در دیدار استاندار با معاون وزیر نیرو مطرح شد:
در دیدار استاندار قزوین با معاون وزیر نیرو بر ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان تاکید شد.
کد خبر: ۶۳۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 19 July 2018

ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استانبه گزارش تابناک قزوین، طی نشستی که  با حضور دکتر سروش؛ ،معاون وزیر نیرو، عبدالمحمد زاهدی استاندار، داود محمدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مهندس پویا مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ، مهندس خمسه  رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و برگزار شد ، موضوع ابقای تخصیص 25 میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود، برای تامین آب کشاورزی حاشیه این رود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این مسئول بیان کرد: 25 میلیون مترمکعب  آب از رودخانه شاهرود از سال 1386  از سوی وزارت نیرو به استان تخصیص داده شد که مقرر شد، این  تخصیص برای تامین اب کشاورزی حاشیه شاهرود مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی توضیح داد: بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی  و شرکت اب منطقه ای ملزم شدنداراضی را مشخص نموده و بر اساس متراژ اراضی اب مورد نیاز به  آنها را تخصیص دهد که متاسفانه این روال  با تاخیر مواجه شد و استان قزوین نتوانست از این سهمیه به طور کامل استفاده نماید و طی  جلسه ای که  با حضور شورای هماهنگی آبریز بزرگ سپیدرود  و استاندار وقت قزوین و 8 استاندار دیگر برگزارگردید، اعلام شد هر استانی  که تا تیر ماه 94 نتواند از این سهمیه استفاده کند، تخصیص سهمیه شان لغو خواهد شد، که این طرح شامل استان قزوین نیز شد.

فرخ زاد با بیان اینکه برخورداری از آب در حوزه تولید،کشاورزی، اشتغال و طرح های مختلف اقتصادی نقشی انکار ناپذیر دارد، خاطرنشان کرد: اختصاص و بهره برداری از این مقدار آب می تواند نقش تاثیرگذاری درکشاورزی استان و بخصوص برای ساکنین اطراف شاهرود داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار قزوین افزود: از سویی دیگر استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی باعث از بین رفتن ذخایر آب شده و اگر به همین منوال پیش برویم به زودی شاهد خشک شدن دشت قزوین خواهیم بود و با بحرانهای عدیده ای مواجه خواهیم شد و این در حالی است که برخی بحران ها نه تنها قابل پیش گیری بوده ، بلکه همانند بحران اب قابل پیش بینی می باشند. از همین رو ابقای تخصیص این مقدار آب به استان بسیار ضروری بوده و امید است با رایزنی های انجام شده و نظر مساعد معاون وزیر نیرو  بتوانیم این سهم را به استان بازگردانیم.

گفتنی است؛ رودخانه شاهرود به طول 175 کیلومتر با ادغام رود طالقان و الموت رود تشکیل و در انتها به سد منجیل به دریاچه سفید رود می ریزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار