وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به مواضع اخیر ترامپ در نشست ناتو، وی را خطری برای معماری امنیت غرب دانسته و تاکید کرد که اروپا نمی‌تواند این وضع را تحمل کند.
کد خبر: ۶۲۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 14 July 2018

به گزارش تابناک : آلمان به شدت از انتقادات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آلمان در نشست اخیر سران ناتو دربروکسل شگفت زده شده است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به این اظهارات ترامپ این انتقاد را به وی وارد کرد که ترامپ معماری امنیتی غرب را به خطر می اندازد.

وی که در مصاحبه‌ای با هفته نامه "اشپیگل" سخن می گفت تصریح کرد که در اینجا مسئله تندترین پیام های توئیتری و یا بالاترین میزان دخالت ها مطرح نیست، بلکه مسئله امنیت مشترک ما در میان است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد که اروپا نمی تواند این مسئله را تحمل کند که آنچه که در طول چندین دهه ساخته شده است از روی هوس برای تحریک به شکل بدی آسیب ببیند.

وی همچنین از ترامپ خواست که توجه بیشتری به مسئله نظم بین المللی داشته باشد و همچنین گفت: اختصاص حدود 4 درصد تولید ناخالص ملی برای هزینه های دفاعی که ترامپ از اعضای ائتلاف نظامی ناتو درخواست می کند جهان را امن تر نمی کند. چنین درخواستی هیچ ارتباطی به سیاست امنیتی مطمئن ندارد. تسلیحات بیشتر به طور خودکار امنیت بیشتر ایجاد نمی کنند. به جای چنین درخواست هایی ما فورا به احترام بیشتر دوباره به قواعد و نظم بین المللی نیاز داریم.

وی البته از افزایش بودجه دفاعی کشورش که همچنین در تصمیمات بودجه ای ائتلاف بزرگ پیش بینی شده است دفاع کرده و تاکید کرد که ما می دانیم که صلح و امنیت مجانی به دست نمی آیِد. وقتی که آمریکا به عنوان شریک ما کم تر قابل پیش بینی است، اروپا باید بیشتر در زمینه امنیت و ارتقاء تسلیحات سرمایه گذاری کند.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان هم در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ، خواستار موضع قاطعانه تر و تغییر استراتژی آلمان در برخورد با آمریکا شده و گفت: ما نباید با این مسئله کنار بیاییم.

وی که در مصاحبه ای با روزنامه "دی ولت" آلمان سخن می گفت همچنین انتقاد ترامپ مبنی بر وابستگی آلمان به انرژی روسیه را شدیدا رد کرده و گفت: ترامپ خیلی چیزها را با هم قاطی کرده است.

دونالد ترامپ، در نشست اخیر ناتو در بروکسل افزایش سریع و آشکار بودجه نظامی آلمان را درخواست کرده و این کشور را اسیر روسیه در زمینه تامین منابع انرژی دانست.

مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا و  رقیب مرکل در انتخابات صدر اعظمی آلمان هم از دولت آلمان درخواست کرد که در برابر درخواست ترامپ برای افزایش بالای بودجه نظامی آلمان قاطعانه بایستد.

وی در این باره گفت که ترامپ با جدایی آگاهانه ائتلاف غرب و نادیده گرفتن ارزش های آن صلح جهانی را به خطر می اندازد. ما  در عرصه نظامی ساده لوح نیستیم و نمی توانیم و نباید مطیع و فرمانبردار باشیم.

هایکو ماس هم ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره وابستگی آلمان به منابع انرژی روسیه را رد کرده و گفت: ما نه اسیر روسیه و نه اسیر آمریکا نیستیم. ما تصمیمات درباره بودجه، تامین منابع انرژی ومنابع تجاری خود را به صورت آزاد و مستقل و بر اساس واقعیات می گیریم.

هایکو ماس و مارتین شولتز هر دو در این شرایط خواستار تقویت اتحایه اروپا شدند و مارتین شولتز در این باره گفت که در نهایت بعد از این اجلاس اخیر ناتو باید این مسئله درک شود که تنها یک اروپای متحد می تواند ترامپ را متوقف کند.

هایکو ماس هم تاکید کرد که ما همچنین در این راستا کار می کنیم که یک شراکت متعادل با آمریکا را حفظ کرده و آن را از نو جهت دهی کنیم. شراکت متعادل به این مفهوم است که اروپا هیچ انتخاب دیگری ندارد، مگر اینکه وزن خود در زمینه امنیتی و دفاعی را تقویت کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه اسبق آلمان هم در مصاحبه ای با هفته نامه اشپیگل در واکنش به انتقادات اخیر ترامپ علیه کشورش گفت:در سایه ترامپ نمی شود به آمریکا اعتماد کرد، نمی توان این امر را تحمل کرد.

وی از آلمان خواست تا موضع قوی تری در قبال ترامپ اتخاذ کند، زیرا او "می خواهد نظام آلمان را تغییر دهد"؛ با وجود اینکه به رهبر کره شمالی ضمانت ادامه بقا داده است.

گابریل گفت: ترامپ فقط زبان زور را می فهمد، لذا باید به او نشان دهیم که ما نیز قدرتمند هستیم. وی افزود: برلین نیاز به واکنش های روشن و ثابت اروپایی دارد. فراتر از همه چیز، واکنش های متحد و یکپارچه علیه ترامپ".

وی در اشاره به ترامپ افزود: هر گامی برای جذب نظرش یا تلاش برای راضی کردنش تنها منجر به اتخاذ گام های دیگری (از سوی او می شود) و این امر باید پایان یابد.

گابریل همچنین گفت: اگر ترامپ خواهان بازگرداندن میلیاردها دلار برای هزینه های نظامی آمریکا است؛ ما هم باید خواهان بازگشت میلیاردها دلاری باشیم که برای موج آوارگان هزینه کرده ایم. موج آوارگان ناشی از دخالت شکست خورده نظامی آمریکا در عراق.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار