قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت:سال 91 در مجموع پنج کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان در استان های کشور ایجاد شد که امروز این رقم به 15 کتابخانه افزایش یافته و در ایلام نیز فردا شانزدهمین کتابخانه افتتاح می شود.
کد خبر: ۶۳۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵ 04 August 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ منصور شادکام در نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی استان ایلام با این انجمن در اداره کل بهزیستی ایلام افزود: این انجمن سال 73 تشکیل و از سال 91 تاسیس کتابخانه های دیجیتالی ویژه روشندلان با مشارکت شرکت سامسونگ در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: سال 91 در مجموع پنج کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان در استان های کشور ایجاد شد که امروز این رقم به 15 کتابخانه افزایش یافته و در ایلام نیز فردا شانزدهمین کتابخانه افتتاح می شود.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: در این کتابخانه ها علاوه بر ارائه 100 عنوان کتاب با خط بریل بیش از 2 هزار و 300 عنوان فایل صوتی نیز در معرض نمایش قرار گرفته است.

شادکام همچنین با اشاره به فعالیت این انجمن با عضویت 10 هزار روشندل گفت: به همت این انجمن در طول سال گذشته یک هزار و 200 سبد کالا بین اعضا توزیع، تامین جهیزیه 127 نفر انجام و دهها نفر از اعضا به

اردوهای فرهنگی و مذهبی اعزام شده اند.
وی با بیان اینکه اکنون 500 نفر از اعضا این انجمن در مقطع ارشد و دکترا به تحصیل اشتغال دارند، گفت:

روشندلان دارای استعدادهای فراوانی بوده و باید شرایطی فراهم شود که نابینایان در طول هفته حداقل سه روز در کتابخانه های تخصصی حضور یابند.

مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از شناسایی 2 هزار و 178 نابینا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 145 نفر نابینای مطلق، 709 نفر نیمه بینا و یک هزار و 324 نفر نیز کم بینا هستند.

زهرا همتی با ذکر اینکه شهرستان های دره شهر، ایوان و دهلران دارای بیشترین نابینایان استان هستند، افزود: از مجموع نابینایان استان 90 نفر دانشجو و 128 نفر دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

وی مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی را نیاز جدی جامعه توانخواهان بویژه نابینایان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون 17 دستگاه اجرایی استان در زمینه مناسب سازی اقدام کرده اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام به مشکل اشتغال نابینایان اشاره کرد و گفت: در صورتیکه مسوولان قانون سه درصد استخدام توانخواهان را که هرچند ناچیز است رعایت کنند بخشی از مشکلات بیکاری این قشر رفع خواهد شد.

همتی یادآور شد: نابینایان در زمینه تحصیلی و ورزشی به امکانات بیشتر نیاز دارند تا استعدادهای خود را شکوفا سازند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این نشست گفت: به منظور رفاه حال توانخواهان استان در تمامی کتابخانه های استان رمپ و سیستم رایانه ویژه این قشر راه اندازی شده است.

مراد جلیلیان افزود: علاوه بر این عضویت کلیه توانخواهان در کتابخانه های عمومی استان رایگان انجام می شود.
به گفته وی، نخستین کتابخانه تخصصی نابینایان استان در محل کتابخانه مرکزی و با هزینه سه میلیارد ریالی با مشارکت شرکت سامسونگ راه اندازی شده است.


آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی نابینایان ایلام صبح فردا یکشنبه 14 مردادماه در مرکز استان برگزار خواهد شد. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار