مدیر کل شرکت غله ایلام گفت: تاکنون ۷۰ درصد مطالبات گندم کاران استان ایلام پرداخت شده است.
کد خبر: ۶۲۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 30 June 2018

 به گزارش تابناک ایلام؛کامران سلیمانی پور اظهار داشت: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و پراکنش نامناسب بارندگی که سطح استان داشتیم با کاهش در تولید گندم نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

وی افزود: بخش عمده ای از گندم تولیدی استان ایلام مربوط به حوزه جنوب استان به دلیل اقلیم خاص و مزارع مناسب است،  در زمینه دانه های روغنی در حدود سه سال است که استان به این حوزه ورود کرده است.

سلیمانی پور افزود: یکی از مشکلاتی که کشاورزان هر ساله در این خصوص با آن مواجه بودند در زمینه خرید این محصول بود که در سال ابتدایی دو هزار تن خرید دانه روغنی کلزا در سطح استان را داشتیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از شش هزار تن خرید دانه روغنی کلزا در سطح استان را داشتیم و  امسال نیز با رشد ۱۰۰ درصدی بالغ بر ۱۳ هزار تن محصول کلزا را از سطح مزارع استان خریداری شده است.

مدیر شرکت غله ایلام افزود: کلزا یک محصول استراتژیک و صرفه اقتصادی بسیار بالایی را برای کشاورزان دارد و علاوه بر این عنوان یک کالای ضروری شناخته می شود چرا که بخش عمده ای از روغن کشور از واردات تامین می شود به این لحاظ این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مدیر کل شرکت غله استان ایلام افزود: در بحث گندم به صورت معدل و میانگین حدود ۲۰۰ هزار تن گندم را از کشاورزان خریداری می کنیم و با توجه به این که تولید ما بیش از این مقدار است، حدود ۸۰ درصد تولید استان را خریداری می کنیم.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد مقدار گندم ۲۰۰ هزار تنی خریداری شده در استان از شهرستان دهلران و بعد به ترتیب در شهرستان چرداول ، دره شهر، مهران و مابقی شهرستان ها تولید می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن ذخیره سازی استاندارد گندم ایجاد کرده بودیم که با طراحی و افق دید همکاران در وزارت جهاد کشاورزی و برآورد تولیدی با توجه به اینکه ۵۰ هزار هکتار مزارعی که در شهرستان دهلران در حال احیا است برنامه ریزی انجام شده که ۱۰۰ هزار تن به ذخیره سازی گندم استان اضافه شود و امروز به جرات می توان گفت این رقم ۱۰۰ هزار تن تحقق پیدا کرده و مجموعه این ظرفیت هم اکنون به ۳۴۰ هزار تن ظرفیت استاندارد ذخیره سازی گندم در سطح استان را داریم.

سلیمانی پور در خصوص پرداخت ها به کشاورزان اضافه کرد: مجموعا ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وجوه مربوط به دانه های روغنی بوده که بیش از ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محصول تولید دانه های روغنی کلزا به صورت ۱۰۰ درصد به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: در حوزه پرداخت محصول گندم کشاورزان با توجه به اینکه تامین نقدینگی گندم کاری بسیار سنگین و پرهزینه است امسال کار بسیار خوبی که در این راستا انجام  گرفت این بود که در همان ابتدای سال فایل های کشاورزان تحویل داده شد و در سقف حداکثر ۴۸ ساعت ۵۰ درصد وجوه کشاورزان را پرداخت کردیم و مابقی در قسط دوم حداکثر ظرف ۴۵ روز تا دو ماه پرداخت می کنیم، هم اکنون در حدود ۷۰ درصد مطالبات گندم کشاورزان پرداخت شده است.

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار