،استاندار با تجربه ایلام از همان روزهای اول ورود به استان با فراخوان واستمداد از صاحبنظران، از آنان خواست که چرایی توسعه نیافتگی استان را شناسایی وراهکارهای برون رفت از این وضعیت وتسریع در روند توسعه را شناسایی و در اختیار مدیریت ارشد استان قرار دهند .
کد خبر: ۶۳۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 23 July 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::”توسعه“ در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته‌ترشدن, قدرتمندترشدن و حتی بزرگ‌ترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد, ۲۰۰۱).
بروکفلید در تعریف توسعه می‌گوید: توسعه را باید برحسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقر، بیکاری و نابرابری تعریف کنیم.
به طور کلی توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی-اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد، شامل دگرگونی‌های اساسی در ساخت‌های نهادی،اجتماعی-اداری و همچنین ایستارها و دیدگاه‌های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمی‌گیرد.

در کشور ما وبه تبع آن استان ایلام ،بحث های زیادی در خصوص توسعه وپیشرفت شنیده ایم ،طرح های زیادی بر روی کاغذ نوشته شده اند ،اما هر بار که نتیجه رجوع می کنیم،شاهدیم که علیرغم تغییر تدریجی در ابزار و مولفه های توسعه یافتگی ،اما کماکان با توسعه وپیشرفت فاصله زبادی  داریم.

در استان توسعه نیافته ومحروم "ایلام" از اول انقلاب اسلامی تاکنون ،تغییر در شیوه زندگی ،رشد ظاهری شاخص های پیشرفت  نظیر راه،ارتباطات ،بهداشت وسایر مولفه ها را شاهد بوده ایم ،اما در عمل همچنان محرومیم . می گویند ذخایر نفت وگاز استان کوچک ایلام برابر با کشور قطر برابری می کند ،روان آبها و زمینهای مرغوب به فور یافت می شوند ،در اراضی مستعد محصولات کشاورزی متنوعی  به بار می می آید ،در حوزه گردشگری مذهبی وتاریخی و سیاحتی دارای مزیت هستیم،اما با وجود این همه مزیت اقتصادی کماکان محرومیم ؟!

راستی مشکل از کجاست ؟ سوء مدیریت ! سیاست های کلان ! سیاست خارجی !عدم تفاهم بر سر واژه ها ،منظومه های فکری متفاوت ! عدم فهم مشترک از توسعه !برقرار نبودن قراردادها اجتماعی !عدم جمعبندی بر سر مفاهیم سرنوشت ساز !نحوه روبرو وتعامل با نظم بین الملل !

دولتهای مختلف آمده ورفته اند ،طرح های زیادی برای ما ایلامی های ریخته اند ،اما واقعا چرا بر سر توسعه و پیشرفت همچنان چانه می زنیم ؟! عوامل موثر در توسعه نیافتگی استان کدامند؟ آیا بابررسی و شناخت کافی ،علمی ودقیق موانع توسعه یافتگی و ایجاد یک فهم مشترک واعتماد وتفاهم بین نخبگان ،مدیران وجامعه نمی توانیم مسیر توسعه را پیدا کنیم ؟

 ،استاندار با تجربه ایلام از همان روزهای اول ورود به استان با فراخوان واستمداد از صاحبنظران، از آنان خواست که چرایی توسعه نیافتگی استان را شناسایی وراهکارهای برون رفت از این وضعیت وتسریع در روند توسعه را شناسایی و در اختیار مدیریت ارشد استان قرار دهند .

صحبت های اخیر ایشان در معرفی عوامل وموانع توسعه استان گویای تداوم مسیر شناخت موانع توسعه استان است .دراین سخنان نکات ارزشمندی یافت می شود که همه ما ایلامی ها از مردم عادی گرفته تا نخبگان ،اندیش ورزان ،صاحب نظران ، دانشگاهیان و صاحبان ایده باید کمک کنیم با کار وتلاش وتمرکز بر روی این محورها ،راه توسعه استان را هموار نماییم .

بدیهی با پشت کار وتلاش وهمراهی با مجموعه ای که عزم خود را برای عبور از مشکلات جزم نموده ،رسیدن به قله پیشرفت وتوسعه با وجود ظرفیت های عظیم باهوش واستعداد انسانی ومزیت های بی نظیر اقتصادی وفرصت های کم نظیر توسعه ای دوراز دسترس نیست.

از دیدگاه استاندار ایلام موانع توسعه ای استان و راه عبور از آنهابه این شرح اند؛

  •  اگر دنبال توسعه هستیم بایست ابتدا موانع را کنار زد تا سبک بال در مسیر موفقیت گام برداریم.
  • سلیمانی دشتکی درادامه به موانع توسعه استان و راه عبور از آنها پرداخت و گفت؛ اولین مانع توسعه استان مسائل قومی و قبیله ای است.
  • به عقیده استاندار ایلام گاهی اوقات وقتی با کلی مشقت و سختی یک سرمایه گذار پیدا می کنیم عده زیادی معارض پیدا می شود و در مقابل سرمایه گذاری مانع ایجاد می کنند.
  • استاندار ایلام به دومین مانع توسعه در استان اشاره کرد و گفت؛ وجود برخی تنگ نظری ها در برخی ادارات و عدم تحمل یکدیگر عامل دیگری ست که می تواند بر سر راه توسعه استان مانع ایجاد کند.
  • وی ادامه داد: بطور مثال اوایل کار فشار زیادی به ما آوردند که فلان مدیر از دولت گذشته است و با دولت هماهنگ نیست باید عوض شود، اما همینکه رفت و در استان دیگر مشغول بکار شد همان افراد آمدند و گفتند که حیف بود چرا این نیروی توانمند را نگه نداشتی!
  • نماینده عالی دولت در استان راه عبور از موانع پیش رو، استفاده درست و مناسب از نیروی انسانی و منابع عظیم خدادادی در این منطقه از کشور دانست و گفت؛ برای بالفعل کردن پتانسیل های ایلام رایزنی های گسترده ای با سرمایه گذاران صورت پذیرفته است و خوشبختانه در این راه موفق نیز بوده ایم.
  • وی ادامه داد؛ بطور همزمان پروژه های مختلف و عظیمی چون NGL و پتروشیمی دهلران، پتروشیمی مهران، هلیلان، پروژه p.p و ... در دستور کار قرار دارد.
  • وی سپس گفت؛ همزمان تونل کبیر کوه، چهاربانده کردن مسیر اربعین، منطقه آزاد تجاری مهران، بازارچه های چنگوله و چیلات و ... کار چند سد و نیروگاه در دست اقدام است که همه و همه نشان از پویایی کار و تلاش و کوشش در استان ایلام دارد.
  • سلیمانی دشتکی سپس در حوزه نیروی انسانی به شورای مشورتی توسعه استان اشاره کرد و آن را بازوی توانایی برای توسعه استان قلمداد نمود و گفت؛ مجموعه نیروهای پرتوان استان در مرکز که نفوذ قابل توجه ای در وزارتخانه ها دارند می توانند کمک کار خوبی در توجه مسئولان کشوری به ایلام باشند.
  • وی ادامه داد؛ بطور نمونه دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی کشور یکی از دستاوردهای مجمع مشورتی استان بود که در آینده می تواند نقش حائز اهمیتی در دیپلماسی ما با استان های کشور همسایه عراق داشته باشد.
  • استاندار ایلام در ادامه بر لزوم تشکیل شورای توسعه ای در استان تاکید کرد و گفت؛ لازم است مکمل مجمع مشورتی در مرکز کشور در ایلام نیز ایجاد شود.
  • وی ادامه داد؛ بنا داریم از نخبگان استانی در حوزه های مختلف شورایی تحت عنوان شورای توسعه استان تشکیل بدهیم که این مهم می تواند در کنار مجمع مشورتی استان بازوی توانای دیگری برای توسعه استان ایلام قلمداد گردد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار