یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو هر ساله با شعار صرفه‌جویی توپ را به زمین مردم می‌اندازد و اقدام و برنامه‌ای عملی بر حل مشکل در سال‌های آینده در این وزارت‌خانه مشاهده نمی‌شود.
کد خبر: ۶۳۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 28 July 2018

به گزارش تابناک : سلام امینی اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته متاسفانه سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه نیروگاه‌های برقی صورت نگرفته به این مفهوم که جمعیت و مصرف افزایش پیدا کرده اما متناسب با این تغییرات حرکتی انجام نگرفته و  بیشتر نیروگاه‌های برقی دارای عمر بالا و حدودا چهل سال‌اند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: احداث یک نیروگاه حرارتی از زمان طراحی، ساخت و تا زمانی که وارد مدار می‌شود پنج سال طول می‌کشد و  وزارت نیرو به بهانه‌ی اختلاف ۲۰ هزار مگاواتی مصرف برق در تابستان نسبت به زمستان که به دلیل افزایش استفاده از سیستم‌های سرمایشی رخ می‌دهد سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق را مقرون به صرفه نمی‌داند پس در واقع علاجی ضربتی و فوری برای حل مشکل برق در حال حاضر وجود ندارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه ۱۰ هزار مگاوات از برق کشور از طریق منابع برق‌آبی تامین می‌شود، در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی‌هایی که وجود داشته وزارت نیرو هر ساله با مشکل تامین برق مصرفی در تابستان مواجه بوده اما برای حل این مشکل تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی درباره عملکرد وزارت نیرو تصریح کرد: با مدیریت بی‌برنامه و اینکه چه می‌شود و چه نمی‌شود نمی‌توان مدیریت کرد هر ساله با انتقال فشار به مردم و اینکه صرفه‌جویی تنها علاج کار است سپری می‌شود اما اقدامی و یا برنامه‌ای عملی بر حل مشکل برای سال‌های آینده در وزارت نیرو مشاهده نمی‌شود.

امینی ضمن انتقاد از طولانی شدن پروژه‌ها در حوزه سدسازی گفت: بسیاری از پروژه‌های سدسازی در استان ایلام وجود دارد که نقش کلیدی در زندگی مردم داشته و اگر تحقق پیدا کنند باعث اشتغال و آبادانی در استان می‌شوند مانند سد «جزمان» و«چناره» که در صورت اجرایی شدن باعث آبادانی مناطق «هلیلان» و «چرداول» می‌شود اما متاسفانه تا به امروز نزدیک به ۱۵ سال است که در فاز مطالعات بوده و هنوز وارد فاز اجرایی نشده‌اند.

وی گفت: مگر مطالعات مربوط به یک سد چند سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها بعد از گذشت ۱۵ سال در حد حرف مانده و عملیاتی نشده‌اند هر ساله برای اجرایی شدن این پروژه‌ها و پروژه‌های دیگری که در استان وجود دارد قول‌هایی داده می‌شود اما تا به امروز این قول‌ها فقط در حد حرف باقی مانده است. آیا زمان عمل به قول‌ها و اجرایی کردن این پروژه‌ها نرسیده است .

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: به غیر از سدهای «چناره» و «جزمان» سدهای «گدارخوش»، «چنگوله»، «کنجانچم» و «گاوی» به بهانه‌ی مطالعات سال‌ها است وارد فاز اجرایی نشده هر سال قول‌هایی برای اجرایی شدن این پروژه‌ها توسط مسئولان وزارت نیرو داده می‌شود اما تاکنون این قول‌ها فقط در حد وعده و وعید مانده که با اجرایی این شدن پروژه‌ها اشتغال و آبادانی در سطح استان ایجاد می‌شد که تاکنون به بهانه‌ی انجام مطالعات این امر محقق نشده است.

امینی تاکید کرد: وزارت نیرو برنامه‌ی مدون و مشخصی برای مهار آب‌های مرزی در استان ایلام ندارد و به بهانه‌های مختلف اجرای پروژه در این حوزه را به تعویق می‌اندازد آیا زمان اقدام عملی توسط وزارت نیرو در این حوزه نرسیده است؟

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار