کد خبر: ۶۲۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 18 December 2018

تابناک ایلام مجتبی قیطاسی ::فرهنگ ايثار وشهادت از برترين ارزش هاي معنوي فرهنگ اسلامي است كه درتثبيت استقلال كشور وهويت ديني و ملي آنان نقشي بي بديل دارد كه می توان گفت در ایدئولوژی اسلامی ریشه دارد و اسلام آن را نیز ستوده و همواره بزرگان دین و خصوصا در کتاب قرآن و آيات و روايات متعدد به آن اشاره شده است .
 

 يك انسان به عنوان مسلمان بايد معتقد به همه اصول دين از روي علم و تحقيق و عامل به همه اخلاقيات و فروع دين از روي اجتهاد يا تقليد باشد.

 شايد اگر كارهاي راهبردي در سطح كلان انجام نداده باشيد ،هيچگاه اين سوال به ذهنتان هم خطور نكند كه ايدئولوژي اسلامي چيست؟ اما وقتي بخواهيد فعاليتي راهبردي در سطح كشور را طراحي و ترسيم نماييد براي اينكه به كوچه‌هاي ماركسيستيو كاپيتاليستي نزنيد نياز به  مانيفست جمهوري اسلامي ايران  يا همان "ايدئولوژي اسلامي" دارد.

شاید بعد از گذشت 3دهه از عمر انقلاب اسلامی در ایران ،کماکان  ایدئولوژی اسلامی به صورت مکتوب ارائه نشده باشد  اما باید به این موضوع اندیشید که آنچه انسان را یاری می دهد تا به کمال انسانی خویش دست یابد  و  بایدها و نبایدهایش را نمایان و مسئولیت ها و تکلیف های او را آشکار کند ، ایدئولوژی جامع، جاودان و پایدار است.

 

 این ایدئولوژی، در آیین اسلام ، راه و روشی است  که خداوند برای بندگان خود روشن ساخته ویا همان شریعت است. گاه آدمی به خطا می لغزد و به ایدئولوژی های مادی گره زده می شود ؛ اما این ایدئولوژی به سعادت نمی انجامد. آفریدگار هستی همواره با ارسال پیامبران و نزول کتب آسمانی، ایدئولوژی توحیدی را به انسان رسانیده و او راهدایت کرده است .

بنابر آموزه های اسلامی، نمی توان ایدئولوژی را به زور پذیرفت و امید بر بقا و دوام آن داشت. از این رو، ایمان و علاقه درونی در پذیرفتن ایدئولوژی نقشی بنیادی دارد.

  يكي از رسالت‌ها و مسئوليت‌ها در طول تاريخ در همه عصرها ، تمدن‌ها و كشورها، انتقال دادن ارزش‌هاي واحدی  از جمله: ارزش و مقام ایثار و شهادت بر جامعه است حفظ، تقویت ، برتری  و انتقال ارزش‌هاي اصيل فرهنگي و ديني و باورهاي مطلوب اجتماعي رفتارهاي متعالي فردي و تلاش  اساسي برای  رسالت‌هاي همگاني  به حساب می آید.

  فرهنگ ايثار وشهادت از برترين ارزش هاي معنوي فرهنگ اسلامي است كه درتثبيت استقلال كشور وهويت ديني و ملي آنان نقشي بي بديل دارد كه می توان گفت در ایدئولوژی اسلامی ریشه دارد و اسلام آن را نیز ستوده و همواره بزرگان دین و خصوصا در کتاب قرآن و آيات و روايات متعدد به آن اشاره شده است .

مفاهیم ارزشی از قبیل فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم به ویژه نوجوانان وجوانان در ایران به صورت جد در  دفاع مقدس با بروز جنگ تحمیلی از سوی دشمنان اسلام رواج یافت . یکی از ویژگی ‏های بارز و منحصر بفرد انقلاب اسلامی در بعد معنوی وفرهنگی که موجب بالندگی انقلاب و نهضت جهانی اسلام در سراسر دنیا گردید ترویج  وتقویت فرهنگ ایثار و شهادت بوده و هست .

 نقش ايدئولوژي اسلامی در اشاعه ی فرهنگ ایثار و شهادت  ونهادينه سازي  آن  بيشترنمایان می شود . ايدئولوژي توجيه گر ايثار و شهادت در جامعه ما توجهي به امور دنيوي ندارد و درمقابل پارسایی  اخروي را جايگزين آن نموده  . مطابق با ايدئولوژي اسلامي ،اوج تجلي رفتار ايثارگرانه جايي است كه انسان از عزيزترين كالاي خود كه جان اوست می گذرد .

 هنگامي كه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه رواج و  تقویت شود، شوق و شعفي در قلوب به وجود مي‌آيد كه سبب مسابقه و رقابت بر سر كسب اين مقام مي شود.

اما در شرایط کنونی و تلاش دشمنان اسلام جهت کم فروغ کردن و بی اهمیت نمودن ارزشهای ایثار گری و شهادت، در بین جامعه بخصوص در بین جوانان، و همچنین تضعیف روحیه ایثار گری در بین جامعه بویژه نسل کنونی، از طریق رسانه های جمعی پیشرفته، سوق دادن جوانان به مادی گری و راحت طلبی و بی میل کردن آنان به آخرت شده است .

 حال با ترویج و تقویت فرهنگ و شهادت، و درونی کردن آن در بین قشر جامعه، تبیین و تشریح ارزشهای ایثار گری و شهادت امری لازم و ضروری برای  نظام  است .

 پيامبر گرامي اسلام(ص)، با ترويج فرهنگ جهاد و شهادت توانست ،با جمع اندك و ناتوان مسلمانان اوليه، نصرت و ياري خداوند متعال را كسب كرده، بزرگ‌ترين ضربه‌ها را بر پيكر شرك زده و سبب تثبيت و گسترش سريع اسلام شود. با گسترش فرهنگ جهاد و شهادت طلبي است كه لرزه بر اندام دشمنان مي‌افتد و آنان را از نفوذ در دژهاي محکم اسلام نا اميد مي‌كند.

  پس تنها گسترش و رواج فرهنگ ایثار  و شهادت است كه استقرار عدل جهاني را به دنبال خواهد داشت و فاصله گرفتن از اين فرهنگ يعني ذلت و ضلالت جوامع و دور ماندن از قافله نور و هدايت است.

 رسانه‌هاي گروهي از جمله راديو و تلويزيون و مطبوعات و وسايل صوتي و تصويري و اطلاع‌رساني نوين مي‌توانند نقش قابل توجهي در تبليغ و ترويج بسياري از باورها و ارزش‌هاي فرهنگي از جمله فرهنگ و ایثار و شهادت  داشته باشند./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار