یک کارشناس مدیریت منابع آب ایران از قیمت‌گذاری آب کشور به‌شدت انتقاد کرد و گفت: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به‌درستی اجرا می‌شد و منابع ارزشمند کشور از جمله آب با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار می‌گرفت، به‌طور قطع می‌توانستیم مصرف آب را کنترل و بحران آب را حل کنیم و به جای پرداخت یارانه نقدی، تجهیزات کاهش مصرف در اختیار شهروندان قرار دهیم.
کد خبر: ۶۳۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 15 July 2018

به گزارش تابناک : علی مریدی با بیان اینکه مدیریت آب یک مثلث است، گفت: بحث‌های اجتماعی، اقتصاد آب و عقلانیت سه ضلع مدیریت آب را تشکیل می‌دهد.

آموزش و جلب مشارکت‌عمومی؛ ضلع اول حل بحران آب

وی با این توضیح که بحث اجتماعی در حوزه مدیریت منابع آب، شامل دو بخش آگاهی مردم و جلب مشارکت آنان است، گفت: ابتدا شهروندان باید به وجود بحران آب پی ببرند و نسبت به آن آگاهی یابند و در ادامه راهکارهای مقابله با این شرایط را آموزش ببینند و پیاده کنند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در زمینه اقتصاد آب، ضمن انتقاد شدید از وضعیت قیمت‌گذاری منابع آبی کشور گفت: متاسفانه «اقتصاد آب» در کشور ما به طور کلی نادیده گرفته می‌شود. به همین علت آب یک کالای مفت و رایگان به حساب می‌آید و همین موضوع منجر به بدمصرفی در حوزه آب شده است.

مریدی با بیان اینکه اقتصاد آب از دو جنبه اهمیت دارد و دو سر سود محسوب می‌شود، اظهارکرد: تعرفه‌گذاری و وضع مالیات برای آب، نوعی ابزار کنترلی برای مصرف آن ایجاد می‌کند و به‌طور قطع باعث کاهش مصرف آب و حفظ ذخایر آبی کشور می‌شود. از سوی دیگر این روند باعث ایجاد درآمد برای دولت می‌شود البته دولت حتما باید این سرمایه کسب‌شده را برای بهبود راندمان آب خرج کند.

اقتصاد آب؛ ضلع دوم حل بحران آب
این کارشناس مدیریت منابع آب به این پرسش که آیا در میان مقامات ارشد کشور دغدغه‌ حل بحران آب به‌وجود آمده است،پاسخ مثبت داد و گفت: به‌طور قطع دغدغه‌هایی درباره این موضوع به وجود آمده و نسبت به آن احساس خطر می‌شود چون هم مسئولان امنیت و هم مسئولان آب کشور نسبت به این موضوع حساسیت‌هایی پیدا کرده‌اند اما لازم است در میان مسئولان اتفاق نظر در«نحوه مدیریت آب» شکل بگیرد چون برخی معتقد هستند اقتصاد آب، معیشت مردم را به خطر می‌اندازد و هزینه زندگی آنان را بالا می‌برد که از نظر من این نوع دلسوزی به مثابه دوستی خاله خرسه است.

مریدی با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد آب تصریح کرد: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها درست اجرا می‌شد و منابع ارزشمند کشور اعم از نفت، گاز و آب با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار می‌گرفت؛ قطعا می‌توانستیم مصرف آب را کنترل کرده و بحران آب را حل کنیم. افزون بر این می‌توانیم درآمد حاصل از واقعی شدن قیمت انرژی و آب را نه به شکل پرداخت نقدی بلکه در قالب امکاناتی مثل تجهیزات آبیاری کم‌فشار و دوش کم‌مصرف هزینه کنیم.

قانون‌گرایی؛ ضلع سوم حل بحران آب
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان با اشاره به اینکه ضلع سوم مثلث مدیریت منابع آب عقلانیت و قانون است، تاکید کرد: اگر در کنار آموزش و جلب مشارکت مردم و قیمت‌گذاری منطقی برای آب، قانون‌گرایی را هم مورد توجه قرار دهیم، مثلث مدیریت آب تکمیل می‌شود و می‌توانیم بحران آب را حل کنیم.

علی مریدی اخیرا نسبت به وقوع بحران‌ امنیتی در کشور در نتیجه بحران آب هشدار داده و گفته بود: اگر روند مصرف آب به شکل کنونی ادامه یابد، بارش‌ها کمتر از وضعیت فعلی شود و میزان مصرف آب‌های زیرزمینی بیش از این باشد، به‌طور قطع بحران آب تبدیل به بحران امنیتی می‌شود. بحران‌های امنیتی شامل بحران امنیت غذایی و بحران‌ اجتماعی است. همان طور که در سال‌های اخیر شاهد تنش‌های اجتماعی در شهرهای اصفهان و خوزستان بوده‌ایم.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار