معاون سازمان برنامه و بودجه:
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه حاشیه شهر یک نقطه محصور شده نیست و تا زیر پوست شهر در جریان است، گفت: در حاشیه شهرها به شدت دچار بهم ریختگی فرهنگی و تنشهای اجتماعی هستیم.
کد خبر: ۶۳۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 22 July 2018

سعید نمکی در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان، استان بسیار مهمی است و از جنبه های مختلف برای کشور حائز اهمیت است. تنوع آب و هوایی و همچنین وجود قومیتهای خاص در این استان اهمیت خوزستان را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه خوزستان امروز بسیار قدرتمندتر از زمانی است که در روزهای جنگ به آن حمله شد، افزود: امروز خوشبختانه دشمن نه تنها به خوزستان بلکه به هیچ جای خاک ایران جرات نگاه چپ ندارد و اکنون ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای است و این مساله نشان افتخار سرزمین ایران است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به حوزه رفاه اجتماعی، تصریح کرد: در این حوزه سیاست دولت توانمندسازی است و در این زمینه به دنبال آن هستیم که در کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی و... به سمت حمایت توانمندسازی حرکت کنیم.

نمکی ادامه داد: در استان خوزستان نیز در این راستا به دنبال این هستیم که افراد نیازمند را سوار اتوبوس حمایت دولت کنیم و در یک ایستگاه توانمندشده آنها را پیاده کنیم و گروهی دیگر را سوار کنیم.

وی گفت: خیلی به دنبال پروژه های سنگین برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی مردم نباشیم زیرا پروژه های سنگین، اشتغالهای کوچک را از بین می برد و ما باید به دنبال کارهای خرد باشیم تا بتوانیم اقتصاد خانواده های نیازمند را تامین کنیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به مساله حاشیه نشینی در کشور و استان خوزستان، تصریح کرد: این مساله یکی از بحثهای جدی در کشور است. نباید حاشیه شهر را به عنوان یک سکونتگاه ببینیم بلکه باید به حاشیه شهرها به دید یک مجموعه نگاه شود که دارای بعد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... است.

نمکی عنوان کرد: اگر فقط بخواهیم برای حاشیه شهرها فاضلاب و راه درست کنیم، به معنی آن است که فقط برای مراکز نامربوط غیرفرهنگی، تسهیلات ویژه ای ایجاد کرده ایم. بزرگترین کاری که باید در حاشیه شهرها انجام بگیرد آن است که حاشیه نشینان احساس شهروندی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حاشیه شهرها به شدت دچار بهم ریختگی فرهنگی و تنشهای اجتماعی هستیم. در این زمینه باید از جنبه های روانشناسی به حاشیه شهرها نگاه کنیم و در این زمینه از دانشگاه شهید چمران اهواز می خواهم که درگیر حاشیه شهرها شود.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات آموزش عالی در کشور آن است که آموزش عالی پشت شیشه و در خلاء برای خود فریاد می زند، گفت: آموزش عالی درآمیخته با مسائل اجتماعی کشور نیست و متاسفانه هیچ دانشگاهی در کشور درگیر مسائل حاشیه شهرها نمی شود و راهکاری را در این زمینه ارائه نمی کند.

نمکی ادامه داد: حاشیه نشینی جنبه های بسیار مهمی دارد که اگر آنها را نبینیم، با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد زیرا حاشیه شهر یک نقطه محصور شده نیست و تا زیر پوست شهر در جریان است و باید این موضوع را درک کرد. اگر می خواهیم مسائل حاشیه شهرها را حل کنیم باید فکر خود را از بعد معماری به بعد اجتماعی منتقل و با این دید به مسائل حاشیه شهرها نگاه کنیم.

وی با اشاره به بحث آسیبهای اجتماعی گفت: ما در مرکز با همه دستگاههای اجرایی طرحی را به نام نظام مراودات اجتماعی دانش آموزی(نماد) آغاز کرده ایم. معتقد هستیم که اگر کار از درون مدارس آغاز نشود، ارزش ندارد. در بحث طرح نماد که یک طرح پخته و آماده است، استان خوزستان باید به عنوان پایلوت در دو شهر این طرح را آغاز کند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی مانند موریانه ویرانگری است که در آینده بسیاری از مسائل را تحت شعاع قرار خواهد داد، گفت: انسان ابزار توسعه نیست بلکه انسان توسعه یافته هدف نهایی توسعه است. اگر همه زیرساختها ایجاد شود اما انسان توسعه نیافته داشته باشیم همه زیرساختها در کمتر از پنج دقیقه از بین خواهند رفت.

نمکی با اشاره به بحث بهداشت و درمان اظهار کرد: هنوز سیستم ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت در استان خوزستان اجرایی نشده است. در این زمینه از مدلی که در استان لرستان اجرایی شده است، مجموعه علوم پزشکی خوزستان نیز استفاده کند. در صورت اجرایی شدن سیستم ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت، 30 درصد از هزینه های استان در بحث بهداشت و درمان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید بحث بهداشت روان در خوزستان بسیار جدی گرفته شود، عنوان کرد: اولین کاری که همه دولتها در استانهای جنگی دنیا کرده اند، بحث بهداشت روان مردم بوده است. روان پریشان عامل افزایش اعتیاد، خودکشی و خشونت در استان خوزستان است و در این زمینه مسئولان باید فضا را در خوزستان شاد کنند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در بحث کمی و کیفی آموزش و پرورش با مشکل مواجه هستیم، گفت: در آموزش و پروش به بچه ها فقط به صورت طوطی وار مطالب را منتقل می کنیم. در آموزش و پرورش کارهای کیفی بسیاری وجود دارد که به آنها توجه نشده و اکنون باید آنها را انجام دهیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار