در پی آتش سوزی های پیاپی در چیتاب
سرنخ گمشده ای که ذهن همه را به خود مشغول کرده است! سهل انگاری که بیشتر به عمد شباهت دارد! مقصر کیست؟ چرا طبیعت چیتاب دراین مدت پیاپی طعمه حریق میشود؟به نظر می رسد مدیریت بحران حوزه استانداری و شخص استاندار می تواند با پیگیری موضوع گام برداشتن در مسیر چنین تفاهم نامه ای ، با هزینه های کم از خسارات هنگفت جلوگیری کند.
کد خبر: ۶۳۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 01 August 2018
سرنخ گمشده ای که ذهن همه را به خود مشغول کرده است؟ غول آتش، بعداز اطفای کامل حریق چند روز پیش مجدد طبیعت زیبای کوههای چیتاب را بلعید! سهل انگاری که بیشتر به عمد شباهت دارد! مقصر کیست؟ چرا طبیعت چیتاب دراین مدت پیاپی طعمه حریق میشود؟

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از چیتاب، کوههای مرتع و جنگلی پرعلف یوردهای چیتاب بعد از خاموشی ۴ روز قبل دیروز هم طعمه حریق شد.
ساعت ۲ بعداز ظهر دیروز دود غلیظ باز هم آسمان پاک و زیبای کوههای سمت یوردهای تل قوچی ،به سمت پهنای کی شیخی و هفت برارون را مه آلود کرد و تعجب همگان را برانگیخت!.؟.
شهردار چیتاب که از اولین نفرات فاتح اطفا حریق دیروز بود گفت: بعد از تعطیل شدن اداره و خروج از محل کار دود غلیظ پشت کوههای چیتاب را دیدم که بازهم برخود واجب دانستم بعنوان یک شهروند و مقید پاسبان طبیعت فارغ از گرمای تابستان با بسیج مردمی عازم محل آتش سوزی شوم.
سیدحشمت الله دادگستر افزود: سوختن بوته های کمیاب، انبوه درختان بلوط ، جانوران ساکن بوته زارها و. . .دل هر انسانی را به درد می آورد اما جای تعجب است که مدتهای زیادی که ما چیتابیها در اینجا زندگی کرده ایم تا الان آتش سوزی به این شکل در کوههای چیتاب سابقه نداشته است.

شهردار چیتاب با تشکراز حضور مردم شهر به همراه سپاه و بسیجیان در مهار آتش گفت: تلاش و اتحاد مردم این دیار در مهار چنین حوادثی ستودنی است و اگر ماهیت برخورداری چنین انسانهائی در حیطه اتحاد همکاری نبود قطعا ما مسئولان در برابر چنین مشکلاتی عاجز و ناتوان بودیم.
شهردار چیتاب باتشکر از اعلام وصول و اعزام نیروهای اداری توسط بخشدار کبگیان در مواقع چنین حوادثی گفت : زحمات جناب گودرزیان بر هیچ کس پوشیده نیست و من هم بعنوان یک عضو از مردم دیارم  از حضور عزیزانی از هلال احمر شهرستان، منابع طبیعی و محیط زیست در مهار آتش شرکت کردند ، تشکر می کنم اما دوستان آگاهند که با وجود خشکسالی و پدیده گرمی زمین امروزه وجود جنگل و منابع طبیعی شریان حیاتی یک منطقه را تضمین می کند، پس میطلبد عزیزان مسئول با توجه به مشکلات موجود سریعتر از موعد مقرر به جایگاه اطفای حریق تشریف بیاورند تا خسارت کمتری گریبانگیر این طبیعت بکر و خدادادی شود.
سیدحشمت الله دادگستر تصریح کرد: سرنخ گم شده این پازل مبهم معمای گیج کننده ای است که چند روزی بعد از مهار کامل آتش و تضمین اطفای حریق با فوران شدن مجدد ذهن همه ما را به خود مشغول کرده است.
وی گفت: اگر قبلا درصد احتمال سهل انگاری در سرایت آتش توسط افراد کوهگرد قوت داشت اما الان میتوان گفت قطعا فوران امروز از پساماند مهار آتش چند روز پیش نیست و شاید موضوع سهل انگاری نباشد.
این مسئول بااشاره به ارزش این منطقه زیبا گفت: از عزیزان در ستاد بحران و منابع طبیعی خواهشمندیم برای علاج کار بامشورت و برنامه ریزی دقیق چاره ای بیاندیشند تا شمایل و عظمت این طبیعت خدادادی که هم تفرج گاه مردمی و هم نان و نوای دامداران است از بین نرود و شاید گماردن قرق بان مسلط به منطقه یکی از راهکارهای منطقی حفاظت از این طبیعت بی نظیر باشد.
تجربه موفقی که استانداری از آن غافل است
چند سالی است که آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ، به سریالی تکراری تبدیل شده است و البته مسئولین هم کماکان در مدیریت صحنه چه در بحث جلوگیری و چه در بحث اطفاء حریق پس از وقوع ، دچار نوعی سردرگمی و فرافکنی هستند. درخصوص ضعف مسئولان خصوصا در حوزه مدیریت بحران آنچه با وجود تغییر افراد کاملا ثابت می ماند ، توجیهات برای کار نکردن است! یک روز بالگرد نیست و عمده مشکل به آن مربوط می شود و روزدیگر هم زغال فروشان همه مقصران هستند ! اما اخیرا در منطقه چیتاب موضوع از نظر مردم و برخی مسئولان محلی ، مشکوک و به نوعی امنیتی است . ولی به هر جهت ، هر دلیلی که عامل آتش سوزی ها باشد ، این طبیعت و آینده منطقه است که متضرر می شود.
اینکه دلیل یا دلایل هر آتش سوزی چه باشد یک جنبه ماجرا است اما بی برنامگی مدیران بعد دیگر و مهم ماجراست که طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد را به نابودی می کشاند.
گاها روش های کم هزینه ای وجود دارد که با کمی سلیقه ، مدیریت و برنامه ریزی می توان جلوی خسارات بزرگ را گرفت اما متاسفانه گوشی بدهکار موضوع نیست!
امسال خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد به همراه برخی مسئولان کشوری و استانی سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه محروم و دور افتاده "سیلاب کلوار" حاضر شد که در آن محل تجربه بسیار موفقی را مشاهده نمود.ماجرا از این قرار بود که مهمترین دلیل آتش سوزی در آن مناطق سهل انگاری های مردم و چوپانان تشخیص داده شده بود و از طرف دیگر ، استفاده بی رویه مردمی از درختان برای روشن نمودن آتش ، پوشش گیاهی را با خطر نابودی مواجه کرده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست با هزینه کم تعداد زیادی آبگرم کن خورشیدی خریداری و بین اهالی توزیع نمود اما ضمن این اقدام تفاهم نامه ای هم با مردم روستا امضا کرد که بسیار جالب و موفقیت آمیز بود.
بر اساس برخی مفاد این تفاهم نامه ، مردم روستا ها موظف به مواظبت از طبیعت منطقه بودند و ضمن گزارش سریع موضوعات مربوط به تخریب طبیعت منطقه ، خود مردم هم باید در سریعترین زمان ممکن اقدام به اطفاء حریق نمایند.
این اقدام جالب و کم هزینه در مقابل هزینه ها سر سام آور دولت برای نگهداری از محیط زیست ، تجربه ای بود که مسئولان کشوری سازمان حفاظت از محیط زیست را بسیار خوشحال کرده بود و می گفتند که در صورت تامین اعتبار لازم سعی می نمایند این طرح را با چنین تفاهم نامه هایی با دیگر مناطق کشور اجرایی کنند.
بنابر پیگیری های تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از زمان اجرایی شدن این اقدام و نصب آبگرمکن های خورشیدی و همچنین متناسب با مفاد تفاهم نامه توسط مردم محلی تاکنون مواردی از آتش سوزی در چنین مکان هایی منتشر نشده است و به نظر می  رسد مدیریت بحران حوزه استانداری و شخص استاندار می توانند با پیگیری موضوع و گام برداشتن در مسیر چنین تفاهم نامه ای ، با هزینه های کم از خسارات هنگفت جلوگیری کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار