کد خبر: ۶۱۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 12 June 2018

«فناوری کمک داور ویدئویی شفافیت و کیفیت در تصمیم‌گیری‌ها را به همراه دارد و برای تیم‌هایی که به دنبال حمله و ریسک کردن هستند، نتایج مثبتی خواهد داشت ». این حرف‌های دیگو مارادونا اسطوره آژرانتینی‌ها در تمجید از فناوری جدیدی است که قرار است در جام جهانی روسیه مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می‌رسد با توجه به‌دقت و توجهی که فیفا به این مساله داشته است، در این جام‌جهانی اشتباهات داوری در پایین‌ترین حد خود باشد.

پشت صحنه کمک داور ویدئویی

تیم پشت صحنه این فناوری جدید شامل یک داور اصلی و سه کمک داور ویدئویی است. تمامی اعضای تیم کمک داور از مقامات رسمی فیفا هستند. شرح کار هر کدام از این داورها به این شرح است:

داور اصلی: او در اتاق فرمان و بر روی مانیتور مرکزی، تصاویر مربوط به بازی را دیده و صحنه‌های کنترل و بازبینی را در یک مانیتور چهار بخشی شده نگاه می‌کند. او مسئول هدایت این تیم است و با داور درون زمین ارتباط مستقیم دارد.

کمک داور اول: او بر روی دوربین اصلی تمرکز کرده و در مورد نیاز به بازبینی یا چک کردن صحنه‌ای به داور اصلی اطلاع می‌دهد.

کمک داور دوم: این کمک داور در اتاق مربوط به آفساید مستقر است. او هر صحنه مشکوک به آفسایدی را بررسی کرده و به سرعت در اختیار داور اصلی قرار می‌دهد.

کمک داورسوم: او بر روی برنامه تلویزیونی تمرکز کرده، در ارزیابی صحنه‌ها به داور اصلی کمک کرده و بین داور اصلی و کمک داور دوم در اتاق آفساید، ارتباط خوبی برقرار می‌کند.

در واقع کمیته داوری فیفا 13 داور را انتخاب کرده است که به عنوان کمک داوران ویدئویی در جام جهانی روسیه فعالیت می‌کنند. علاوه بر 13 نفر مذکور، بعضی از داورها و کمک داورهای انتخاب شده برای مسابقات جام جهانی روسیه به عنوان مسئول رسمی ویدئویی بازی‌های مهم فعالیت می‌کنند. این انتخاب‌ها پیش از شروع این بازی‌های مهم انجام خواهد شد. علاوه بر این، چهار مسئول بازپخش برای هر بازی وجود دارد که بهترین زاویه دوربین‌ها را ارائه می‌دهند.

اتاق فرمان و دوربین‌ها

تیم کمک داور ویدئویی از یک اتاق عملیات ویدئویی متمرکز، داور درون زمین را حمایت می‌کند؛ این اتاق در مرکز رسانه‌ای بین‌المللی شهر مسکو قرار دارد. تمامی تصاویر ویدئویی از 12 استادیوم جام جهانی روسیه از طریق شبکه فیبر چشمی به این اتاق فرستاده می‌شود. داور در هر یک از این استادیوم‌ها نیز از طریق یک سیستم رادیویی فیبری بسیار پیچیده با تیم کمک داور ویدئویی در ارتباط است.

تیم کمک داور ویدئویی به 33 دوربین در هر بازی دسترسی داشته که هشت مورد آن دوربین‌های پیشرفته صحنه آهسته و چهار مورد نیز دوربین‌های فوق پیشرفته صحنه آهسته است. علاوه بر این، این تیم به دوربین مربوط به آفسایدها نیز دسترسی دارد. این دو ویدئو تنها در اختیار یک کمک داور ویدئویی است. برای مرحله حذفی، دو دوربین فوق پیشرفته صحنه آهسته نیز پشت هر دروازه قرار می‌گیرد که تیم کمک داور ویدئویی به آنها نیز دسترسی خواهد داشت.

باید به این نکته توجه داشت که این تیم ویدئویی تنها نقش حمایتی از داور درون زمین را داشته و تصمیم نهایی بر عهده خود داور است. با این حال، این تیم می‌تواند در چهار مورد به داور بازی کمک کند که عبارتند از: گل‌ها و خطاهای منجر به گل؛ تصمیمات پنالتی و خطاهای منجر به پنالتی، فقط کارت قرمز مستقیم و اشتباه در شناختن بازیکن خاطی.

خط آفساید مجازی و سیستم اطلاع‌رسانی

خطوط آفساید مجازی در واقع خطوطی کامپیوتری بوده که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در مورد وقوع آفساید به داور زمین کمک می‌کند. این خطوط به هنگام تعیین آفساید زاویه دید، درجه انحنای زمین بازی، تغییر شکل لنزها و عوامل دیگر را بدقت مورد بررسی قرار می‌دهد. این خطوط پیش از انجام هر بازی بار دیگر تنظیم می‌شود تا ابعاد دقیق زمین و شرایط آب و هوایی آن را مدنظر قرار دهد.

از سوی دیگر، برای اطمینان از این‌که تماشاچیان و بینندگان تلویزیونی نسبت به فرایند کل بازبینی اطلاع پیدا کنند، فیفا سیستم اطلاع‌رسانی را برای این بازی‌ها به راه انداخته است. برای هر بازی، یکی از اعضای فیفا مراحل مختلف فرایند بازبینی صحنه‌ها را در اختیار رسانه‌ها، کارشناسان و مجریان قرار می‌دهد. این فرد به همراه تبلت خود در اتاق فرمان ویدئویی نشسته و علاوه بر این‌که از طریق صدا با داور درون زمین در ارتباط است، به دوربین‌های تیم ویدئویی نیز دسترسی دارد. این سیستم اطلاع رسانی همچنین می‌تواند تصاویر گرافیکی برای تلویزیون و صفحه نمایش‌های بزرگ در ورزشگاه‌ها فراهم کند.

زبان بدن داورها

داورهای درون زمین برای آن‌که به بینندگان تلویزیونی و تماشاچیان ارتباط خود با تیم کمک داور ویدئویی و تصمیمات گرفته شده بر این مبنا را نشان دهند، دو زبان بدن مخصوص دارند. هر زمانی که داور بخواهد شروع دوباره بازی را به تاخیر بیندازد، با انگشت به گوش خود اشاره می‌کند. همچنین با کشیدن صفحه مانیتو با دست‌هایش در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، او این منظور را می‌رساند که بازی را برای بررسی صحنه‌های مشکوک متوقف کرده تا با تیم ویدئویی به بررسی آن بپردازد. سپس او به منطقه مخصوص دوربین‌های این تیم که در منطقه فنی زمین قرار دارد رفته و صحنه‌ها را بازبینی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار