مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌های مربوط به مهار آب‌های مرزی درکشور ۷۴ درصد بوده که استان کرمانشاه با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۲۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 07 July 2018

به گزارش تابناک، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس سجادی در حاشیه بازدید خبرنگاران کشوری از طرح سامانه گرمسیری در دشت ذهاب سرپل ذهاب گفت: طرح شبکه‌های فرعی آبیاری در غرب و شمال غرب کشور در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در حال اجراست که ۶ استان مرزی در آن قرار دارند و مجری طرح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مهار آب‌های مرزی غرب و شمال غرب کشور اختصاص یافته افزود: محل پرداخت این اعتبار از صندوق توسعه ملی بوده که پیشنهاد دولت تدبیر و امید و از عنایت‌های رهبر معظم انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح تاکنون ۳۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که هزینه شده و در حال حاضر ۴۷ کارگاه فعال داریم.

سجادی تصریح کرد: ۸۱۵۰ نیرو به صورت مستقیم در طرح مشغولند و ۲۴۲۰ دستگاه ماشین آلات بکار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ۸۵ درصد نیروی بکارگیری در اجرای طرح شبکه‌های اصلی و فرعی پروژه سامانه گرمسیری بومی هستند.

سجادی گفت: در حال حاضر ۱۱۳ هزار هکتار از کار شبکه‌های فرعی آبیاری در طرح آماده بهره برداری شده و منتظر پایان یافتن طرح توسط وزارت نیرو هستیم.

سجادی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در اجرای طرح شبکه‌های آبیاری طرح بسیار عملکرد خوبی داشته از دکتر شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و عوامل اجرای طرح در استان تشکر کرد.

سجادی خاطرنشان کرد: در طول اجرای طرح مهار آب‌های مرزی کتابی که شامل تجربیات پیمانکاران و مشاورین پروژه هست جمع آوری و چاپ می‌شود.

سجادی با بیان اینکه حادثه زلزله باعث شد در مراحلی طرح عقب بیافتد افزود: خوشبختانه، چون در استان کرمانشاه، پیشرفت فیزیکی طرح با سرعت خوبی پیش رفته استان کرمانشاه از اجرای طرح عقب نیفتاده است.

در ادامه دکتر شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای سیستم‌های آبیاری در استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۷۳ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری می‌باشد.

شهبازی تصریح کرد: در طرح سامانه گرمسیری ۵۲ هزار هکتار در دست اقدام است که ان شاءالله تا شهریور ماه به اتمام میرسد.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام این پروژه مجموع اراضی استان کرمانشاه که به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند به ۱۲۵ هزار هکتار میرسد.

وی افزود: به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری از طرف وزارت جهاد کشاورزی حمایت بسیار خوبی صورت گرفته به نحوی که از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت.

شهبازی در ادامه با اشاره به بخشی از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه گفت: در بخش دامپروری، استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشور بوده و ایستگاه‌های تحقیقاتی همچون ایستگاه تحقیقات گوسفند نژاد سنجابی فعال بوده و برنامه داریم با همکاری مؤسسه اقتصادی کوثر، پروژه تکثیر و تولید نژاد دام را به زودی در دینور کرمانشاه عملیاتی کنیم.

وی افزود: استان کرمانشاه در تولید چغندرقند با ثبت رکورد تولید ۷۵ تن چغندرقند در هکتار توانست رکورد کشوری را بشکند؛ حتی این رکورد بالاتر از رکورد اتحادیه اروپا می‌باشد.

شهبازی با اشاره به موفقیت استان در تولید کلزا افزود: با پیگیری‌های انجام شده و برنامه ریزی مناسب، سطح زیر کشت کلزا در استان طی سه سال از ۱۰۰۰ هکتار به ۸۰۰۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: همچنین میزان عملکرد کلزا در استان کرمانشاه از ۱/۲ تن به ۲/۴ تن در سال گذشته رسید و پیش بینی می‌کنیم که امسال به ۳ تن در هکتار برسد.

شهبازی با اشاره به تولید ۱۷۱ تن پیاز در هکتار با میزان نیترات در حد نرمال افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و ترویج کاهش مصرف کود و سم، میزان مصرف کود‌های شیمیایی و سموم شیمیایی ۲۸۰ تن در استان کرمانشاه کمتر شده است.

گفتنی است در پایان خبرنگاران حاضر سئوالات خود را مطرح نمودند که توسط مهندس سجادی و دکتر شهبازی پاسخ‌های مناسب ارائه شد.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار