کد خبر: ۶۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲ 22 July 2018

 

احداث ۲۰۰ سازه آبخیزداری، آغاز توزیع لاستیک یارانه ای، تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی دفتر رهبری برای آبرسانی به بشاگرد، ممنوعیت صادرات ۱۸ قلم کالای داخلی ، متلاشی سازی باند مدلینگ و کشف ۳۴ دستگاه کانتینر حامل سوخت قاچاق از اخبار مهم هرمزگان در هفته گذشته است.

 

 

به گزارش تابناک هرمزگان، وقایع استان در هفته گذشته (23 تا 29تیرماه) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و دیگر حوزه ها بود ، که برخی از این اخبار به شکل فشرده در این گزارش مرور می شود.

اقتصاد:

حوزه آب و برق با توجه به تاثیر آنها بر حوزه های صنعت، خدمات ، کشاورزی و دیگر حوزه ها از جمله بخش های مهم اقتصاد محسوب می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان هفته گذشته در نشستی خبری اعلام کرد: در سفر نمایندگان امور عمرانی دفتر رهبر معظم انقلاب به استان ، ضمن بازدید و بررسی مراحل اجرای طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد، 400 میلیارد ریال اعتبار به این طرح آبرسانی اختصاص یافت.
امین قصمی اظهار داشت: طرح آبرسانی جگین به بشاگرد با اعتبار هزینه شده 498 میلیارد ریال و 27 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل دفتر امور عمرانی دفتر رهبر معظم انقلاب، فاز اول این طرح طی یک سال آینده به بهره برداری می رسد.
در هفته های اخیر با افزایش بی سابقه گرمای هوا، شاهد افزایش مصرف برق در هرمزگان بودیم.
معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان هفته گذشته اعلام کرد: میزان مصرف برق در استان از ابتدای امسال تا 24 تیرماه، چهار درصد افزایش داشته است.
حمید ساعد پناه در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت 2میلیون و 917 هزار کیلووات ساعت برق در هرمزگان مصرف شده است که بندرعباس بیشترین و بشاگرد کمترین مصرف را داشتند.
وی مهم ترین علت افزایش مصرف برق در هرمزگان را افزایش مشترکان و افزایش دمای هوا در استان عنوان کرد.
راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز از بخشهای مهم اقتصاد است و اخبار آن همواره مورد توجه ویژه قرار دارد.
یکی از اخبار مهم این حوزه در هفته گذشته ، آغاز توزیع لاستیک یارانه ای وسایل نقلیه سنگین در هرمزگان است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گفت: توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان وسایل نقلیه سنگین و کامیون داران از 27 تیرماه با نرخ مصوب دولتی در این استان آغاز شده است.
داریوش باقرجوان هفته گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون 35 هزار حلقه لاستیک با نرخ مصوب دولتی در جهت توزیع عادلانه و مناسب لاستیک با کیفیت و ارزان قیمت در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جاده ای هرمزگان در حال توزیع است.
هفته گذشته از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ممنوعیت صادرات 18 قلم کالای داخلی از استان اعلام شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: صادرات 18 قلم کالای داخلی کشاورزی شامل مواد خوراکی، غذایی و نهاده های دامی از این استان به خارج از کشور ممنوع شد.
خلیل قاسمی عصر دوشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: صادرات ذرت، گندم، جو، آرد، جو دوسر، دانه های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایرکنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم تا اطلاع ثانوی منع قانونی دارد.
فعالیت تعاونی های مرزنشین با توجه به تاثیر آنها بر اقتصاد مردم منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که هفته گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشینان هرمزگان گفت: تعرفه های واردات گمرکی و مالیات های انباشته شده از سال های قبل، موجب توقف فعالیت 30 تعاونی مرزنشینان در استان شده است.
شهاب شریفی نژاد چهارشنبه هفته گذشته به ایرنا اظهار داشت: همچنین از سال 85 تاکنون 23 تعاونی مرزنشینان این استان نیمه فعال شده است.
وی ادامه داد: تعرفه گمرکی 30 درصدی برای واردات مواد غذایی و 70 درصدی برای واردات مواد غیر غذایی در کنار ورود کالای قاچاق به هرمزگان، تعاونی های مرزنشینان را در شرایط نامناسبی قرار داده است.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان از جمله مناطق مهم و راهبردی در کشور است که استاندار هرمزگان هفته گذشته اعلام کرد: احداث شش طرح بزرگ اقتصادی از جمله چهار واحد پتروشیمی، یک نیروگاه تولید برق و یک آب شیرین کن در منطقه ویژه پارسیان در حال پیگیری است تا این واحدها هرچه سریع تر شروع به کار کنند.
فریدون همتی در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر پارسیان اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت ها جهت سرمایه گذاری و هم چنین روند احداث بندر در این منطقه افزایش یافته است.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان نیز هفته گذشته در نشست استاندار هرمزگان با عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی که با حضور سرمایه گذاران منطقه ویژه پارسیان برگزار شد ،گفت: برای کاهش وابستگی به بانک ها و سرمایه های خارجی و تسریع در روند توسعه منطقه نیازمند حمایت های داخلی از جمله صندوق توسعه ملی هستیم.
حسن شاهرخی اظهار داشت: این منطقه با هدف استفاده از منابع برداشتی ایران از میدان گازی مشترک ایران و قطر در همجواری پارس جنوبی ایجاد شد.
وی بیان داشت: اگر خط اعتباری و یا راهکار کاربردی در حمایت از سرمایه گذاران حوزه نفت و گاز اندیشیده شود، سرعت توسعه در منطقه ویژه پارسیان و غرب هرمزگان افزایش خواهد یافت.
نخستین نشست هم اندیشی استاندار هرمزگان و مدیران عامل مناطق آزاد قشم و کیش برای همگرایی در راستای پیشرفت استان و مناطق یاد شده نیز روز سه شنبه هفته گذشته در بندرعباس برگزار شد.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان دوشنبه هفته گذشته گفت: 31 هزار و 274 تن گندم تا پایان فصل خرید امسال از گندمگاران استان به صورت تضمینی خریداری شد که این میزان در مقایسه با سال زراعی گذشته 15 درصد کاهش یافته است.
سیروس اسد پور در جمع خبرنگاران افزود: پارسال تا پایان فصل خرید، 36 هزار تن گندم در هرمزگان خریداری شد که امسال به علت کاهش بارندگی 4 هزار و 626 تن نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: نیروهای یگان حفاظت این اداره کل ظرف هفته گذشته، موفق به کشف 34 دستگاه کانتینر حاوی سوخت گازوییل قاچاق در بندر شهید رجایی شدند.
الله مراد عفیفی پور روز شنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: کانتینرهای حامل سوخت قاچاق در بارنامه به عنوان محموله «منو اتیلن گلیکول» درج شده بود که قاچاقچیان قصد ارسال آن را به کشور هندوستان داشتند.
وی بیان داشت: نیروهای یگان حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان این محموله را به موقع شناسایی و توقیف کردند و در این راستا پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
رییس کل دادگستری هرمزگان نیز هفته گذشته در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی استان، تاکید کرد: اعمال نظارت کافی و اصلاح فرآیند صدور کارت های بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی استان راهکاری موثر در رفع نقص های موجود است.
حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار داشت: استفاده از کارت های بازرگانی یک بار مصرف در برخی پرونده های کلان قاچاق دیده شده است.

فرهنگی ، منابع طبیعی، گردشگری، بهداشت و درمان، شهرداری 
استاندار هرمزگان هفته گذشته اعلام کرد: 200 سازه آبخیزداری و آب خوان داری چند منظوره با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 330 میلیون ریال در مدت یک سال در 13 شهرستان این استان اجرا می شود.
فریدون همتی شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در نشست پیگیری اجرای طرح های آبخیزداری در استان هرمزگان اظهار داشت: در این طرح بزرگ سازه های چند منظوره آبخیزداری احداث می شود که تامین آب شرب روستاها، تغذیه زمین، جلوگیری از وارد شدن رسوب ها به زمین و جلوگیری از تخریب خاک از ویژگی های این طرح هاست.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: امسال تسهیلات کم بهره به دفترهای خدمات مسافرتی با داشتن بیشترین تور گردشگری در این استان پرداخت می شود.
فایقه اتابک روز یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام با هدف تقویت صنعت گردشگری و رونق آن و همچنین بهبود معیشت مردم است.
فعالیت آزمایشی کشتی اقیانوس پیمای مسافربری «سانی» شامگاه سه شنبه هفته گذشته با حضور استاندار هرمزگان در بندر شهید باهنر بندرعباس آغاز شد.
کشتی اقیانوس پیمای سانی دارای امکانات بسیاری خوبی است که می توان با توجه به وجود جاذبه های منحصر به فرد گردشگری دریایی در هرمزگان از آن در راستای توسعه سفرهای دریایی خانوادگی و دریاگردی استفاده کرد.
جانشین مدیر کل حج و زیارت هرمزگان نیز هفته گذشته اعلام کرد: زائران این استان از هشتم تا دهم مرداد ماه امسال در قالب 7 کاروان و 4 پرواز به حج تمتع اعزام می شوند.
علی اصغر دهقانی روز یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال 914 زائر حج تمتع با عوامل اجرایی از هرمزگان به مقصد جده مشرف می شوند.
آیین چهلمین روز شهادت شهید مدافع حرم، خلیل تختی نژاد شامگاه چهارشنبه هفته گذشته با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی در شهر تخت، زادگاه وی برگزار شد.
خادمان حرم مطهر رضوی نیز به منظور شرکت در برنامه های یازدهمین دوره جشن های مردمی زیر سایه خورشید عصر چهارشنبه هفته گذشته با استقبال مردم وارد بندرعباس شدند.
استخدام های شهرداری بندرعباس برای چهارمین بار متوالی موضوع اصلی نطق های پیش از دستور شورای شهر بندرعباس بود و بخش قابل توجهی از وقت شصت و دومین نشست را به خود اختصاص داد.
یکی از اعضای شورای شهر روز یکشنبه هفته گذشته در نطق پیش از دستور خود بار دیگر موضوع چگونگی استخدام ها را مطرح کرد و خواستار پاسخگویی شهردار به شائبه ها در این زمینه شد.
اسماعیل بواشه اظهار داشت: در پنجاه و نهمین نشست شورا که با حضور نماینده شهرداری برگزار شد 4 پرسش درباره استخدام ها در شهرداری بندرعباس مطرح کردم و نماینده شهرداری تمام مسائل را انکار کرد و این در حالیست که اعضای شورا وقعیت را می دانستند و از اتفاق های این بخش خبر داشتند.
وی ادامه داد: در حالی که انتظار داشتم شهرداری پاسخ شبهه ها را بدهند برخی همکاران شورا پاسخ داده و نسبت به مسائل طرح شده انتقاد کردند.
روز یکشنبه هفته گذشته، دستگاه رادیولوژی دیجیتال، OPG، ماموگرافی و 4 اتاق ایزوله بخش های بستری بیمارستان خلیج فارس بندرعباس با حضور استاندارهرمزگان و رییس مجمع نمایندگان استان بهره برداری شد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار