کد خبر: ۶۳۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 23 July 2018

در حالی که چهار ماه از سال گذشته و در این مدت گرمای طاقت‌فرسا بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته، برفروبی جاده‌های عشایری در مشگین‌شهر استان اردبیل استارت خورد.

به گزارش مهر، ییلاقات مشگین شهر و ارتفاعات کوه سبلان در این شهرستان مقصد عمده کوچ عشایر شمال استان اردبیل و ایل بزرگ شاهسون است، کوچی که بیش از یک ماه قبل آغاز شده و همچنان برای دسترسی به مراتع بیشتر تداوم دارد.

ایل شاهسون متشکل از ۱۵ هزار خانوار در قالب ۸۰ هزار نفر جمعیت ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که همه ساله ییلاقات شهرستان مشگین شهر پذیرای بیش از ۶۰ درصد از این جمعیت مولد است، جمعیتی که بالغ بر یک میلیون واحد دام داشته و برای تولیدات دامی و لبنی نیاز به چراگاه ها و مراتع بیشتر دارند.

در این خصوص دستیابی به مراتع بکر و گسترده در دامنه سبلان بیشتر جمعیت عشایری را به ییلاقات این مناطق می کشاند، مناطقی که دسترسی به آن از محورهایی صورت می گیرد که نزدیک به نیمی از سال پوشیده از برف است.

گفته می شود شهرستان مشگین شهر ۴۵۰ کیلومتر راه کوچ‌رو عشایری دارد که بیشتر از سایر شهرستان‌ها و مناطق میزبان عشایر این استان است.

بخشی از این جاده های عشایری که زیر برف سنگین و مرتفع مدفون شده و امکان رسیدن عشایر به ییلاقات را غیرممکن ساخته، نیارمند بازگشایی است، کاری زمان‌بر، سخت و پر هزینه و نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی.

برفروبی برای دسترسی عشایر به مراتع غنی سبلان

عملیات برف روبی جاده های عشایری در مشگین شهر معمولا از تیرماه آغاز شده و تا ۲۰ روز و شاید بیشتر تداوم پیدا می کند تا ۱۵ محور همیشه پوشیده از برف و سایر جاده ها بازگشایی و آماده تردد عشایر شود.

فرماندار مشگین شهر در این خصوص ضرورت بازگشایی راه های عشایری را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای دسترسی عشایر که بخش عمده ای از تولیدات دامی، لبنی و صنایع دستی استان را برعهده دارند، تمام توان این شهرستان و ظرفیت برخی دستگاه های متولی استان را به کار گرفته ایم.

اکبر صمدی با بیان اینکه برف روبی محورهای مسدود شده امکان حضور عشایر در مراتع سبلان را ممکن می سازد، تصریح کرد: منابع بزرگی از مراتع و چراگاه ها که برای دام های عشایر حیاتی است با بازگشایی این مسیرها امکان پذیر می شود.

تداوم برفروبی راه‌های عشایری تا اواسط مردادماه

وی با بیان اینکه این شهرستان ۴۵۰ کیلومتر جاده عشایری دارد، یادآور شد: بخشی زیادی از راه های عشایری این شهرستان تا زمان آغاز کوچ عشایر آماده می شود اما بخشی از محورها نیز به دلیل حجم برف تا اواسط تابستان مسدود می ماند که نیازمند بازگشایی است.

فرماندار مشگین شهر با تاکید بر اینکه از مجموع مسیرهای کوچ رو، حدود ۱۵ محور معمولا در تمامی فصول سال پوشیده از برف است، متذکر شد: طرح بازگشایی این محورها از چند روز پیش آغاز شده و همچنان تداوم دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم این محورها تا ۲۰ روز آینده برف روبی و بازگشایی شود، تاکید کرد که عملیات برفروبی این مسیرها بسیار سخت و علاوه بر بکارگیری توان سخت افزاری، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

جاذبه گردشگری در ییلاقات و عبور از مسیرهای برفی

صمدی در عین حال محورها کوچ رو برفی را در کنار سایر مناطق ییلاقی عشایر دارای جاذبه های غنی گردشگری عنوان کرد و بیان داشت: در این ایام که گرمای طاقت فرسا در بیشتر مناطق استان حاکم است، ییلاقات مشگین شهر و عبور از مسیرهای برفی در چله تابستان می تواند برای گردشگران پرجاذبه و فراموش نشدنی باشد.

وی با دعوت از گردشگران برای سفر به مشگین شهر و سفر به ییلاقات دامنه سبلان برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری عشایر اضافه کرد: جاده های عشایری این شهرستان برای حضور گردشگران بازسازی و آماده سازی شده است.

گفتنی است عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاق های شمال این استان و نیمی دیگر را در ییلاق های و ارتفاعات سبلان و کوههای بزغوش و باغرو سپری می کنند.

سهم برجسته عشایر در تولیدات دامی لبنی و صنایع دستی

عشایر این استان سالانه ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، ۱۲هزار تن گوشت، ۱.۵ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع فرش، گلیم و جاجیم تولید و به بازارهای داخلی و حتی به بازارهای خارجی صادر می کنند.

در حال حاضر عشایر شاهسون استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور به عنوان سومین ایل بزرگ شناخته می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار