یکی از بیماری‌هایی که در استان ایلام سهم چشمگیری از بیماران را به خود اختصاص داده بیماری دیابت است.
کد خبر: ۶۳۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 23 July 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ یکی از بیماری‌هایی که در استان ایلام سهم چشمگیری از بیماران را به خود اختصاص داده بیماری دیابت است.

10.2 بانوان و 9.2 مردان در استان ایلام به دیابت مبتلا هستند و این افراد این روزها از مشکلاتی رنج می‌برند. افزایش قند خون و عوارض ناشی از آن بسیاری از ارگان‌های بدن را گرفتار می‌کند.

یکی از قسمت‌های مهم بدن که درگیر عوارض ناشی از دیابت می‌شود چشم است که بیشتر افراد دیابتی از این ناحیه بدن در رنج هستند.

 

مشکلاتی مانند نبود پزشک متخصص و فوق تخصص در استان یکی از مهم‌ترین مشکلات این قشر بوده که باید متولیان امر در استان ایلام به این مهم عنایت داشته باشند.

یکی از افراد درگیر با دیابت در این باره می‌گوید: همسرم بیماری قند یا همان دیابت دارد که متاسفانه چشم او درگیر این بیماری درناک شده است.

روضان اظهار داشت: چشم همسرم دایم در حال خون‌ریزی بوده و مشکلات زیادی را تحمل می‌کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که بیماران دیابتی در استان ایلام را رنج می‌دهد نبود امکانات برای تزریق آمپولی به نام اوستین است، مشکلی که بیماران را مجبور می‌کند به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

فاطمه از بیماران درگیر با بیماری دیابت نیز در این باره می‌گوید: سال‌هاست که با بیماری دیابت زندگی می‌کنم و متاسفانه شبکه چشمم درگیر این بیماری شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته از برج شش تا برج 12 دقیقا 20 بار مسافت ایلام - تهران را به صورت زمینی طی کرده‌ام.

این بیمار دیابتی اضافه کرد: سال گذشته هفته‌ای یک بار مجبور بودم مسافت یک هزار و 600 کیلومتری بین ایلام - تهران و بلعکس را برای مداوای چشمم طی کنم.

فاطمه تصریح کرد: معمولا روزهای سه‌شنبه برای سفر به تهران راه می‌افتادم و روزهای پنجشنبه از تهران به ایلام باز می‌گشتم.

 

یکی دیگر از بیماران دیابتی در ایلام گفت: ماهانه خودم و دخترم برای مداوا به تهران مراجعه کرده و تنها دلیل سفرم تزریق آمپولی به نام اوستین است.

سیما اظهار داشت: تزریق این آمپول در مجموع 30 ثانیه زمان می‌برد اما باید هر هفته مسیر 30 ساعته رفت و برگشت تهران را به جان و دل بپذیرم.

وی ادامه داد: هر زمانی که به تهران مراجعه می‌کنم پزشکان تهرانی می‌گویند چرا در استان خود اقدام به تزریق این آمپول نمی‌کنید و من در جواب آنان باید بگویم که ایلام پزشک متخصص ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در این باره می‌گوید: در جمعیت استان ایلام در حدود 10.2 بانوان و 9.2 مردان در استان ایلام به دیابت مبتلا هستند.

راضی‌ ناصری‌فر داشت: این افراد باید برای مقابله و حتی پیشگیری از این بیماری اصول غذایی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: ورزش و تغذیه صحیح مهم‌ترین عوامل جلوگیری از این بیماری در استان ایلام بوده که باید همه به ویژه افراد مستعد در این رابطه دقت داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این باره می‌گوید: داروی اوستین که برند ایرانی آن به نام استیوانت در استان ایلام موجود است.

مهتاب شاهماری اظهار داشت: اما مشکلی که مورد انتقاد بیماران دیابتی قرار دارد فقدان توانایی تزریق این آمپول است که باید در داخل چشم تزریق شود.

وی ادامه داد: افرادی که دارای مشکلات دیابت و مشکلات شبکیه ناشی از دیابت دارند باید این آمپول درون چشم آنان تزریق شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در این باره می‌گوید: نبود فوق تخصص چشم پزشک در استان ایلام مهم‌ترین مشکل در این حوزه است.

قباد آبانگاه اظهار داشت: باید در استان ایلام فوق تخصص شبکیه چشم داشته باشیم که متاسفانه از نبود این تخصص در رنج هستیم.

وی ادامه داد: دارویی که باید بیماران دیتابتی که چشم آنان درگیر شده از آمپول خاصی استفاده کنند که دارای عوارضی هم هست و تزریق آن نیازمند متخصص مربوطه بوده که باید قبل از آن نیز لیزر چشم انجام شود.

این مسؤول اضافه کرد: چون در استان ایلام فوق تخصص نداریم و مردم در این رابطه در رنج هستند که باید در این زمینه چاره‌جویی شود و در تلاش هستیم این مشکل به زودی رفع شود.

بیماران دیابتی منتظر تحقق وعده مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام برای جذب کادر فوق تخصص و رفع این مشکل هستند.

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار