کد خبر: ۶۳۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۰ 23 July 2018

هدف تابناک اطلاع رسانیست ، لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

 

راه ‌اندازی کشتی زنان با پوشش نه تنها به بانوان مسلمان، بلکه به بسیاری از زنان سرتاسر جهان این امکان را خواهد داد تا با پوششی پوشیده ‌تر در این رشته ورزشی فعالیت کنند، برای اولین ‌بار در تاریخ، کشتی با حجاب فعالیت خود را در دنیا آغاز کرد.

 

کشتی کلاسیک بانوان، یکی از رشته‌ های غیرالمپیکی ورزش کشتی است که با درخواست فدراسیون کشتی ایران مختص بانوان محجبه طراحی شده است. در واقع پس از اینکه فدراسیون کشتی کشورمان درخواست خود مبنی بر راه‌ اندازی کشتی برای زنان با حجاب را به اتحادیه جهانی داد و در آن آورد که کشتی به دلیل پوشش خاصی که دارد، امکان فعالیت در این رشته را از بسیاری از زنان علاقه ‌مند به کشتی گرفته، از شهریور سال گذشته این رشته مورد تایید اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفت و مسابقاتش در تقویم رسمی فدراسیون بین‌المللی این ورزش ثبت شد. 

ایران نیز برای میزبانی اولین دوره رقابت‌های جهانی آن درخواست داده است. این رشته از نظر قوانین هیچ تفاوتی با کشتی مردان و زنان که رقابت‌های قاره‌ای، جهانی و المپیک آن برگزار می‌شود، ندارد و تنها تفاوت و ویژگی‌ای که این رشته را خاص کرده، نوع پوشش آن است؛ از همین رو عنوان «کشتی کلاسیک بانوان» برای این رشته غیرالمپیکی انتخاب شده تا ضمن اینکه مشخص می‌کند از نظر قوانین تفاوتی با کشتی آزاد زنان ندارد؛ اما از نظر پوشش با آن رشته که با دوبنده برگزار شده و در المپیک هم حضور دارد، متفاوت است. لباسی بادی که از دو تکه، شامل شلوار رکاب ‌دار و بالا تنه آستین‌دار که کلاهی بادی که به لباس متصل بوده و کاملا موهای سر را پوشش می‌دهد، تشکیل شده است. 

پس از اینکه کشتی کلاسیک بانوان با برگزاری رقابت ‌های عمومی و قهرمانی ایران به صورت رسمی فعالیت خود را در کشورمان آغاز کرد، رسول خادم، رییس فدراسیون از آنا واسلینکو، قهرمان اسبق کشتی زنان جهان و از مربیان موفق کشتی اوکراین دعوت کرد تا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی کلاسیک بانوان در ایران حضور پیدا کنند و در ادامه اولین اردوی کشتی بانوان با حضور این سرمربی برگزار شد.

زنان در میدان انتخابی
چندی پیش نخستین دوره مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی کلاسیک بانوان با حضور فریبا محمدیان، معاون امور ورزش بانوان و موسوی، مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت ورزش بانوان از وزارت ورزش و همچنین همسر و دختر سفیر صربستان به عنوان میهمانان ویژه در خانه کشتی تهران برگزار و نفرات برتر این مسابقات نیز مشخص شدند. میهمانان خارجی حاضر در مسابقات از اینکه این اندازه دختران ایرانی را راغب و مشتاق کشتی می‌دیدند، بسیار شگفت زده شده بودند. 

این رقابت‌ها با حضور ٦٦ نفر شامل کشتی‌گیر، مربی و سرپرست از استان‌های اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کرمانشاه، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد دنبال شد. در این مسابقات از خانم «وسنا پیپرسکی» داور المپیکی کشور صربستان به عنوان سرپرست فنی دعوت شد و در کنار او ١٠ داور خانم کشورمان به قضاوت پرداختند و سطح داوری این رقابت‌ها نسبت به دو مسابقه قهرمانی کشور و رقابت‌های عمومی، بالاتر بود. 

مریم منظمی، نایب ‌رییس کشتی بانوان درمورد برگزاری نخستین دوره این مسابقات می‌گوید: «نفرات اول تا چهارم مسابقات قهرمانی کشور و رقابت‌های عمومی، مجوز حضور در انتخابی تیم ملی را داشتند. در این مسابقات با کشتی‌گیرانی مواجه شدیم که از نظر فنی ارتقا پیدا کرده بودند و فن‌های زیباتری رد و بدل شد. در برخی از وزن‌ها رقابت بسیار تنگاتنگی را بین کشتی‌گیران شاهد بودیم. 

اکثر کشتی ‌گیرها در دو دوره اردوی قبل حضور داشتند و زیرنظر آنا واسلینکو تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته بودند که در نهایت منجر به ارتقای فنون کشتی‌گیران شده، به همین دلیل رقابت‌ها جذاب‌تر شده بود. از 15 تیرماه اردوهای آماده‌ سازی آغاز شده و پس از برگزاری 5 مرحله اردو، تیم ملی شهریور ماه عازم تورنمنت بین ‌المللی لبنان می‌شود. پس از آن نیز 5 مرحله دیگر اردو برگزار و تیم راهی مسابقات جهانی خواهد شد. مسابقات جهانی آذرماه برگزار می‌شود و علاوه بر ایران دو کشور دیگر نیز درخواست میزبانی دارند و در حال حاضر میزبان مشخص نیست. کشتی کلاسیک بانوان تنها از نظر پوشش و قوانین داوری متفاوت است و از نظر تکنیک هیچ فرقی با کشتی ندارد بنابراین کشورهایی که در این مسابقه شرکت می‌کنند با دوبنده حاضر نمی‌شوند بلکه پوشش را رعایت خواهند کرد.»

پخش زنده لیگ کشتی
نخستین دوره لیگ کشتی کلاسیک بانوان هم روزهای ٢٨ و ٢٩ تیرماه در خانه کشتی محمد بنا واقع در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد. در پایان این رقابت‌ها تیم‌های کافه کاله نور، باغچه مینو و شرکت عمران گلبهار به عنوان ‌های اول تا سوم رسیدند. بر اساس آیین‌نامه مسابقات این رقابت‌ها در چهار فصل برگزار می‌شود که فصل نخست به پایان رسید. 

با توجه به سیاست جوانگرایی فدراسیون کشتی در این رقابت‌ها تیم‌ها باید حداقل 3 تن کشتی‌گیر زیر 20 سال و حداکثر 3 نفر بین 20 تا 25 سال در ترکیب خود داشته باشند. یکی از بحث‌های حاشیه‌ساز این مسابقات نوع برخورد با خبرنگاران خانم بود. تعدادی از خبرنگاران خانم که برای پوشش این مسابقات رفته بودند از نحوه برخورد حراست وزارت ورزش شکایت داشتند. 

آنها می‌گویند گوشی ‌های موبایل آنها همچون مسابقات قبلی مانند تماشاگران ضبط شده و با بازرسی بدنی شدیدی روبه‌رو شده‌اند. همچنین در طول مسابقات هم حراست مدام مراقب بود تا از تماشاگران و خبرنگاران خطایی سر نزند و خدای ناکرده کسی ویدئویی از این مسابقات -که با پوشش مورد تایید مراجع برگزار می‌شود- ضبط نکند. از نکات قابل توجه لیگ پخش زنده مسابقات بود. 

پیش از این رادیو ورزش اعلام داشت که مسابقات کشتی زنان و فوتسال را پخش زنده خواهد کرد و در اولین تجربه لیگ، کشتی زنان به دلیل نبود گزارشگر آشنا با کشتی به صورت محدود پخش زنده شد. رادیو به دنبال فردی می‌گردد که با این رشته و فنون کشتی آشنا باشد و فدراسیون کشتی آنا براتی را که شناخت خوبی از این ورزش و فنون کشتی دارد به رادیو معرفی کرده و به احتمال زیاد از این به بعد براتی مسابقات کشتی زنان را به صورت زنده از رادیو ورزش گزارش خواهد کرد. بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش اول ایران، امیدوار هستند حالا که کشتی زنان با پوشش اسلامی راه‌اندازی شده در ادامه شاهد پخش زنده مسابقات کشتی کلاسیک بانوان از تلویزیون نیز باشیم؛ انتظاری که با توجه به علاقه‌مندان بسیاری که کشتی به عنوان ورزش ملی و مذهبی کشورمان دارد، بیراه نیست.

از انکار امیر تا اصرار رسول
این ‌طور که به نظر می‌رسد ورزش زنان در ایران در حال تحول است و این را می‌توان از راه‌اندازی کشتی، وزنه‌برداری و بسکتبال زنان به خوبی متوجه شد. تابستان ١٣٧١ بود که امیررضا خادم بعد از المپیک ١٩٩٢ بارسلون در مصاحبه با کیهان ورزشی کشتی و وزنه‌برداری زنان را جزو زشت‌ترین صحنه‌های المپیک دانسته و گفته بود آدم حالش از دیدن کشتی و وزنه‌برداری زنان به هم می‌خورد ولی امروز شاهد این هستیم که رسول خادم که خود نیز در المپیک بارسلون حضور داشت و به مدال برنز رسید. 

بعد از ٢٥ سال به عنوان رییس فدراسیون کشتی ایران، درخواست راه‌اندازی کشتی زنان را به اتحادیه جهانی می‌دهد و در ایران علما را متقاعد می‌سازد تا این رشته ورزشی برای زنان راه‌اندازی شود. حالا بعد از ٢٥ سال که از آن اظهارنظر امیرخادم می‌گذرد، زنان ایرانی می‌توانند بدون کوچک‌ترین مشکلی کشتی بگیرند و این خود به خوبی نشان دهنده این موضوع است که جامعه ایرانی در طول این سال‌ها چه اندازه تغییر کرده است، از همین رو می‌توان گفت دور نیست روزی که زنان ایران در المپیک، کشتی گرفته و رقابت‌های آنها از صداوسیمای ملی پخش زنده شود.

 

 

منبع: روزنامه اعتماد,1397/4/31

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار