مدیرکل بهزیستی کردستان در گفت‌وگو با تابناک:
مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: امکانات مالی و فضاهای فیزیکی در اختیار بهزیستی کردستان برای ارائه خدمات تعریف شده به عنوان وظایف سازمان محدود بوده و جواب‌گوی نیازها نیست و به همین دلیل نواقصی در کار ما وجود دارد که البته با حمایت‌ چشم‌گیر دولت در چند سال اخیر این مشکلات با سرعتی قابل قبول در حال کاهش و برطرف شدن هستند.
کد خبر: ۶۳۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 22 July 2018

سیدصباح قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کردستان با اشاره به وظایف متعدد مجموعه تحت مدیریت خود اظهار کرد: خدمات که سازمان بهزیستی به شهروندان مختلف ارائه می‌دهد از قبل تولد با آزمایش‌های ژنتیک آغاز می‌شود و تا دوره سالمندی ادامه دارد.

وی با اشاره به برون‌سپاری برخی خدمات توسط بهزیستی، گفت: بهزیستی کردستان 712 مؤسسه و تشکل، تحت نظارت و مدیریت دارد و حدود 70 درصد خدمات را در راستای تحقق اصل 44 به بخش خصوصی واگذار کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: 57 هزار 146خانوار یعنی 110 هزار و 434 نفر، معادل 7 درصد جمعیت استان، تحت پوشش خدمات بهزیستی کردستان هستند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال مهم‌ترین مشکل حال حاضر جامعه است، گفت: بهزیستی کردستان در سال 96 با پرداخت حدود 350 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی زمینه اشتغال 2850 نفر را در استان فراهم کرده است.

قریشی ضمن اشاره به برخی دیگر از خدمات ارائه شده توسط بهزیستی در کردستان در سال گذشته افزود: در سال 96 در زمینه ساخت مسکن برای جامعه هدف،  126 واحد مسکن روستایی و 33 واحد مسکن شهری در نظر گرفته شد که تا پایان سال  103 واحد با اعتبار حدود 7 میلیارد ریال تحویل شد.

وی به اجرای طرح‌های پیشگیری از معلولیت در بهزیستی کردستان هم اشاره و اظهار کرد: بهزیستی کردستان در طرح غربالگری شنوایی در سال‌های اخیر بالاترین پوشش ممکن را داشته و همواره به عنوان استان برتر شناخته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان به اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال به  منظور تشخیص زود هنگام آمبلیوپی (تنبلی چشم) هم اشاره کرد و گفت: برش تعیین شده کشوری در سال گذشته 73 درصد بود که بهزیستی کردستان با 74 درصد پوشش همانند سال‌های پیش، به عنوان استان برتر انتخاب شد.

وی به اجرای طرح CBR یا توانبخشی مبتنی بر جامعه در بهزیستی کردستان هم اشاره کرد و افزود: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی و محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارائه خدمات توانبخشی و تامین وسایل مورد نیاز آنها اجرا می‌شود؛ این طرح در تمامی شهرستان‌های استان کردستان در حال انجام است و تاکنون 18 هزار معلول شناسایی شده‌اند.

قریشی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از معلولان در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و دسترسی کمتری به امکانات توانبخشی دارند، این طرح برای کمک به معلولان در این نقاط نیز اجرایی می‌شود.

وی به برخی از خدمات شاخص بهزیستی کردستان اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در همه شهرهای استان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، رشد 65 درصدی بهره‌مندی کودکان روستایی و مناطق حاشیه شهر از یک وعده غذای گرم به منظور پیشگیری از سوءتغذیه کودکان کم برخوردار، عملیاتی شدن طرح تامین مالی خرد در استان کردستان با ایجاد 700 گروه و 12هزار شغل با هدف توانمندسازی زنان روستایی و رشد 33 درصدی پرسنل با استخدام 212 نفر از جمله این خدمات است.

مدیرکل بهزیستی کردستان افزود: حدود 7 هزار خانوار توانخواه و مددجو که از سال گذشته پشت نوبت خدمات بهزیستی کردستان بودند امسال مشمول دریافت مستمری این نهاد شدند.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، حدود 3500 خانوارموفق به دریافت مستمری شده‌اند و مستمری خانوارهای باقی‌مانده هم تا پایان شهریور امسال برقرار خواهد شد.

قریشی تعدد خدمات و وجود برخی مشکلات مالی و نیز کمبود فضای فیزیکی برای پذیرش افراد دارای مشکل را عامل اصلی وارد شدن برخی انتقادها به عملکرد مجموعه بهزیستی دانست و گفت: امکانات مالی و فضاهای فیزیکی در اختیار بهزیستی کردستان برای ارائه خدمات تعریف شده به عنوان وظایف سازمان محدود بوده و جواب‌گوی نیازها نیست و به همین دلیل نواقصی در کار ما وجود دارد که البته با حمایت‌ چشم‌گیر دولت در چند سال اخیر این مشکلات با سرعتی قابل قبول در حال کاهش و برطرف شدن هستند.

وی افزود: نقدهای سازنده به عملکرد بهزیستی کردستان را با دیده منت خواهیم پذیرفت و از آنچه ارائه می شود در صدد اصلاح امور استفاده خواهیم کرد.

قریشی دیدگاه استاندار کردستان و مجموعه مدیران ارشد دولت در استان را تعامل سازنده با منتقدان بویژه منتقدان مطبوعاتی عنوان و اظهار کرد: نه تنها از نقدهای سازنده مطبوعات استان گلایه‌مند نیستیم بلکه از آنها استقبال می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار