بوستانی با اشاره به صدور 245 فقره کارت مرتع‌بانی برای مجریان طرح‌های مرتعداری، انعقاد تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی با مرتعداران، ایجاد نوار سبز با گونه‌های جنگلی و بومی در سطح عرصه‌ها، اجرای یک هزار و 421 فقره طرح مرتع­داری در قالب طرح حفاظت مشارکتی از مراتع فارس، گفت: میزان تخریب و تصرف در اراضی ملی تا 45 درصد و آتش‌­سوزی­‌ها در این اراضی نزدیک به 90 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۳۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 28 July 2018

مراتع و اراضی طبیعی به عنوان میراثی بین نسلی و تجدیدناپذیر راه درآمد قشر وسیعی از هموطنان عشایر دامدار و مرتع­دار است که نیازمند حفاظت و احیاء مداوم برای پایدار ماندن دامداری کشور است. اجرای طرح حفاظت مشارکتی از مراتع به گفته بسیاری از مسئولان امر به صرفه­‌ترین و کارآمدترین راه حفاظت از این سرمایه حیاتی است.

مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس می‌گوید: اکنون 95 درصد از اراضی فارس کاملا ممیزی شده و 8 میلیون هکتار از مراتع طبیعی در اختیار دامداران و روستائیان قرار گرفته است.

به گفته وی همکاری دامداران و روستائیان در حفاظت از این منابع زیست محیطی می­‌تواند با پایداری این اکوسیستم، جلوگیری از بیابان­‌زایی، شرایط لازم را برای تداوم دامداری و نفع اقتصادی آنان فراهم کند.

اجرای طرح حفاظت مشارکتی در مراتع استان فارس

بوستانی با بیان اینکه 3 میلیون هکتار اراضی که در قالب 2 هزار و 400 طرح مرتع‌داری به دامداران و مرتع­داران اعطا شده است، در قالب طرح حفاظت مشارکتی مراتع جای می‌­گیرد، گفت: اسناد و تفاهم‌نامه‌­هایی بین سازمان منابع طبیعی و مرتع­داران تنظیم شده است که مرتع­داران را متعهد به حفاظت از مراتع تحت اختیارشان و پاسخگویی در این زمینه می­‌کند.

به گفته وی مرتع­داران متعهد فارسی در قالب 4 نوع فعالیت حفاظت، اصلاح، احیاء و سپس بهره‌­برداری از مراتع به حفظ و پایداری این منابع بین نسلی کمک می‌­کنند. حفاظت فیزیکی مراتع از کسانی که چشم طمع به مراتع دوخته‌­اند و نیز محافظت از پوشش گیاهی مراتع، چرای بیش از حد و بهر‌‌ه‌­برداری بیش از اندازه از گیاهان دارویی این اراضی از وظایفی است که دامداران و مرتع­داران بر سر آن با سازمان منابع طبیعی به تفاهم رسیده‌اند.

جامعه عشایری فارس نیز که خود از بهره­‌برداران اصلی از منابع طبیعی هستند و زندیگی­‌شان با طبیعت در پیوندی پایدار است، از ذی‌نفعان مسلم حفاظت از مراتع هستند. روح‌الله بهرامی، مدیر کل امور عشایر استان فارس با اشاره به اینکه 70 درصد از عرصه 7 میلیون و 300 هزار هکتاری مراتع طبیعی فارس که در اختیار جامعه عشایری قرار دارد، عشایر استان را حافظان و قرق­بانان اصلی مراتع و منابع طبیعی خوانده است.

وی نیز معتقد است که اجرای بهتر این طرح در گرو عواملی چون توانمندسازی مرتع‌داران و جنگل‌نشینان عرصه‌های طبیعی و نیز بهره‌گیری از انرژی‌های نو و حمام‌های خورشیدی همچنین کمک به ارتقاء معیشت مرتعداران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به مشارکت و همکاری سازنده عشایر، مرتع­داران و دامداران فارس در حفاظت از مراتع تحت اختیار آنان، حفاظت از منابع طبیعی استان را در قالب این طرح بسیار موفق ارزیابی کرد و افزود: تعلق خاطر روستاییان و عشایر به این منابع طبیعی موفقیت این طرح را در پی داشته است.

کاهش 45 درصدی تخریب و تصرف اراضی

بوستانی با اشاره به صدور 245 فقره کارت مرتع‌بانی برای مجریان طرح‌های مرتعداری، انعقاد تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی با مرتعداران، ایجاد نوار سبز با گونه‌های جنگلی و بومی در سطح عرصه‌ها، اجرای یک هزار و 421 فقره طرح مرتع­داری در قالب طرح حفاظت مشارکتی از مراتع فارس، گفت: میزان تخریب و تصرف در اراضی ملی تا 45 درصد و آتش‌­سوزی­‌ها در این اراضی نزدیک به 90 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 53 درصد از طرح‌های مرتع­داری تحت پوشش طرح حفاظت مشارکتی قرار گرفته است، افزود: موفقیت در حفاظت از مراتع توسط مرتع­داران سبب شده است در صدد باشیم در مرحله دوم این طرح، تفاهم‌نامه‌­ها و اسناد لازم برای محافظت مشارکتی برای پروانه­‌های چرا نیز تنظیم و ارائه کنیم.

مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز از کاهش تخریب و تصرف 73 درصدی جنگل­‌ها، اراضی و مراتع طبیعی کشور خبر داده است و اجرای این طرح را از مهمترین طرح‌های اولویت‌دار منابع طبیعی می‌­داند.

عشایر، روستائیان و دامداران کشور با شناخت اقلیم اطرافشان و به عنوان بهره‌برداران اراضی طبیعی کشور همیاران اصلی دستگاه‌­های اجرایی در حفاظت از این اکوسیستم حیاتی هستند، اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی می‌تواند نقش مهمی در حفاظت این ثروت سبز داشته باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار