مرور روزنامه‌های شنبه ۱۳ مردادماه
تذکرات صریح مراجع به دولت و قوه قضاییه، شکسته شدن رکورد تولید بنزین، جزئیات بسته جدید ارزی دولت، چین توقف خرید نفت از ایران را رد کرد، شکست زود هنگام آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران، شجریان پیگیر اجرای کنسرت خیابانی، لزوم پالایش اصلاحاتقتل عام سعودی در بیمارستان الحدیده، حقایقی درباره لیر سوریه و ریال ایران، مجلس زیر ذره بین مجلس و جدال کلامی بر سر سقوط «آسمان» از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۳۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 04 August 2018

تذکرات صریح مراجع به دولت و قوه قضاییه، شکسته شدن رکورد تولید بنزین، جزئیات بسته جدید ارزی دولت، چین توقف خرید نفت از ایران را رد کرد، شکست زود هنگام آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران، شجریان پیگیر اجرای کنسرت خیابانی، لزوم پالایش اصلاحاتقتل عام سعودی در بیمارستان الحدیده، حقایقی درباره لیر سوریه و ریال ایران، مجلس زیر ذره بین مجلس و جدال کلامی بر سر سقوط «آسمان» از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه سیزدهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شدند که رد توقف خرید نفت ایران توسط چین و شکست تلاش آمریکا در قطع صادرات نفت ایران در کنار موضوعاتی همچون اعتراض مراجع تقلید و تذکرات آن‌ها به دولت و قوه قضاییه در صفحات نخست آن‌ها برجسته‌تر از سایر موضوعات منعکس شده است.

روزنامه جوان عنوان چین: همچنان نفت ایران را می‌خریم را تیتر یک کرد. خبری که حاکی از شکست تلاش‌های آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران است. این روزنامه همچنین با چاپ عکسی از بیمارستان الحدیده عنوان قتل عام سعودی در بیمارستان الحدیده را برای گزارش خود از آخرین تلفات جنگی یمن تیتر کرده است.

روزنامه دولتی ایران عنوان چه باید کرد؟ را برای فراخوان خود درباره راه برون رفت از وضعیت فعلی، شنیدن حرف‌های مردم و تقویت روابط با حاکمیت انتخاب و در مرکز صفحه نخست امروز گنجانده است. در این گزارش محمد علی وکیلی از وظیفه مجلس، محسن جلال پور درباره افزایش اعتماد مردم، صادق زیبا کلام از نقش نخبگان محمد مهاجری درباره رفتار رسانه‌ها و محمد تقی رهبر پیرامون گفتار ائمه و وعاظ می‌گویند.

روزنامه وطن امروز با مهدی چمران گفتگو کرده و تصویر او را در کنار تیتر مردم مقایسه می‌کنند در صفحه اول خود قرار داده است. این روزنامه در گزارشی دیگر با توضیح روایتی از نقض بی‌سابقه اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی و با عنوان چگونه «موافقتنامه پاریس» بدون تصویب، اجرایی شد؟ به این موضوع پرداخته است.

روزنامه قانون نیز در شماره امروز خود گفتگویی با مرتضی طلایی را چاپ کرده عنوان آن «برخی حزب‌الهی نیستند و خودشان را در این قالب جا زده‌اند» را در کنار تصویری از او در صفحه نخست قرار داده است. این روزنامه گزارش اصلی امروز خود با عنوان رنج بزرگ گمشدگانِ کوچک را به موضوع تخریب زاغه‌های مهاجران پاکستانی و گم شدن ۶ کودک اختصاص داده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

اعتراف‏های دیرهنگام 
محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده مجلس در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: سیدعزت‌الله ضرغامی: ما انقلابی‌های دهه ۴۰ هنوز فکر می‌کنیم با همان ادبیات و روش‌های کهنه می‌توانیم روی نسل جدید اثر بگذاریم.
بسیاری از رویه‌هایی که برای حفظ اصول به کار گرفته‌ایم یا غلط و نادرست بوده و یا حداقل در این دوره بلا اثر و کلیشه شده است... باید تغییر کنیم و الا تغییرمان می‌دهند..
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز شنبه ۱۳ مرداد :
جملات بالا، توئیت مهندس عزت‌الله ضرغامی ریاست اسبق سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است. او از اصولگرایان متنفذ و فعال در حوزه سیاسی است. اکنون به صراحت از تغییراتِ اجتماعیِ مردم ایران می‌گوید و معتقد است که بسیاری از روش‏ها و رویه‏های ما یا غلط است و یا در گذر زمان از کارکرد افتاده است؛ لذا می‌گوید یا باید تغییر کنیم و یا اینکه تغییرمان می‌دهند. این سخنان، بسیار درست و سنجیده است. جای خوشحالی است کسی که سال‌ها ریاست بر صداوسیما را با همان روش‌های کهنه و رویه‌های مردم‌ناپسند اداره کرد و گوشش هم بدهکارِ هیچ نقد و اعتراضی نبود، اکنون به صراحت از تغییر این رویه‌ها دفاع می‌کند. این تغییر رویه در اندیشه آقای ضرغامی، هرچند دیرهنگام، اما ضروری بود. ما راهی نداریم جز اینکه همه بر سرِ تغییرِ رویه‌های مخرب متفق شویم؛ حتی در سطوحِ کارگزارانِ و پایه‌گذارانِ این روش‌ها.
نصف مصائب اصلاح طلبان این بود که با امثال آقای ضرغامی بر سرِ اینکه مدل‌های کهنه و ناکارآمد دیگر خریدار ندارد، مفاهمه کنیم. هرچه جهد کردیم و جان کَندیم نتوانستیم در دوران مدیریتِ ایشان، با او توافق کنیم که انقلابی‌گری لزوماً به معنای جزم و جمود بر الگو‌های کهنه حکومتداری نیست. حتی تا همین اواخر بر سرِ اینکه ایشان در این دریافت با ما شریک شوند که صداوسیما باید ملّی اداره شود نه جناحی، چه کوشش‌های بی‌حاصلی که نکردیم!
به‌طور کلی این از راز‌های قدرت در ایران است که آدمی تا بر سریر آن نشسته است ذره‌ای به روش‌ها و رویه‌ها شک نمی‌کند، اما بیرون از آن، به‌ناگاه آفتاب بر تاریکخانه‌ها می‌تابد و منورالفکر می‌شود!
با این حال باید به استقبال این تجدیدنظر‌ها رفت. ملت حتماً از اشتباهِ کسی که خود را اصلاح کند درمی‌گذرد. حتماً مهندس ضرغامی برای ویترین‌های تبلیغاتی این جملات را ادا نکرده‌اند و حتماً ایشان لوازمِ حرف خود را می‌دانند و موانع آن را هم می‌شناسند. حتماً می‌دانند که تغییر در پاره‌ای از رویه‌ها مستلزم تجدیدنظر در بسیاری از سیاست‌هایی است که به اشتباه به‌عنوان اصول معرفی شده‌اند. می‌دانند چه کاسبانی از ورای روند‌های غلط متولد شده‌اند و چه نیرویی صرفِ حفظِ همین روند‌ها می‌کنند. حتماً می‌دانند که چه فرهنگی در پرتوِ روش‌ها و رویه‌های غلطِ حکومتداری تولید شده، و این فرهنگ چگونه از تغییرناپذیریِ وضعِ موجود محافظت می‌کند. مگر تغییر رفتار ایشان در دوران مدیریتشان، ممکن شد؟ همان موانع هنوز درکارند. یک روز مهندس ضرغامی را می‌راندند و امروز اخلاف او را؛ لذا باید فکری به‌حالِ موانع کرد!
مشکل اینجاست که ملت حتی به تعبیر ضرغامی، تغییرمان داد، اما همچنان تغییر نکردیم. ملت وقتی در انتخابات یک رویکرد را پس می‌زنند و رویکرد دیگر را برمی‌کشند به‌این معنا است که ما را تغییر می‌دهند؛ اما آیا تغییر کردیم؟!

۴ پیشنهاد جمهوری اسلامی به حسن روحانی!
مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان فرصتی برای روشنگری نوشت: ۱- رئیس‌جمهور روحانی، به مجلس بروند و به سوال‌های نمایندگان پاسخ بدهند، اما صریح و شفاف و بدون ملاحظه. سخن را آقای رئیس جمهور، از تلاش‌هائی که در داخل برای خارج شدن آمریکا از برجام صورت گرفت شروع کنید. در اینکه برجام یک دستاورد بزرگ و مهم دولت شماست تردیدی وجود ندارد. معیار در این زمینه نظر عموم مردم است نه عده‌ای که منافع سیاسی و اقتصادی خود را در شکست برجام جستجو می‌کردند و می‌کنند. برخلاف این عده، همین حالا هم مردم از اهمیت و ارزش برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ می‌گویند و از رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر خارج کردن کشورش از برجام ابراز تنفر می‌کنند کما اینکه از سران رژیم صهیونیستی و آل سعود نیز به خاطر تلاش‌های زیادی که برای تشویق ترامپ به خروج از برجام کرده‌اند متنفرند. برجام، یک تصمیم استراتژیک نظام بود و هم اکنون نیز هست و باید برای حفاظت از آن حتی بدون آمریکا تلاش کرد. شما آقای رئیس‌جمهور با استفاده از فرصتی که مجلس برایتان فراهم کرده به مردم بگوئید چگونه در این کشور عده‌ای با استفاده از چه امکانات و اهرم‌هائی می‌توانند تصمیم مهم و استراتژیک نظام را نقض کنند و در عین حال شعار‌های فریبنده انقلابی بدهند.
عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز شنبه ۱۳ مرداد :
۲- اکنون برای مردم روشن شده است که اخلال در بازار ارز و سکه کار چند نفر سوداگر فرصت طلب است. مردم هر لحظه منتظر برخورد قاطع با این افراد هستند. رئیس قوه قضائیه با صراحت اعلام کرده اخلالگران اقتصادی مفسد فی الارض هستند. درعین حال هنوز برخورد قاطعی با این مفسدان صورت نگرفته. اینکه اعلام شود عده‌ای دستگیر شده‌اند نه تنها کافی نیست بلکه توقع‌ها را افزایش می‌دهد و مردم برای شنیدن خبر صدور حکم و اجرای آن درباره این افراد لحظه شماری می‌کنند. همانطور که رئیس قوه قضائیه اعلام کرده کسی حق ندارد بگوید فلان حکم را درباره این افراد صادر و اجرا کنید، اما همه حق دارند بگویند در شرایط حساس نباید رسیدگی به پرونده اخلالگران مشمول مرور زمان شود. اگر خواهان سوزاندن ریشه اخلال هستیم باید تکلیف اخلالگران با سرعت و قاطعیت روشن شود. تاخیر در این امر مهم و حیاتی، کار شما را مشکل‌تر می‌کند. به همین دلیل، شما آقای رئیس‌جمهور باید با افشای ابعاد فساد‌های اخلالگران اقتصادی زمینه را برای اعمال سرعت و قاطعیت لازم جهت مجازات این عناصر فراهم سازید. فرصتی که مجلس برای شما فراهم آورده برای این افشاگری، بسیار مغتنم است.
۳- یکی از مشکلات مدیریتی کشور ما اینست که هیچکس به محدوده‌ای که قانون برایش در نظر گرفته قانع نیست و همه درباره همه چیز نظر می‌دهند، حکم صادر می‌کنند و خط و نشان می‌کشند. مهم‌تر اینکه خود را سخنگوی مردم هم می‌دانند و «خود اسلام پندار» هم هستند! بطوری که اگر کسی برخلاف نظر آن‌ها حرفی بزند به او انگ ضدانقلاب، خارج از دین، سازشکار و خائن می‌چسبانند. اخلالی که این روش غلط در مدیریت کشور پدید می‌آورد دست کمی از اخلال اقتصادی ندارد. شما آقای رئیس جمهور، در سخنانی که با نمایندگان مجلس خواهید داشت به این موضوع هم بپردازید و تکلیف دولت را با ا. ین موضوع نیز روشن کنید.
۴- به غفلت بزرگی که در دولت خودتان شده است نیز بپردازید آقای رئیس جمهور. شما اگر به خودتان هم انتقاد کنید، بهتر می‌توانید آنچه را که به عنوان انتقاد از دیگران مطرح می‌کنید و انتظار دارید به پیشنهاد‌های شما توجه کنند به مرحله عمل برسانید. بار‌ها به شما گفته شد در بدنه دولت و در تعداد قابل توجهی از پست‌های کلیدی عناصری از عوامل دولت گذشته حضور دارند که مترصد فرصت برای اخلال هستند و شما عزمتان را برای تصفیه دولت از این عناصر اعلام کردید، ولی در عمل اقدامی نکردید. اکنون که در حساس‌ترین شرایط، صحت آن نظر و ضرورت عمل به آن پیشنهاد با توجه به عملکرد این عناصر به اثبات رسیده، هنوز هم تصفیه صورت نگرفته و آن‌ها همچنان درحال انجام کار خودشان هستند. ملاحظه می‌فرمائید که دولت هم بی‌تقصیر نیست. اگر از دیگران انتظار دارید برای مبارزه با اخلالگران به سهم خود عمل کنند، قبل از آن‌ها شما باید به سهم خودتان عمل کنید که این روز‌ها برای این اقدام، فرصت مناسبی است.

دیدگاه قالیباف درباره مذاکره با آمریکا
روزنامه رسالت تیتر یک امروزش را از گفتکویی که با محمدباقر قالیباف انجام داده برگزیده در ادامه بخشی‌هایی از گفته‌های قالیباف را می‌خوانید:
حتی اگر بیاییم دشمنی چندین و چندساله آمریکا با ایران را از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و قبل‌تر از آن، فراموش کنیم... و فرضمان را بگذاریم روی این‌که دشمنی آمریکا با ما از سال ۱۳۹۲ تا الان آغاز شده است، مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها، عزت و موقعیت بین‌المللی ما را مخدوش می‌کند. ضمن اینکه به فرموده رهبری معظم انقلاب با دولتی که معاهدات بین المللی را به‌راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد.

عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز شنبه ۱۳ مرداد :
در حال حاضر هدف ترامپ از این کار یعنی اعلام مذاکره بدون پیش شرط با ایران این است که توپ را در زمین ایران بیندازد و فشار را بر ایران بیشتر بکند در شرایطی که حریف شما بر این باور باشد که از شما قوی‌تر است مذاکره موضوعیتی ندارد؛ زیرا نتیجه آن از پیش معلوم است لذا از یک منظر عقلانی، انجام مذاکره میان ایران و آمریکا در شرایط فعلی به نفع ایران نیست.
باید در کنار مشکلات و بحران‌ها موفقیت‌های کشور را ببینیم و ذکر کنیم وگرنه دچار یأس و ناامیدی خواهیم شد. ثانیا یقین بدانید مسائل کشور قابل حل است؛ همانطور که در مناظره‌ها هم تأکید کردم بهترین راه حل هر بحران و مشکل اقتصادی و حتی مبارزه با آمریکا، کار است و کار؛ واقعیت این است که تجربه‌های گذشته به ما نشان می‌دهد تکیه کردن بر قدرت‌های خارجی و در رأس آن‌ها آمریکا برای حل مشکلات داخلی هیچگاه جوابگو نبوده و نخواهد بود و خروج ترامپ از برجام هم برای چندمین بار بر این تجربه بزرگ صحه گذاشت و آن را تأیید کرد و باید بدانیم و مطمئن باشیم منتظر سیب و گلابی غربی‌ها نباشیم بنابراین همانطوری که در متون دینی خودمان یاد گرفته ایم مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود داستان ما با آمریکا داستان گفت و گوی برابر نیست بر همگان واضح است که ترامپ، موقعیت برابری برای ایران در مذاکرات قائل نیست اگر غیر از این بود وزیر خارجه او ۱۲ پیش شرط برای مذاکره با ایران اعلام نمی‌کرد.
دولت در شرایط فعلی باید توجه کند که اگر حمایتی از جانب رهبر انقلاب و سایر نیرو‌های سیاسی دریافت کرده است، معطوف به حل مشکلات اساسی کشور است و درباره مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی این اتفاق نظر وجود ندارد و در صورت انجام آن، بار دیگر اختلافات، تشدید شده و انرژی حاصل از همسویی سیاسی یک ماه اخیر به هدر خواهد رفت. واضح است که در همه نظام‌های سیاسی اجماع در شرایط خاصی به وجود می‌آید و اگر معطوف به حل اولویت‌ها نباشد باعث بی اعتمادی مردم و گروه‌های سیاسی می‌شود.
خیلی صریح بگویم که مسئله اصلی و اولویت کنونی ما مذاکره با ترامپ نیست. بلکه حل معضلات اقتصادی کشور و در رأس آن‌ها مسئله نقدینگی است. مشخص است که مذاکره باعث حل مشکلات ساختاری اقتصادی ما نخواهد شد. حل مشکلات، سازوکار روشنی دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی متخصصان، اعتماد به مدیران جوان در رسیدن به یک برنامه مشخص اجرایی، و کار و تلاش بی‌امان برای اجرای آن برنامه امکان‌پذیر است.
بنابراین حتی با فرض اینکه مذاکره احتمالی به نتیجه‌ای موقت منجر شود پیامد بلند مدت آن لاینحل ماندن مشکلات اقتصادی است که اکنون با آن مواجهیم. ان شاء الله رویکرد دولت از مذاکره محوری به کار محوری تغییر کند و دولت مذاکره، دولت کار شود تا به مرور شاهد رضایت اجتماعی گسترده باشیم./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار