عبدالله سامری :
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت خارجه مقصر اصلی عدم لایروبی اروند است و برای اجرا باید به قرارد ۱۹۷۵ الجزایر عمل کند.
کد خبر: ۶۲۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 13 July 2018

عبدالله سامری در نشست خبری با اصحاب رسانه در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاوزی خرمشهر، با اشاره به لایروبی اروند رود، اظهار کرد: لایروبی اروند رود می تواند رونقی برای صادرات آبی خرمشهر باشد و حتی مورد تأیید بیت رهبری نیز هست.

به گزارش"تابناک"؛ وی، وزارت خارجه را عاملی در بی سرانجامی این امر مهم دانست و اظهار کرد: اطلاعات اشتباهی در خصوص لایروبی اروند رود از سوی وزارت خارجه منعکس می شود که آن کشور را بی تمایل به انجام لایروبی جلوه می دهد این در حالی است که مقصر اصلی عدم همکاری کشور عراق، عمل نکردن ایران به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است.

سامری توضیح داد: جابه جا شدن خط تالوگ (خط مرزی آبی میان ایران و عراق) بزرگترین مشکل در لایروبی نشدن اروند رود است که این خط به سمت کشور عراق پیشروی کرده و عراق خواهان بازگشت ایران به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از مطرح کردن این مشکل از سوی مقامات عراقی با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و افزود: برای من به عنوان نماینده مجلس امکان برقراری ارتباط مستقیم دیپلماسی با وزاری خارجه و اقتصاد کشور عراق در بغداد وجود ندارد و تمهیدات این امر باید از سوی وزارت خارجه دیده شود که تاکنون در این راستا اقدامی انجام نشده است.

وی به انعکاس مشکلات خرمشهر به بیت رهبری خبر داد و گفت: از من خواسته شده تا مشکلات را به صوت مکتوب منعکس کنم که در تماس تلفنی با نماینده رهبری به این نکته تاکید کردم که نمی توان برای مشکلات خرمشهر اولویت تعریف کرد و تمام مشکلات اعم از مشکلات زیرساخت ها و لایروبی اروند رود اولویت این شهر محسوب می شوند.

اشاره به مشکلات آب خرمشهر

خرمشهر در هفته گذشته به دلیل بحران بی آبی سرخط اخبار رسانه های ملی و فراملی تبدیل شده بود. که با وجود اتصال خط غدیر۲ به شبکه آب شهری خرمشهر از روز گذشته مردم خرمشهر باز هم شاهد افت فشار آب و در برخی مناطق قطع آب بودند. نماینده خرمشهر در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص مشکلات آبی اخیر شهرستان از رفع این مشکل تا غروب امروز خبر داد .

وی، شکستگی در خط غدیر یک را علت افت فشار آب خرمشهر اعلام کرد و گفت: مشکل آب خرمشهر در روزهای اخیر به علت شکستگی لوله بود. لوله برای سه بار متوالی دچار شکستگی شد که بارهای دوم و سوم عمدی بوده است اما اکنون این مشکل رفع شده است و تا شامگاه امروز مشکل افت فشار آب در خرمشهر به صورت کامل مرتفع می شود.

ادعای وجود نشتی در برخی نقاط خط غدیر ۲ از جمله نکاتی است که استحکام این سازه را که در مدتی کوتاه به همت قرارگاه خاتم انبا احداث و در ۱۳ تیر با حضور وزیر نیرو افتتاح شد با تردید مواجه کرده است. سامری در این باره گفت: طرح غدیر۲ به همت سپاه و به صورت جهادی به طول ۹۷ کیلومتر و از فولاد احداث شده و اصول فنی در آن رعایت شده است و وجود برخی مشکلات جزئی در طول مسیر نمی تواند دلیلی بر ضعف پروژه باشد.

وی، احداث دو آب شیرین کن در خرمشهر را دستاورد سفر حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و معاون وزیر نیرو دانست و اظهار کرد: در پی سفر جانباز، به عنوان پدافند غیرعامل احداث دو آب شیرین کن یکی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمعکب و دیگری به ظرفیت ۵ هزار متر مکعب برای مینوشهر تصویب شد.

نماینده مردم خرمشهر با بیان اینکه مهمترین موضوع آخرین جلسه مجمع نمایندگان با حضور استاندار خوزستان هم آب بوده است، به بررسی موضوع احداث آب شیرین کن در آخرین نقطه اتصال آب آبادان به دریا در این مجمع اشاره کرد.

سامری در ادامه به مشکلات آب مینوشهر پرداخت و از بهبود کیفیت آب شرب مینوشهر با جدا کردن تاسیسات آب رسانی دیری فارم از آب آبادان خبر داد و گفت: در مجمع نمایندگان مجوز منفک کردن آب دیری فارم از آب آبادان اخذ شد تا از این پس مشکلات آب آبادان مینوشهر را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی افزود: همچنین قرار شده است پس از تحویل آب شیرین کن ها خط آبرسانی از خرمشهر به دیری فارم احداث شود تا مشکلات آب مینوشهر و جرف علیا به صورت کامل رفع شود.

از جمله مهمترین مشکلاتی آبی که خرمشهر همچنان با آن دست به گریبان است، موضوع نبود آب مناسب برای مصارف غیر شرب از جمله کشاوزی در روستاها است. نماینده مردم خرمشهر از تصویب آزاد سازی ۶۸ هزار متر مکعب آب از پشت سد دز و گتوند در این جلسه برای رفع این مشکل هم خبر داد و اظهار کرد: دیشب برای پس زدن آب شور دریا ۶۸ هزار مترمکعب رها شد که ظرف ۲۴ساعت آینده به خرمشهر خواهد رسید.

وی در ادامه صنایع نیشکر را هیاهولایی خواند که آب مورد نیاز کشاورزان پایین دست را می بلعد و در این رابطه بیان کرد: صنایع نیشکر که از اهواز آغاز و تا صنایع میرزا کوچک خان در خرمشهر ادامه دارند بخش قابل توجهی از آب کارون را همچون هیولایی می بلعد که برای پایین دست آب باقی نمی ماند که طرح جایگزینی تبدیل نیشکر به چغندرقند که نیاز آبی کمتری دارد برای رفع این مشکل در دست بررسی است.

سامری از پا برجا بودن طرح سئوال از وزیر که در پی اتفاقات اخیر در خرمشهر از سوی وی مطرح شد، تاکید کرد و گفت: طرح سئوال پا برجاست فقط به علت مشکلات موجود در شهرستان در خواست کردم که تاریخ آن به زمان دیگری موکول شود.

وی افزود: قرار است وزیر نیرو در خصوص مجوز برداشت آبی نیشکر، طرح غدیر و باند بازی ها در واگذاری کارهای پیمانکاری به غیر بومی ها و انتسابات غیر اصولی طرح سوال شود.

حواشی ایجاد شده برای نماینده خرمشهر

نماینده خرمشهر در مدت اخیر با دو موضوع یکی ارازل و اوباش خواندن معترضان به مشکل آب در خرمشهر و دیگری به خاطر انکار وجود ساختمانی معروف به 6 طبقه در این شهرستان خبرساز بوده است.

سامری هر دو این اظهارت را اشتباهی رسانه ای دانست و توضیح داد: در بحث اول من به صراحت اعلام کردم که معترضان در مقابل مسجد جامع خرمشهر حق دارند که مطالبات خود در مطالبه کنند و این تجمع مسالمت آمیز بوده است اما برخی از افراد سودجو قصد دارند که از شعارهای مردم به ضرر آنها استفاده کنند که خبرگزاری خانه ملت هم پس از پی بردن به برداشت اشتباه خود خبر را اصلاح کرد.

وی افزود: در مورد دوم هم در مصاحبه تلفنی اسمی از ساختمان 6 طبقه مطرح نشده بود و تنها یک فیلم به من نشان دادند که عنوان شده بود مربوط به مینوشهر است و پس از پیگیری این مطلب را رد کردم. در صورتی در خصوص ساختمان 6 طبقه مکاتبات و تلاش های زیادی انجام شده و جلسات متعددی با کمیته امداد حضرت امام و بهزیستی در خصوص ساکنان آن برگزار شده است حتی با مالک این ساختمان به صورت حضوری ملاقات داشته ام.

فعال سازی شرکت صابون سازی خرمشهر

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست خبری سرانجام کارخانه تعطیل شده صابون سازی بود که خبر واگذاری آن به سرمایه گذار برای راه اندازی مجدد، پیش تر رسانه ای شده، بود. سامری در این رابطه با یادآور شدن همکاری های انجام شده برای تسهیل فعالیت این سرمایه گذار، از عمل نکردن این مالک جدید به تعهداتش مبنی بر فعال سازی این واحد صنعتی اشاره کرد و افزود: از فرماندار خرمشهر در خواست شده تا جلسه با مالک داشته باشد تا در صورت عمل نکردن به تعهدات خود ضمانت نامه های آن توسط قوه قضاییه به اجرا گذاشته شود.

وی با اشاره به ادعایی مبنی بر امنیتی بودن موضوع شرکت صابون سازی خرمشهر گفت: جریانی که به موضوع مردم مربوط است به هیچ عنوان امنیتی نیست و تنها به سوء مدیریت مربوط است که مسئولان با امنیتی خواندن آن سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت می کنند و باعث فرار سرمایه گذار از خرمشهر هم می شوند.

خرج های میلیاردی برخی مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و بلاتکلیفی افراد دستگیر شده در جریان تجمع های اعتراضی خرمشهر، انتقال شرکت نفت و گاز اروندان از تهران به خوزستان و اخذ ارزش افزوده و حق آلایندگی از این شرکت از جمله محورهایی دیگری بود که نماینده خرمشهر وعده پیگیری آنها را داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار