز با اشاره به انشعاب 10 هزار مترمکعب گاز در این شهرک گفت: درحال حاضر ظرفیت گاز این شهرک 5 هزار و 500 متر مکعب است، اما این ظرفیت تا 25 هزار متر مکعب افزایش پیدا می کند.

محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه بااشاره به تعهد دولت برای انتقال پساب تا ورودی شهرک قنوات گفت: با توجه به وجود فضای سبز و یک شهرک صنعتی خصوصی در نزدیکی شهرک قنوات برای انتقال پساب باید یک پروژه استانی تعریف، تا به طور کامل پساب محدوده شهرک تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز در این جلسه بیان اینکه برای شهرک صنعتی قنوات 20 لیتر آب بر ثانیه را در نظر گرفته است، گفت: این طرح در راستای آبرسانی به 18 روستای دهستان قمرود در سه فاز و با اعتبار 30 میلیارد ریالی طراحی شده است.

محمد احمدی جبلی با اشاره به پایان یافتن فاز نخست این طرح و در حال اجرا بودن فاز دوم آن افزود: مراحل این خط انتقال آب از رینگ قم و فلکه شهید محلاتی و اتوبان قم - گرمسار برای روستاهای دهستان قمرود ادامه پیدا می کند و در این مسیر نیاز آبی شهرک قنوات نیز تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح به علت عوارض شهرداری با کندی پیش می رود، گفت: برغم اعلام آمادگی شرکت آبفای روستایی برای اصلاح نوار حفاری انجام شده برای احداث شبکه، متاسفانه شهرداری 10 میلیارد ریال تقاضای عوارض کرده است.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری قم پیش از برگزاری نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به همراه تعدادی از مسئولان استانی از چند واحد تولیدی درودگری در شهرک صنعتی قنوات بازدید کرد.

قنوات در بخش مرکزی از توابع قم واقع شده ‌است، جمعیت این شهر براساس سرشماری رسمی سال 1395، برابر با 12 هزار تن است. مساحت آن 308 هکتار و فاصله آن با شهر قم هشت و نیم کیلومترمی باشد شغل اصلی ساکنان آن نیز دامداری و کشاورزی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار