براساس شنیده ها ،افرادی از سوی این کارخانه به داخل روستاها ومراکز تولید گندم گسیل داده شده و با هزاران ترفند وترغیب نظیر تشویق و اشانتیون به رانندگان کامیون ها ،خواستار تحویل گندم مردم به این مرکز هستند ولو ینکه گندم هم غیر استاندارد باشد !!
کد خبر: ۶۲۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 25 June 2018

تابناک ایلام ::در کشور ما اوضاع بنحوی پیش می رود که هرکسی فکر می کند باید در کوتاه مدت بار خودش را ببندد،مردم را فدا کند وبه هر سبک وروشی متوسل شود تا به خودش و احیانا اطرافیانش خیری وسودی  برساند. دراین کشور هر طرحی که بخاطر رفاه مردم به مرحله اجرا در آمده ،ممکن است در لابلای بندهای آن نامی از مردم برده شده باشد اما خروجی آن همواره این بوده که جمعی از هیچ به همه چیز برسند.

هیچ فرقی هم ندارد ،خواه می خواهد طرح پرداخت یارانه باشد که آخرش معلوم شود آمار یارانه بگیران بیش از جمعیت کشور است و در پرداخت یارانه نشتی وجود دارد ،نشتی که معلوم نیست به جیب چه کسانی چکه می کند!خواه می خواهد هدفمند سازی سوخت باشد که خروجی آن می شود رییس سازمانش با کلی حرف وحدیث ها که بر مسند یک شرکت اقتصادی بزرگ تکیه زند.و .. و..و...

مصادیق رانت خواری ومعامله گری آنچنان زیاد است که ذکر یک به یک آنها در این مقال نمی گنجد، اما به همین یک جمله بسنده می کنیم ،اوضاع اقتصادی مردم از یک سو ،پر کشیدن اخلاق از سویی دیگر به اینجا ختم شده است که هرکسی فقط به جیب خود می نگرد و" در پشت هر پروژه وطرحی یقینا رانتی خوابیده است!!"

نمونه دیگر که موضوع مطلب ماست ،بحث خرید گندم تولیدی کشاورزان استان است ،اینجا هم به جای فکر توسعه وترقی کشور مجموعه ای از زد وبند ها و پشت پرده ها دست به دست هم می دهند تا بازهم این وسط برخی به نان ونوایی برسند که البته یک سر آن به دستگاههایی ختم می شود که  بستر ساز آن شده اند.

اگر واقعا بحث رانت ومعامله منتفی است ،چرا درست زمانی که دولت برای پرداخت پول گندم با مشکل مواجه است ،چرا زمانیکه مراکز خرید گندم دولتی فعالند ،مراکز خصوصی نظیر کارخانه های آرد مورد توجه قرار گرفته وبرخی از مراکز دولتی را به تعطیلی می کشانند؟

به هرحال همگی می دانیم که خرید گندم و ذخیره سازی بدلیل اخد هزینه انبارداری از دولت  دارای درآمد میباشد، لذا کارخانه آرد شباب هم با هر لابی موفق به مجوز خرید شده است!!البته نه بعنوان ذخیره برای تولید آرد ،بلکه تحت عنوان انباری که کرایه اش را هم از دولت بگیرد!

براساس شنیده ها ،افرادی از سوی این کارخانه به داخل روستاها ومراکز تولید گندم گسیل داده شده و با هزاران ترفند وترغیب  نظیر تشویق و  پول چای و ...به رانندگان کامیون ها ،خواستار تحویل گندم مردم به این مرکز هستند ولو اینکه گندم هم غیر استاندارد باشد !!

اما از سویی دیگر گندم های مرغوب واستاندار خریداری شده از سوی مراکز خرید دولتی که با هدف ذخیره سازی تولید آرد به کارخانه انتقال داده می شوند، چون مشمول هزینه انبارداری وسودهی برای کارخانه دار نمی شوند ،با افت دهی سنگین روبرو و با تحمیل هزینه چند میلیونی به دولت به مراکز خرید بازگشت داده می شوند.

واقعا چه هدفی جز سود دهی ورانت خواری پشت این موضوع می تواند خوابیده باشد که انبارهای یک کارخانه که باید برای انبار وذخیره سازی گندم مورد نیاز خود مورد استفاده قرار گیرد،با لابی گیری مجوز انبار ذخیره دریافت نماید و با دریافت هزینه انبارداری چند صد میلیونی ،اینگونه هزینه بالایی را به دولتی تحمیل نماید که این روزها بخاطر پرداخت پول گندم مردم درمانده است ؟!

اگر واقعا پشت این اقدام معامله گری ومنفعت طلبی نخوابیده است ، انبار کارخانه چرا گندم غیر استاندارد را به اسم استاندارد خریداری کرده اما از تحویل گندم درجه یک ومرغوب برای تولید آرد طفره رفته و از تحویل آن خودداری می کند ؟ انتظار می رود دستگاههای مسئول به این مقوله ورود نموده وبا بررسی پشت پرده های این اقدامات نادرست ،راه را بر تضییع حقوق کشاورزان و عامه مردم ببندند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار