معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت:کیفیت هوای شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، سرابله و دره شهر نامطلوب و میزان ذرات معلق هوا در این نقاط بیشتر از حد مجاز است.
کد خبر: ۶۲۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 23 June 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی طاهر سارایی با بیان اینکه این توده که از بیابان های شرق سوریه و غرب عراق از صبح امروز وارد استان ایلام شده، افزود: وضعیت فعالیت این توده در حالت پایدار است.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ایلام 43 روز آلوده ناشی از گرد و غبار( با پایداری 24 ساعته تداوم ریزگردها در آسمان استان) ثبت شده که 38 روز آن هشدار و پنج روز بحران بوده است.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام نیز گفت: توده گرد و غبار حاکم بر آسمان استان ایلام که ناشی از ایجاد طوفان گرد و خاک در کشورهای عربی منطقه بوده تا 2 روز دیگر در سطح استان فعال است.

مجتبی میهن پرست افزود: میزان غلظت این توده گرد و خاک عربی از روز دوشنبه به تدریج کاهش یافته و از استان ایلام خارج می شود.

وی اظهار کرد: مقدار غلظت این توده در سطح رقیق تا متوسط است که البته گاهی به صورت نقطه ای و لحظه ای در برخی نقاط امکان افزایش غلظت آن وجود دارد.

وی در خصوص گرمای هوا نیز یادآور شد: از اواسط هفته جاری موج گرمای تابستانه در آسمان استان ایلام استقرار می یابد و هوا نسبت به روزهای گذشته سه یا چهاردرجه افزایش می یابد.

وشیدن شیر فراوان، خارج نشدن از منزل، استفاده از ماسک فیلتردار، خودداری از انجام ورزش هوازی و کار در هوای آزاد از جمله سفارش های مکرر مرکز بهداشت استان ایلام به عموم مردم به ویژه گروه های در معرض خطر شامل جانبازان شیمیایی، بیماران سرطانی، قلبی عروقی، ریوی، زنان باردار، مادران شیرده، افراد کهنسال و کودکان برای ایمن ماندن از آثار منفی ریزگردها است.

توده های ریزگرد که از سمت بیابان های عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شود در یک دهه اخیر خسارت های زیادی را به حوزه های صنعت، کشاورزی، محیط زیست انسانی و جانوری، جنگل ها، زیرساخت های فنی چون شبکه های توزیع برق و ... استان ایلام وارد کرده است.

استان ایلام دارای هشت ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا و آلودگی است که 2 ایستگاه در ایلام و 6 ایستگاه در سایر شهرستان های استان استقرار دارند.

میزان حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب و 35 پی ام 2 و نیم است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار