گاهی قصه زندگی، آهنگ خود را بر مدار عاشقی کوک می کند تا کبوتری که سر ماندن ندارد در هوای حرم به پرواز در آید و این گونه است که داستان مجاهدت نخستین شهید روحانی مدافع حرم رقم می خورد.
کد خبر: ۶۳۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 21 July 2018

به گزارش تابناک، قصه یاری حرم در این روزها حکایتی عاشقانه است که تنها سالکان راه حق می توانند راوی آن باشند، اما درعین حال دلدادگی این عاشقان آنچنان پرشور است که هر کس با محبتی که نسبت به اهل بیت (ع) در دل دارد می تواند از این سرچشمه سیراب شود.

شهید حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی مالامیری نخستین کبوتر عاشقی است که به عنوان یک روحانی در راه دفاع از حریم ولایت، مظلومانه به شهادت می رسد و با اهدا جان شیرین خود نشان می دهد در وجود یک عاشق فاصله ای میان سخن تا عمل نیست.

شهید مالامیری در صحنه دفاع از حریم ولایت حضور پیدا کرد تا نشان دهد راه عاشقی بر روی کسی که در سر شوق رسیدن به یار را دارد همواره باز است و انسان می تواند فاصله زمین و زمان را با خط خون سرخ شهادت بپیماید.

پدر این روحانی مجاهد در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: محمد مهدی سال 1364 در قم متولد شد و در سال 1394 درحالی که 30 سال از عمر با برکت او می گذشت در استان درعا سوریه، مظلومانه به شهادت رسید و هیچ گاه پیکر مطهرش بازنگشت.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مالامیری گفت: فرزندم با اتمام دوره تحصیلی خود در مقطع راهنمایی، وارد حوزه علمیه قم شد و با پیشرفتی که در تحصیل علوم دینی از خود نشان داد توانست بسیاری از کتاب های مطرح حوزه همچون کفایه الاصول، حلقات الاصول، رسائل و درایه را تدریس کند.

وی ادامه داد: این شهید متاهل و دارای دو فرزند دختر بود، اما آنچنان به مسیری که طی می کند ایمان داشت که برای اهدای جان خود در مسیر دفاع از حریم اهل بیت (ع) لحظه ای درنگ نکرد.

پدر این شهید با بیان خاطره ای افزود: فرزندم در سال 93 یک ماه برای طی مراحل آموزش نظامی و انجام تبلیغ و ایجاد شور و نشاط دینی در میان رزمندگان جبهه مقاومت به سوریه رفت اما به دلیل رعایت مسائل امنیتی این مساله را برای خانواده خود نیز بازگو نکرد و گفته بود؛ جای دوری نیستم.

وی گفت: فرزندم اعتقاد قلبی به آموزه های اسلامی داشت و بر اساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) در ضرورت یاری رساندن به مظلومان، مبارزه با داعش آمریکایی که این همه جنایت انجام می دهد را وظیفه خود می دانست.

پدر این شهید افزود: شهید مالامیری بیان می کرد؛ وقتی داعش از سربریدن ها و جنایت های بی شماری که انجام می دهد، فیلم می گیرد و آن را در فضای مجازی پخش می کند، نباید در برابر آن دست روی دست گذاشت و باید کاری کرد.

وی ادامه داد: در شبی هم که قرار بود به سوریه برود، من به ایشان گفتم، آیت الله مشکینی در زمان دفاع مقدس عنوان کردند؛ برخی از طلبه ها از من می پرسند اکنون که زمان جنگ است، وظیفه ما طلبه ها چیست، آیا به تحصیل علم ادامه دهیم و یا این که به جبهه برویم، آیت الله مشکینی در جواب فرمودند؛ به نظر من اگر می توانید درس بخوانید و بعدها برای اسلام و مسلمین مفید باشید، وظیفه شما درس خواندن است و در غیر این صورت وظیفه شما حضور در جبهه های جنگ است.

پدر شهید بیان کرد: در همین رابطه من به فرزندم گفتم شما که در مکان های مختلف علمی مشغول تدریس هستید و شاگردان زیادی دارید، وظیفه شما بر اساس نظر آیت الله مشکینی این است که در حوزه باشید و به تدریس و تحقیق بپردازید، اما این شهید گفت؛ احادیثی که در این زمینه موجود است، مساله را به صورت مطلق بیان کرده اند و در آن ها ذکر شده اگر به سرزمین مسلمانان تهاجمی از ناحیه دشمنان صورت گیرد، مسلمانان وظیفه دارند از کیان اسلام دفاع کنند.

حجت الاسلام مالمیری ادامه داد: درهمین زمان برادر شهید نیز به کمک ایشان آمد و گفت رهبرمعظم انقلاب نیز بیان کردند؛ اگر مسئولان امر اعلام نیاز کنند، رفتن برای جهاد واجب است، من زمانی که دیدم استدلال ایشان درست است، به فرزندم گفتم؛ حالا که می خواهی به جهاد بروی، برو، ولی در صحنه جنگ مردانه مبارزه کن و هیچ گاه تسلیم نشو، برای این که داعش بی رحم است و اگر اسیر بگیرد در نهایت او را به سختی به شهادت می رساند.

این پدر شهید اضافه کرد: فرزندم اعتقاد داشت باید چنان با داعش آمریکایی جنگید که اگر به شهادت هم رسیدیم چیزی از جنازه ما باقی نماند تا زحمت تشییع جنازه هم به دوش دیگران نیفتد؛ با همین روحیه در نوزدهم اسفند 93 از خانواده خداحافظی کردند و به سوریه رفتند و در استان درعا در جنوب دمشق مستقر شدند؛ این شهید مجاهد در 31 فروردین 94 به
همراه تیپ فاطمیون در قالب یک عملیات آزادسازی در منطقه درعا به دلیل نرسیدن نیروهای سوری در محاصره دشمن قرار می گیرند و تعداد بسیاری از رزمندگان و از جمله شهید حجت الاسلام و المسلمین مالامیری به شهادت می رسند.

وی بیان کرد: یکی از رزمندگان حاضر در این عملیات تعریف می کرد که شهید مالامیری می توانست به همراه سایر نیروها از این منطقه عقب نشینی کند اما به دلیل مراقبت از یک مجروح بر زمین افتاده که به دلیل آتش زیاد دشمن، امکان انتقال آن به عقب نبود، در همان محل ایستاد و گفت؛ من کنار این مجروح می مانم و به طرف دشمن تیراندازی می کنم و شما برگردید.

پدر این شهید ادامه داد: در نهایت فرزندم به دلیل آتش سنگین و پرتاب مستقیم گلوله های دشمن به شهادت رسید و چیزی از پیکر ایشان برای انتقال به ایران باقی نماند و همان طور که خود شهید بیان کرده بود؛ چنان با داعش آمریکایی جنگید که چیزی از جنازه اش باقی نماند و زحمت تشییع جنازه او هم بر دوش کسی نیفتاد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مالامیری گفت: مادر شهید در کمال استقامت و شجاعت همیشه بیان می کرد؛ پسر من آنقدر خوب و آقاست که در نهایت شهید می شود و این مساله را باور داشت.

کتابی با عنوان «بی آشیان» پیرامون شخصیت شهید حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ملامیری به عنوان نخستین شهید روحانی مدافع حرم به قلم پدرش به نگارش درآمده و در بازار چاپ و نشر جهت مراجعه علاقه مندان موجود است.

همسر این شهید نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهید مالامیری وقتی فهمید که ولی فقیه از جهاد در سوریه رضایت دارند، بی درنگ در این مسیر گام برداشت، چرا که یک لحظه رضایت ولی فقیه برای او از هر چیز دیگری با ارزش تر بود.

زهرا احمدی افزود: شهدا مصداق بارز انسان های خانواده دوست بودند و درخانواده هایی تربیت شدند که اصول صحیح یک خانواده سالم درآن مطرح بود و به این ترتیب آن خانواده ها، فرزندانی را به جامعه تحویل دادند که خدا خریدار آنان شد و شهادت هم قسمت شان شد.

این همسر شهید روحانی، ادامه داد: شهید مالامیری به گونه ای حرکت کرد که مادر ایشان شدیدا ایشان را دوست داشت و دوستان ایشان نیز بسیار به او تمایل داشتند؛ از طرفی وابستگی زیادی در خانواده ایجاد کرده بود.

احمدی پیرامون لحظات شنیدن خبر شهادت همسرش، گفت: با تمام اقداماتی که از قبل انجام داده بودم تا برای لحظه شهادت آمادگی پذیرش آن را داشته باشم، اما روزی که خبر شهادت را می دهند با تمام آمادگی احساس می کنی پشتت خالی شده، اما یک لحظه یاد حضرت زینب (س) افتادم که علاوه بر این که داغ عزیزان خود را در صحرای کربلا دید، رنج اسارت را هم تحمل کرد و واقعا وقتی انسان اسیر شود، ناخودآگاه زانوهای او سست خواهد شد.

وی بیان کرد: ما از شهادت شهید مالامیری نه تنها ناراحت نیستیم، بلکه خوشحالیم که در راه ارزش های اسلامی این اتفاق افتاد؛ لذا هیچ کس اشکی از چشم ما ندید.

همسر شهید ادامه داد: ما به عنوان خانواده شهدا تکریم شدیم و رنج ما برای دوری از شهیدان مان، در مقابل رنج خانواده امام حسین(ع) پس از شهادت ایشان هیچ چیزی نیست.

وی گفت: باید همواره ولایت محوری حضرت زینب (س) و شهدای کربلا را ببینیم و با زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج)، جامعه مهدوی را شکل دهیم.

همچنین مادر شهید مالامیری بیان کرد: انتخاب‌های شهید مالامیری، نه تنها بر اساس رغبت‌هایش نبود بلکه همواره سعی داشت تا رغبت‌هایش را رشد داده و بر طبق انتخاب‌های عمیق فکری و دینی خود قرار دهد.

سادات حسینی افزود: شهید مالامیری در اوج زندگی و با وجود دو فرزند دلبندش پا به عرصه دفاع و مقاومت گذاشت تا پدر تمام کودکانی باشد که در نهایت مظلومیت، قربانی جاه‌ طلبی حیوانات انسان نما می‌ شوند.

وی ادامه داد: شهید مالامیری و سایر شهدای مقاومت نه تنها مدافع حرم حضرت زینب کبری(س)، بلکه مدافع ارزش‌ها هستند.

مادر شهید بیان داشت: نگاه به زندگی شهدا و دریافت پیام شهادتشان می‌تواند مؤمنان را به تلاش هرچه بیشتر وادار کند؛ شهیدان مقاومت همواره در مسیر خواست خداوند، اهل‌بیت معصومین(ع) و رهبر معظم انقلاب حرکت کردند.

شهید حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی مالامیری، در روز دوشنبه 26 خرداد ماه 1364هجری شمسی، مصادف با 26 ماه مبارک رمضان در خانواده‌ای روحانی و ولایی چشم به جهان گشود و در شامگاه دوشنبه 31 فروردین 1394، مصادف با اول ماه رجب همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار(کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به آرزوی دیرینه ‌اش رسید و جامه فاخر شهادت را بر تن کرد و چیزی از پیکر مطهرش برای بازگشت به میهن باقی نماند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار