این خبر که استان ایلام رتبه آخر در طلاق را دراختیار دارد بسی جای شادمانی وامیدواری دارد ،اما حقیقت این است کسب این رتبه از چند زاویه جای بحث وبررسی دارد.
کد خبر: ۶۳۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 28 July 2018

تابناک ایلام::"ایلام رتبه آخر طلاق در کشور را دراختیار دارد"این خبری بود که از روزهای گذشته به کرات در میان اخبار رسانه های استان دیده شده است . تعدادی از مسئولین استان نیز از هر فرصتی برای بزرگنمایی این اتفاق مهم استفاده نموده اند . مسئولین به گونه ای سخن می گویند که گویی اقدامات وفعالیت آنان در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی منجر به رقم خوردن این اتفاق نیک شده است.

این درحالیست به گفته استاندار ایلام که امروز در نشست راهبردی جمعیت عنوان شد ؛"اعتیاد و خودکشی از مهمترین آسیب های اجتماعی استان ایلام هستند که با جریان سازی و کارهای علمی و فعالیت های فرهنگی برای کاهش آنها چاره جویی کرد"

به هرحال سالهاست دستگاههای متعددی در استان ایلام وجود دارند که در امر کاهش آسیب های اجتماعی دارای برنامه هستند و با صرف هزینه هایی از طرق مختلف در تلاشند که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرینی کنند.شایدبدلایلی  در برخی حوزه ها جای رتبه استان جابجا شود ،اما حقیقت این است که استان ما کماکان پرچم دار آسیب های مهمی نظیر خود کشی واعتیاد است.

شاید موازی کاری بسیاری از دستگاههای متولی ،نبود برنامه منسجم ،هماهنگ واثرگذار ،عدم بهره مندی از نیروی متخصص وماهر در دستگاههای فعال ،مشکلات فرهنگی ،عدم به روز رسانی در شناسایی و مقابله با آسیب ها، پراکنده کاری و نبود یک سازمان متولی هماهنگ کننده ،منجر به این شده تا خروجی برنامه های چند ساله مقابله وپیشگیری از اسیب های اجتماعی  چنگی به دل نزند.

این خبر که استان ایلام رتبه آخر در طلاق را دراختیار دارد ،بسی جای شادمانی وامیدواری دارد ،اما حقیقت این است کسب این رتبه از چند زاویه جای بحث وبررسی دارد.

اول اینکه اگر واقعا برنامه های پیشگیرانه دستگاههای متولی و پیشگیری کننده منجر به کسب این رتبه شده است ،لزوم واکاوی وتجدیدنظر در برنامه های پیشگیرانه دیگر حوزه ها ضروری به نظر می رسد. اگر برنامه های فرهنگی اجتماعی در کاهش آسیبهای اجتماعی همگانی واز یک مجرا در حال اجراست ،چگونه این برنامه ها در حوزه طلاق منجر به موفقیت شده اما در دیگر حوزه ها مثل اعتیاد وخودکشی نتیجه ای حاصل نمی شود؟!

اگر هم برنامه های خاص ومجزایی در حوزه های مختلف در دستور کار قرار دارد ،آیا بهتر نیست با تجدید نظر در شیوه پیشگیری در حوزه های مثل اعیاد وخود کشی ،تجربه موفق اجرای برنامه ها در کاهش طلاق به دیگر حوزه ها تعمیم تا از آثا زیانبار این آسیب ها در استان کاسته شود ؟!

دوم اینکه برآیند بررسی ها بیانگیر این حقیقت است که  درکنار اقدامات موثر مشاوره ای در دادگاههای خانواده ،شوراهای حل اختلاف و مراکز پیشیگری و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ،عمده ترین مولفه ها در تاثیرگذاری بر کاهش رتبه طلاق در استان ریشه در فرهنگ وسنن مردم استان ایلام دارد که اینجا ضرورت تمرکز بر تاثیرات فرهنگی در کاهش آسیبها برجسته می شود.

مردم استان ایلام مردمی متشکل از ایلات وقبایل مختلف بوده و پایندی بر بربسیاری از رسوم وسنن ،احترام به بزرگان وریش سفیدان در رگ وخون مردمان این دیار جاری وساری بوده  ونقش ماندگار آنان در حل وفصل اختلافات در کنار تقبیح شمردن طلاق در بین مردم  ایلات وطوایف را نمی توان نادیده گرفت .

البته دراین بین نباید نقش مولفه مهم واثر گذار مشکلات اقتصادی وضعف بنیه مالی ناشی از بیکاری ورکود اقتصادی در دعاوی منجر به پرداخت نفقه و مهریه را فراموش کرد . اما در کل می توان با تمرکز بر افزایش امورات فرهنگی وبرجسته سازی نقش بزرگان ایلات وطوایف ،نقش دهی بیشتر به آنان در دیگر حوزه ها ،فرهنگسازی بیشتر در زمینه تقبیح آسیبهای رایج  مثل اعتیاد وخودکشی  در بین خانواده ها ،در امر پیشگیری نتیجه ملموس تری کسب نمود.

 

 

 

آ

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
باسلام و احترام ؛
اولا روند رسیدگی در سریعترین زمان ممکن با استفاده از ابزار و امکانات الکترونیکی از وظایف دادگاه های متبوع میباشد.

یک رییس دادگستری هم قاضی است هم ارشاد معاضدت و هم نوعی مجری احکام قانون اساسی که توسط شهید دکتر بهشتی بنا شده است.

اکنون قضات استان بااین آیتم ها خود را پیشرو پیشرفت روند کاری قلمداد در صورتیکه هیچگونه مورد پیشگیری از وقوع جرم و صلح و سازش محکمه پسندی در مورد پرونده های مهم اتفاق نیفتاده و هیچ شهروندی ندیده و نشنیده.

روسای دادگستری این استان مخصوصا شهرستان ها فقط و فقط بلدن حرفای مکتوب توی کتابا رو قرائت کنن.

امید است با آیین تکریم و معارفه و جابجایی این نهضت مبالغه و روخوانی حرفای کتاب خواندن ها هم تغییر نمایند.

با احترام مجدد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار