رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام استفاده از روش های نوین آبیاری چون میکرو و کشت گلخانه ای را دستور کار ضروری زراعت عنوان کرد و گفت: استفاده از شیوه های نوین آبیاری مصرف آب را به نسبت روش های سنتی 70 تا 80 درصد کاهش می دهد.
کد خبر: ۶۲۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 24 June 2018

 

سیدمحمدتراب میری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در روش های آبیاری نوین با توجه به اینکه میزان مصرف آب کنترل شده و اصولی است هدر رفت آب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی افزود: با توجه تنش کم آبی بخش کشاورزی، کاشت و تولید محصولات زراعی کم آب بر و ترغیب و ترویج کاشت نکردن محصولات آب بر یا تولید این محصولات در محیط های گلخانه ای یا استفاده از آبیاری نوین میکرو از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام است.

میری یادآور شد: تسهیلات ارزان قیمت، کلاس های آموزشی و ترویجی، توزیع بذور اصلاح شده از جمله راهکارهای سازمان جهادکشاورزی استان ایلام برای ترغیب کشاورزان به سمت محیط های گلخانه ای یا روش های آبیاری نوین است.

وی با بیان اینکه گرایش عمده کشاورزان جنوب استان ایلام به سمت شیوه های مدرن کشاورزی علمی بیشتر از دیگر مناطق استان است، تاکید کرد: اما هنوز بیشتر کشاورزان استان نیازمند توجیه هستند.

وی یادآور شد: صرفه جویی در وقت برای آبیاری دستی اراضی زراعی، کاهش هزینه حامل های انرژی، جلوگیری از هدر رفت آب، عدم نیاز به نیرو و کارگر، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی از جمله مزایای آبیاری اراضی زراعی به روش نوین میکرو یا گلخانه ای است.

میری افزود: هرچند از نظر قانونی هیچ منعی برای کشت محصولات کشاورزی زراعی به روش های سنتی با مصرف آب زیاد وجود ندارد اما سازمان جهادکشاورزی استان ایلام برای ترغیب کشاورزان به سمت الگوی های کشت نوین و استفاده بهینه از آب، هیچ گونه حمایتی از تولیدات کشاورزی سنتی ندارد./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار